BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Összeolvadóban a víziközműcégek

Már az év végére néhány tíz cégbe tömörülhet a mintegy 350 hazai vízi-közmű társaság, erre sarkallja őket a szabályozás, a gazdasági prés és az engedélyezés szigora is. A küszöbön álló rezsicsökkentést tömbtarifás megoldással lehetne hosszú távon fenntarthatóan megvalósítani, de segítene a cégeken az is, ha közműadójuk egy részét fejlesztésre fordíthatnák.

Már az év végére összeolvadhat néhány tíz nagyobb céggé a mintegy 350 hazai vízi-közmű társaság. Az ország szétaprózódott víz- és csatornaszolgáltatásának jóval kisebb számú vállalatba való koncentrálását már a 2011 végén született vízi-közmű törvény is ösztönözte, de az még 2016. végi megvalósítást várt el. A folyamatot a törvény február 27-én megjelent, 58-as végrehajtási rendelete gyorsította fel, eszerint az összevonásnak a 2013. július 1-jén megvalósítandó, 10 százalékos számlacsökkentéssel szinte egyidejűleg kell megvalósulnia.

Emellett a gazdasági prés és egy adminisztratív intézkedés is a fúzió felé tereli a társaságokat. A gazdasági kényszerítő erő az említett rezsicsökkentés, továbbá a közműadó, amelynek első részletét – lapunk információi szerint – több érintett vízközmű cég be sem tudta fizetni.

Adminisztratív oldalról az tizedeli meg alaposan a vízi-közmű társaságokat, hogy további működésükhöz egy olyan, nagyon szigorú feltételeket szabó engedélykérelmet kell beadniuk május 31-ig a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (MEKH), amelyeknek aligha tudnak mindannyian eleget tenni. A több ezer oldalra rúgó dokumentumból ki kell derülnie fő gazdasági, műszaki jellemzőiknek (például tőke-megfelelési mutatójuknak), dolgozóik szakmai felkészültségének, a cég IT adatszolgáltatási képességének. Ezek alapján a MEKH 2014 októberére készíti el azon tarifákra vonatkozó javaslatát, amelyek a mostani, befagyasztott, majd júliustól 10 százalékkal csökkentendő árakat váltanák fel, várhatóan 2015. január 1-től.

A kényszeren, és az átmeneti bizonytalanságtól való megszabaduláson túl a szakmai érvek is a vízi-közmű társaságok összevonása mellett szólnak. Ilyen az egyesüléssel járó szinergiák, vagy a hatékonyabb vezetésből adódó előnyök kihasználása. Igaz, a rendelkezésre álló rövid idő viszont körültekintő megvalósításra int: néhány hónapon belül fölöslegessé válhat közel 350 igazgató, ugyanennyi gazdasági vezető és főkönyvelő, ráadásul éppen olyankor, amikor a kormány egyik célja a munkahely-teremtés.

Viszont a szakma többi, mintegy 20 ezer munkavállalónál ez a veszély nem áll fenn, mert a víziközmű-társaságukat egy szomszédos település hasonló cégére bízó polgármesterek előírhatják az érintett valamennyi dolgozó átvételét is.

A társaságok között a partnerkeresés egyébként már 2011-ben megindult, éppen a vízi-közmű törvény ösztönzésére, jelenleg több fúzió is formálódik. A napokban tették közzé, hogy a szocialista vezetésű Makó és Szentes éppen közös vízi-közmű cég létrehozásán dolgozik a fideszes irányítású Mórahalommal, továbbá Kistelekkel és Sándorfalvával, de további települések jelentkezését is várják. Kósa Lajos, a Fidesz alelnöke szerint az lenne ideális, ha 30-40-re csappanna e társaságok száma, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megelégedne 50 alatti számmal is.

Az újonnan létrejövő, gazdaságilag erősebb társaságok talán már jobban viselik a rezsicsökkentés terhét és a közműadót is, mint jelenlegi, az év túlélésére törekvő elődcégeik. Információink szerint már eljutott az NFM-hez egy olyan szakmai javaslat, amely egyszerre oldaná meg a rászoruló, kis vízfelhasználású fogyasztók számára a rezsicsökkentést és azt, hogy a sok vizet vételezőknek (például medencefeltöltőknek) többet kelljen fizetniük. Lényegében a fogyasztás növekedésével arányosan emelkedő, tehát tömbös tarifa bevezetéséről lenne szó. Így hosszú távon is tartható lenne az a kormányzati szándék, hogy alacsony szinten maradjon a leginkább rászorulók számára a tarifa, a nem rászorulóktól viszont a szolgáltatók is hozzájutnának a költségeiket fedező árbevételhez. Úgy tudjuk szalmai körökben formálódik egy másik, olyan javaslat is, hogy a közműadó-bevétel egy részét megtarthatnák a szolgáltatók, amit a biztonságos működésüket szolgáló fejlesztésre fordíthatnának.

A majdani tarifáknak az egységesítése is komoly feladatot jelent. Ma az ivóvíz előállítási költségeinek különbözősége miatt országosan jelentősen eltérő víz- és csatornadíjak vannak használatban. A vízi-közmű törvény szerint a több cég összevonásával létrejövő egy-egy szolgáltató ellátási területén csak egyféle lakossági tarifa lenne. (Továbbá egy intézményi és egy ipari felhasználói.) Egyes településeken áremelkedést is hozhat, ha víz- és csatornacégük olyan rokoncégekkel alkot új társaságot, amelyeknél eddig is magasabbak voltak a díjak.

Állami oltalom alatt
Március végén 210 víziközmű-szolgáltató vált stratégiailag kiemelt gazdálkodó szervezetté, úgy tudjuk, van közöttük jó néhány, már inaktív társaság is. Az NFM közleménye szerint a szétaprózódott üzemeltetői struktúra mára komoly működési kockázattá vált. Az elővigyázatossági intézkedéssel viszont egy esetleges felszámolási eljárásban a kijelölt állami vagyonfelügyelő irányítása mellett rendezhető a gazdálkodó szervezetek jogi helyzete, további sorsa, így biztosítható a  közszolgáltatás folyamatossága, a fogyasztók zavartalan ellátása is. A felszámolás küszöbére kerülő, érintett  vállalatok működőképessége speciális jogszabályi keretek között tartható fenn. A meginduló eljárásban fizetési moratórium illeti meg őket, beszállítói nem függeszthetik fel folyamatos ellátásukat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.