Cégvilág

Constanta várja a Magyarországról érkező árut

Jelentős lehetőségeket lát a Rail Cargo Hugária Zrt. (RCH) arra, hogy Magyarország a romániai Constanta kikötőjének kelet-közép európai áruelosztó központjává váljon. Konténerforgalma alapján Constanta Európa harmadik legnagyobb kikötője, kapacitásai alapján pedig térségünk legnagyobbja. Infrastruktúráját fejleszti. Igyekszik minél több projektvonatot szervezését segíteni. Vasúti kapcsolatait folyamatosan bővíti. Erre újabb lehetőséget ad számára, hogy hamarosan megalakul az RCH leányvállalata, a Rail Cargo Carrier Kft., az RCH osztrák anyavállalata délkelet-európai pozícióinak erősítésére. Minderről az RCH kereskedelmi igazgatója, Vernes András beszélt a Magyar Közlekedés által szervezett konferencián. Mint ismertette, az RCC saját mozdonyokkal, mozdonyvezetőkkel kezdi meg működését. Kis mérete egyúttal nagy rugalmasságot, versenyképes árak kínálásának lehetőségét kínálja számára. A cég a minőségileg kiváló nemzetközi, úgynevezett zártvonatokra kíván összpontosítani a szűrt küldeményes forgalomban, a helyi vasutakkal együttműködve. Olyan lesz az irányítási rendszere, mint a közvetett anyavállalathoz tartozó ÖBB Produktioné.

A románia vasúti áruszállítás 2011-ben (árutonnakilométerben) 38 százalékkal, mennyiségben 28 százalékkal nőtt. A 2012-es bővülés 2 százalék körüli volt, az idei pedig 3 százalékosra várható. Meghatározóan (49 százalékban) szenet, kőolajat és földgázt szállítottak, 22 százalékban kokszot és kőolaj-termékeket, 7 százalékban vegyipari áruféleségeket, de voltak még ércek, fémek, fémalapú termékek és más termékek is. Az ottani államadósság a magyarországi 78,6 százaléknak kevesebb mint a fele, 36,3 százalék, a gazdaság növekedési kilátásai pedig jók, az idén 1,8, jövőre 2,7 százalékos várható.

A vasúti áruszállítás szempontjából meghatározó Hamburg múlt évi forgalma jelentősen esett, a 2011-es európai toplista ötödik helyéről a 14-re esett vissza. Trieszt eleve kisebb jelentőségű, mert a szlovéniai, közeli Koper erős konkurenciát jelent számára. Koper – az előbbiből adódóan – nagy fontosságú adriai kikötő, kiemelkedő minőségű szolgáltatást nyújt, ráadásul olcsó is. Rijeka legnagyobb hátránya pedig az Vernes András szerint, hogy Horvátország nem uniós tag.

Fejlesztik a MÁV állomásait

Felhatalmazást kapott a MNV Zrt.-től a MÁV Zrt., az állomásfejlesztési és ügyfélszolgálati projekthez támogatási szerződésének aláírására. A projekt összértéke 9,9 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás, amely a Közlekedés Operatív Program (továbbiakban KÖZOP) keretében valósul meg.

Az összeget az elmúlt évtized vonali infrastruktúrafejlesztésekből kimaradt, összesen 26 állomás épületeinek fejlesztésére és utasforgalmi tereinek korszerűsítéseire fordítaná a MÁV.

Az összeget az elmúlt évtized vonali infrastruktúrafejlesztésekből kimaradt, összesen 26 állomás épületeinek fejlesztésére és utasforgalmi tereinek korszerűsítéseire fordítaná a MÁV. -->

Kapcsolódó cikkek