BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Profitzuhanás az Apple-nél

Növekvő bevétel mellett is jelentős mértékben zuhant az Apple nyeresége a márciusban zárult második üzleti negyedévben. A társaság a részvényvisszavásárlási program kiterjesztésével, illetve magasabb osztalékkal igyekszik megnyugtatni a befektetőket

A márciusban zárult második üzleti negyedévben 9,55 milliárd dolláros adózott eredményt ért el az Apple, ami 18 százalékos zuhanást jelentett az egy évvel korábbihoz képest. A társaság forgalma 43,6 milliárd dollár volt, ami 11 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

A Tim Cook (képünkön) irányította cég korábban már jelezte, hogy jelentős visszaesés várható a profitban, és az elemzők sem számoltak jobb eredményekkel, azonban a most közzétett adatok mindenképpen figyelemreméltóak, ugyanis az utóbbi tíz évben most első alkalommal fordult elő, hogy egy negyedév nem hozott nyereség növekedést éves összevetésben. A visszaesésben szerepet játszott, hogy a húzóterméknek számító iPhone-ok értékesítésének növekedési üteme lassult és más, kisebb nyereségtartalmú eszközök részesedése megnőtt a cég forgalmában. Az Apple 37,4 millió iPhone-t adott el az év első három hónapjában, ez 2,3 millióval több, mint egy éve. Nagyon megugrott az iPad-ek iránti kereslet, míg egy éve 11,8 milliót adtak el belőlük, addig az idén 19,5 milliót a márciusban zárult negyedévben.

A társaság a befektetői hangulat javítására a felhalmozott jelentős készpénzállományhoz nyúl, és alaposan megnöveli a már korábban meghirdetett részvényvisszavásárlási programra szánt összeget, de az osztalék is nőni fog. A negyedéves eredmények bejelentését követően közölték, hogy 2015-ig összesen százmilliárd dollárt költenek erre a célra, saját részvényeket például az eredetileg tervezett 10 milliárd helyett 60 milliárd dollárért vásárolnak.

Különös egy olyan cég esetében válságról beszélni, amely egy negyedévben 9,55 milliárd dolláros profitot tudott produkálni, ami több, mint például a Google és a Microsoft egyesített nyeresége ugyanabban az időszakban, az Apple azonban úgy tűnik elvesztette a lendületét. A társaság tavaly ősszel volt igazán a csúcson, akkor 700 dollárt is adtak egy részvényéért, amelyek értéke napjainkra 400 dollár körüli szintre esett vissza. Ez azt jelentette, hogy 7 hónap alatt 280 milliárd dollárt (62395,2 milliárd forint) veszített a cég piaci értékéből.

A lejtmenet hátterében több tényező állhat, egyrészt a riválisok, elsősorban a Samsung térhódítása, a dél-koreai cég ugyanis az okostelefonok piacán már alaposan megelőzte az Apple-t. Ráadásul szinte minden jelentős gyártó próbálkozik ebben a szegmensben, ami óriási árversenyt generál, és bár az almáslogójú cég termékei továbbra is trendiek, úgy tűnik újabb nagy dobások nélkül tovább eshet a piaci részesedése.

Talán az igazán rossz hír a befektetők és az Apple-részvényesek számára az, hogy a társaság papírjainak hónapok óta tartó értékvesztését úgy tűnik, még a kiváló eredmények sem tudják megállítani. Elég csak arra gondolni, hogy a kiváló első negyedéves adatok bejelentése után is süllyedni kezdett a részvények árfolyama.

Újabb nagy dobásokkal jönnének lendületbe

Komoly fordulatot hozhat az Apple megítélésében és a befektetői hangulatban az egyelőre inkább csak pletyka-szinten jelzett új eszközök érkezése. Míg korábban egy Apple-tévéről szóltak a hírek, addig mostanában egyre gyakrabban hallani egy almáslogójú különleges digitális óráról, az iWatch-ról. Az új telefon, az iPhone 5S érkezése a nyárra várható, de egyes elemzők szerint egy olcsó mobilt is piacra dob a cég, hogy újabb fogyasztói szegmenst érhessen el. Igaz, ennek a lépésnek vannak kockázatai is, hiszen a drágább telefonok értékesítését vetheti vissza, tovább csökkentve ezzel a profitot.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.