Cégvilág

Nem lesz mindig ingyenes az internetes tévézés

Most még a hazai csatornák webre kerülő tartalma túlnyomó részt ingyenesen nézhető, de közeleg az idő, hogy fizetni kell majd a premier előtti vetítésért, vagy épp az archív anyagokban való turkálásért. Öt tévétársaságot kérdeztük arról, lehet-e pénz keresni az internetre kirakott sorozatokért, műsorokért

A nagyobb hazai csatornák műsora ingyen visszanézhető a tévék internetes oldalain – de a csökkenő szpotbevétel miatt minden tévétársaság másféle bevételek felé kacsintgat, így ez az idilli állapot nem biztos, hogy örökké tart. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója kérdésünkre elárulta, hogy vannak terveik arra vonatozóan, hogy fizetőssé tegyenek egyes tartalmakat.

„A közelmúltig az RTL II Mostért fizetni kellett, de ingyenessé tettük, ugyanis egyik indirekt funkciója az, hogy a torrentenést minimálisra szorítsuk, és inkább a mi internetes oldalunkra irányítsuk a forgalmat. Az bebizonyosodott, hogy az RTL II Most nem csökkenti a tévében való tartalomnézést: az oldal célja, hogy aki lemarad egy részről, ott meg tudja nézni az adott epizódot. A videotartalmakkal kapcsolatban az ingyenességben hiszünk, a fizetős megoldást tartjuk kivételnek, hiszen a nemzetközi gyakorlat szerint is ingyenesen nézhető a weben sok tévés tartalom. Ugyanakkor nincs már messze az idő, amikor bizonyos korlátozások lesznek az RTL Moston, és archív tartalmakat, illetve tévében még nem látott részeket fizetősen lehet majd nézni” – jelezte.

A TV2 kereskedelmi és üzletfejlesztési igazgatója, Laczkó Endre elmondta, hogy a TV2-csoportnak jelenleg nincs fizetős netes tartalma, de alapvető feladatuk, hogy tartalmukat, az összesen 103 ezer videót minden létező platformon elérhetővé tegyék, legyen az tv, mobil, online vagy on-demand szolgáltatás: „Jelenleg több irányban dolgozunk az online stratégiánkon, több alternatívát állítottunk fel.

Abban mindegyik megegyezik, hogy online fronton pénzt nagy valószínűséggel csak unikális, eredeti tartalomért kérhetünk, illetve olyan szolgáltatásért, mely rendkívül felhasználóbarát. A jövő, de bizonyos értelemben a ma médiafogyasztója már testreszabott tartalmat akar, olyan platformon és olyan technikai eszközön, ami épp, ott rendelkezésére áll.

A médiafogyasztás térben és időben összemosódik.”
Jónás Milán, a Viasat online content managere megkeresésünkre elmondta, hogy néhány kábelszolgáltató videótárában elérhető fizetős tartalom mind a Viasat3, mind pedig a Viasat6 műsoraiból. „Ez azonban egy pay per view szolgáltatás, nem SVoD. Jelenleg nem tervezzük fizetős szolgáltatás bevezetését, inkább előnyben részesítjük a hirdetés alapú modellt (AVoD), ilyen a Viasat ingyenes catch-up szolgáltatása, a Viasat Play. Szerintünk a magyar piacra nem jellemző fizetős online tartalmi szolgáltatás, az ilyen jellegű kísérletek egyelőre nem tűnnek sikeres modellnek” – nyilatkozta.

A Chellónak jelenleg az [origo]-val együtt fut fizetős netes tartalma, a Bajnokok Ligája mérkőzések Sport1 televíziós közvetítéseinek élő streamjét tették elérhetővé „pay per view” rendszerben, válaszolta kérdésünkre Radóczy Katalin, a Chello Central Europe, programigazgatója. „Elsősorban a felnőtt tartalomért hajlandóak fizetni a nézők, de ugyanígy keresik a prémium blockbuster filmeket, illetve látjuk az igényt, érdeklődést az archívum-jellegű televíziós tartalmakra, így például egy-egy teljes sorozatért is elképzelhető, hogy a jövőben lesz fizetési hajlandóság” – magyarázta.

„2011-ben indítottuk el a Minimax VoD-szolgáltatását, a Minimax Mesetárat, egy éve pedig a Megamax is elérhetővé vált nem lineárisan: ez a Megamax Kalandtár. Ami az árat illeti: ha ma bemegyünk egy nagy bevásárlóközpontba, 600 forintért vásárolhatunk mese DVD-ket, mi ennyi pénzért adunk egy száz mesét tartalmazó, 30-40 óra szórakozást biztosító kínálatot, amiből lehet válogatni, s amely havonta körülbelül 20 százalékban cserélődik. Úgy véljük, ez egy optimális, megfizethető ár ezért a szolgáltatásért” – tette hozzá.

Az AXN-nek is van playere, méghozzá jó ideje: az online lejátszó ingyenes VOD szolgáltatás formájában működik, és a közeljövőben biztosan nem tervezik, hogy az AXN Player esetében áttérjenek olyan üzleti modellre, amelyben az online elérhető tartalmak fizetőssé válnak. „Az AXN NOW kínálata SVOD modellben, havidíjas előfizetéssel érhető el partnereinknél, vagy egyenként. A Hannibal minden új epizódja már közel egy héttel a tévés premier előtt megnézhető: ezzel, Európában elsőként a szolgáltatás előfizetőihez jut el a sorozat” – mondták el a csatorna részéről.

Neten is nyomulna az HBO

Működő modellnek tűnik az HBO Go, amely 1300 órányi sorozat és filmet kínál, köztük a mostanában igencsak felkapott Trónok harcát. Az online videótár a kornak megfelelően mobilról és táblagépről is elérhető, és az HBO-csatornákhoz hasonlóan itt sincsenek reklámok.

A korábbi HBO-szériák is elérhetőek még (Maffiózók, Törtetők, vagy a magyar Társas játék, illetve Terápia), de koncertfilmet, drámát is ajánlanak. Előfizetői számot a csatorna itthon nem kommunikál, annyit tudni, hogy az HBO az USA-ban nagyjából 28-29 millió előfizetővel bír.

A korábbi HBO-szériák is elérhetőek még (Maffiózók, Törtetők, vagy a magyar Társas játék, illetve Terápia), de koncertfilmet, drámát is ajánlanak. Előfizetői számot a csatorna itthon nem kommunikál, annyit tudni, hogy az HBO az USA-ban nagyjából 28-29 millió előfizetővel bír. -->

nettévé televízió média VOD pay-per-view
Kapcsolódó cikkek