BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tudatosabbak a mobilfelhasználók

A mobilhoz kötődő kiadások itthon meghaladják az egy főre jutó jövedelem 5 százalékát. Egyre többen vásárolnak okostelefonjuk mellé netcsomagot is

Ma már egyre többen használnak Magyarországon egynél több mobiltelefont, a hazai átlag a felnőttek körében 1,4 készülék. Az átlagosnál is több mobilja van a budapestieknek, a férfiaknak, az alacsonyan képzetteknek és a mobilozásra havonta legalább 10 ezer forintot költőknek. Egyebek mellett ezt állapítja meg az Ipsos egyik legutóbbi kutatása, amelyet a Vodafone megbízásából végzett.

A múlt év őszén 500 fő megkérdezésével végzett kutatásból az is kiderül, hogy a megkérdezettek közel fele nemcsak követi, de érdemben korlátozza is mobil kiadásait. Erre leginkább a nők figyelnek oda, de a spórolósok közé tartoznak általában az idősebbek, a fővárosiak és az alacsonyabb iskolai végzettségűek. A lakosságnak mindössze a 12 százaléka ad ki havi 10 ezer forintnál többet mobilhasználatra.

Háztartásokra vetítve az átlagos mobilköltés ugyan eléri a 11300 forintot, de ez egy főre vetítve kevesebb, mint 4 ezer forint, ami egyben azt is jelenti, hogy a hazai családok az egy főre jutó jövedelmük 5,1 százalékát fordítják mobil célú kiadásokra, beleértve a mobilinternetet is.

„A magyar lakosságról elmondható, hogy nagyon költségérzékeny, hiszen a megkérdezett válaszadók több mint 85 százaléka mondta, hogy valamilyen módon figyelemmel követi a költéseit, 45 százalékuk pedig korlátozza is azokat. Érdekesség, hogy a megkérdezettek 12 százalékát adó, havi 10 ezer forint felett költők még ennél is nagyobb arányban korlátozzák költéseiket” – mondja a kutatás kapcsán Szilágyi Ákos, az Ipsos szenior kutatási menedzsere. 

 leggyakoribb takarékos megoldás, hogy csak a valóban szükséges beszélgetéseket bonyolítják le minél rövidebb idő alatt a mobilon, de jellemző az emelt díjas szolgáltatások tiltása is. A feltöltő kártyát használóknál megfigyelhető, hogy egy fix összeget szánnak a mobilozásra, és ameddig tart az időszak, nem töltik fel újra az egyenleget, akkor sem, ha az már lemerült. Így is elérhetőek maradnak, még ha nem is kezdeményezhetnek hívást.

A szakértők szerint a hazai mobil előfizetők 8 százalékának csak céges készüléke van, egyötödükre mondható el, hogy üzleti és magán telefonnal egyaránt rendelkezik. A férfiak többet költenek céges, míg a nők magán beszélgetésekre.

Már több felmérés is kimutatta az okostelefonok utóbbi időben tapasztalható jelentős hazai felfutását. A mostani kutatás szerint a megkérdezettek 41 százalékának van már ilyen készüléke. A leggyakoribb felhasználási területek: az internetezés, levelezés és a hagyományos kommunikációt kiváltó alkalmazások, lásd Facebook chat használata.

Az okostelefonokkal azonban a többség még nem bánik képességeik szerint, ugyanis a válaszadóknak csak a 27 százaléka mondta azt, hogy van mobilinternetes csomagja, a többiek csak telefonálásra használják a sokat tudó eszközöket. Az okostelefont használók körében viszont már 54,4 százalék a mobilnetre előfizetők aránya.

Az okostelefonokon futó operációs rendszerek közül nálunk is a legnépszerűbb az Android, aránya eléri az 50 százalékot, második a Symbian 12, majd a Windows Phone7 5 százalékkal. Az iPhone-höz köthető iOS a lelkes hazai rajongótábor ellenére mindössze 4 százalékos részesedést mondhat magáénak. Az is beszédes jellemzője ugyanakkor a hazai mobilhasználatnak, hogy a megkérdezettek közel 30 százalékának fogalma sincs arról, hogy milyen operációs rendszerű az okostelefonja.

A mobilinternetes csomaggal rendelkezők 71 százaléka az okostelefonon keresztül megy fel a világhálóra, a többiek egyéb eszközöket, jellemzően mobilsticket vesznek ehhez igénybe. Azok között, akik már használják a mobilinternetet, közel egynegyed azok aránya, akik egy gigabájtnál nagyobb adatcsomagra fizetnek elő. Mintegy egyharmaduk viszont a 100 megabájt alatti adatcsomagot használja.

 

Az egyes korosztályok közül a legnagyobb arányban a 18-29 évesek rendelkeznek mobilinternet előfizetéssel (43,1 százalék), míg az 50-59 éveseknél ez az arány 20,9 százalék, 60 év felett pedig mindössze 15,4 százalék. A készülék lecserélési hajlandóság nem sokat változott. A kutatás szerint a használatban lévő átlagos magyar mobiltelefon legfeljebb 2 éves.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.