Gázprogram „Magyarország mindent elért Moszkvában, amit lehetett” – mondta néhány héttel ezelőtti moszkvai tárgyalásai után Orbán Viktor miniszterelnök. Úgy tűnik, az orosz tárgyalófél is elért egyet s mást: Magyarországon egy 1,6 milliárd forintos támogatás formájában állami hátszelet kapott a gázüzemű buszozás a tömegközlekedésben. Éppen akkor, amikor a gázát egyre nehezebben eladó orosz Gazprom épp a dízelüzeműnél kétségkívül környezetkímélőbb közlekedési formát népszerűsíti. Az orosz vezetést már megnyerte a gondolatnak, jelenleg az exportpiacain – vagyis a gázáért az oroszországinál sokkal többek fizető vevők körében – dolgozik erősen.
A gázüzemű közlekedés nemcsak kisebb környezetterheléssel jár, de olcsóbb is, mint a dízelalapú. Viszont a CNG-t (sűrített földgázt) használó busz jóval drágább, mint a hagyományos, a most meghirdetett támogatás éppen e különbözetre adna fedezetet. Buszonként legfeljebb 18 millió forint nyerhető el, egy csuklós busz pedig 24 millió forint támogatást kaphat. A pénzre állami vagy önkormányzati tulajdonú közösségi közlekedési társaságok pályázhatnak. A támogatással csak új, alacsony padlójú buszt vehetnek. Vállalniuk kell, hogy a CNG-buszok üzembe állítása utáni két hónapon belül végleg kivonnak a forgalomból legalább ugyanannyi, környezetvédelmi szempontból elavult buszt. Ki kell alakítaniuk a CNG buszok közlekedtetéséhez megfelelő infrastruktúrát is, amit legalább 3 évig fenn kell tartaniuk.
Lapunknak szakmai körből úgy nyilatkoztak, hogy az a CNG-buszoktól remélt, nagyvárosi környezetterhelés csökkentés, amelyre a szaktárca hivatkozik, csak Budapesten érhető el. A helyközi járatoknál – legalábbis ebből a megfontolásból – nem éri meg a drága buszok beszerzése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.