A logisztikai cégek bizakodóan és felkészülten várják az idei mezőgazdasági csúcsszezont – derül ki a lapunk által megkérdezett szakemberek válaszaiból.
A speciális feladatok teljesítése a résztvevők (eladó, vásárló, berakó, fuvarozó vállalatok) összehangolt munkáját igényli.
OPTIMALIZÁCIÓ
Bor József, az Express-Interfracht Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója
„Cégünk optimistán várja a 2013-as gabona szezont, mert az eddigi időjárási körülmények kedvezőnek tűnnek. Tárgyalásainkat már minden fontos megbízónkkal és szállítónkkal megkezdtük. A gabonafuvarozásainkat főleg irányvonatokkal végezzük (800–1000 tonna vonatonkénti paraméterrel). Az export és belföldi forgalmat döntően a Rail Cargo Hungaria (RCH) mintegy 800, gabonafuvarozásra alkalmas vagonjaival bonyolítják le. A kivitel 3-4 irányra – Németország, Hollandia; olasz, horvát kikötő (Rijeka, Split-Solin); és balkáni régió (görög, bolgár, macedón) koncentrálódik.
Belföldi gabona logisztikával cégünk egyik elődje, a Raabersped Kft. 2006-ban kezdett el foglalkozni.egy nagy magyarországi vállalkozás részére. Ez azért volt új, mert az azt megelőző 10–15 évben komplex közúti-vasúti logisztikai szolgáltatás a hazai piacon nem működött. Ennek egyik oka, hogy - a malmokon kívül - nem voltak nagyobb ipari felhasználók, illetve a közúti fuvarkapacitás ezt a területet lefedte.
Sikerült kialakítanunk olyan logisztikai rendszert, ahol a tároló teleptől a felhasználó telephelyéig valamennyi résztevékenységet társaságunk szervezi és irányítja. A közúti és a vasúti távolságoknál, valamint a fuvardíjaknál is optimalizációra törekszenek. Ez főleg akkor fontos, amikor egy ezer nettó tonnás vonat mennyiségét 4-6 telephelyről kell elfuvarozni és vasúti kocsikba berakni. Mivel a társaságunknak nincs saját közúti és rakodási kapacitása, alvállalkozókat vonunk be ezen feladatok ellátására.
A beszállítási feladat akkor van teljesítve amikor – maximum három óra késéssel – a vonat a megbízó iparvágányára megérkezik. A beszállítást 0 „káló” elszámolással kell végeznünk, tehát a telephelyeken felvett mennyiséggel hiánytalanul el kell számolni.”
TANÚSÍTVÁNYOK
Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke
„Cégünk már most teljes készültségben várja a júliusban induló és 2014. június végéig tartó gabonaszezont. Az előrejelzések az elmúlt éveknél jóval biztatóbb terméshozamot ígérnek: összességében 800-1000 ezer tonna gabonaexportra számítunk. Ezt speciális önürítő vagonokkal tudjuk elfuvarozni. Vállalatuknak 700 saját tulajdonú kocsija is van.
Az Olasz- és Horvátországba irányuló forgalmakban tartós együttműködést sikerült elérni a partnerekkel. Erre törekszünk a déli, és nyugat-európai forgalmaknál is.
Társaságunk Magyarországon, illetve a Rail Cargo Groupon belül elsőként vehette át idén májusban a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól az AEO (Authorised Economic Operator, azaz Engedélyezett Gazdálkodó) tanúsítványt. Ez igazolja, hogy cégünk vámügyi szempontból is megfelel a legszigorúbb mércéknek. A tanúsítvány eredményeként a vámvizsgálatokra a továbbiakban egyszerűbben, gyorsabban és ritkábban kerül majd sor, így ezzel is gördülékenyebbé válik a fuvarfeladatok teljesítése, többek között például a gabonaforgalmakban is. Az Európai Uniós előírásoknak azzal is igyekszünk eleget tenni, hogy megrendelőinknek tanúsítványt tudunk adni arról, hogy génkezelt áruk szállítását követően közvetlenül ugyanazokban a kocsikban mosás nélkül nem fuvarozunk génkezeléstől mentes árukat, csak és kizárólag a szükséges intézkedések megtétele után.
A társvasutakkal hosszú időre visszatekintő, konstruktív partnerségnek köszönhetően a felek között gördülékeny az árképzés, a menetrendtervezés, illetve a közös vagonpark kialakítása. Ezekre építve társaságunk garantálni tudja megrendelői számára, hogy a gabonavonatokat programozva, menetrend szerint továbbítja a rendeltetési állomásra. Országos lefedettségű információs rendszerünkkel folyamatosan nyomon tudjuk követni szállítmányainkat, azok helyzetét, illetve rakottsági állapotát.”
ÓVATOSAK
Szalma Botond, a Plimsoll Kft., a Fluvius Kft. társtulajdonosa és ügyvezető igazgatója, a Centroport Kft. társtulajdonosa
„Régen várták cégeink úgy a kedvező mezőgazdasági híreket, mint manapság, mivel tavaly kevés termés került a raktárakba. Jelentősen csökkent a búza, kukorica, repce és a napraforgó mennyisége is. Ez pedig fuvardíjesést vált ott ki, amit a megbízók könyörtelenül érvényesíttettek a „kevés a fóka sok a vadász” elv alapján. A bajt csak tetézték a magas üzemanyag árak.
A hajózások és a szállítmányozók is gőzerővel készülnek a mezőgazdasági szezonra.
A hajózások esetén nem kell speciális eszköz, hiszen a hajók jól karbantartva alkalmasak bármely termék fuvarozására. A vasúti szállítmányozásoknál a kocsi bérlés az egyedüli megoldás, hiszen a magyar kis és közepes vállalkozások nem kapnak hitelt eszközbeszerzésre, ami súlyos hiba és versenyhátrány is. Ráadásul a bérleti kondíciók miatt a rizikó is magas.
Az elmúlt években a Plimsoll Kft. szállítmányozási forgalmának a 55–60 százaléka kötődött a mezőgazdasághoz. A Fluvius Kft. hajóinál 45–50 százalékban vették ki részüket az agrártermék fuvarozások, harmaduk tengeri továbbítással fűszerezve. A dunaújvárosi kikötőben található Centroport Kft. pedig – mivel ezért építették – 95 százalékban a mezőgazdasági termékek tárolásából és rakodásából él. A téli javítások és karbantartások, valamint a piacfelmérés után készen várják a megbízásokat.
A megbízók a várható jó termés miatt szeretnének előre szerződni, van aki 2014 áprilisáig. A hajózások és szállítmányozók viszont óvatosak, mert az elmúlt évek veszteségeit nem szeretnék megfejelni egy alacsonyan kötött éves szerződéssel, inkább a spot megállapodásokat részesíthetik előnyben. A megfelelően beállított arány lehet a megoldás. A régi és a bajban mellettünk álló megbízókkal – még ha alacsonyabb áron is – éves szerződéseket köthetnek, míg a spot megbízók a mindenkori piaci árat fogják fizetni. Itt az ideje annak, hogy a közlekedési alágazatok közül a hajósok is keressenek egy kis kenyérre valót. A használatarányos útdíj jó és kiskapuk nélküli bevezetése ezen sokat segíthet.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.