Cégvilág

Nagyon zsúfolt a bulinaptár

Ugyan nem ötcsillagos szállodákban alszanak, de Szerbiától Dániáig mindenhol komoly iparág épül a fesztiválturistákra.

Javában dübörög az európai fesztiválszezon, a felső-középosztálybeli fiatalok, akik megengedhetik maguknak, hogy egy-egy hétvégére kifejezetten csak egy jó buli kedvéért külföldre utazzanak, most keresztül-kasul bejárják a kontinenst. Nem véletlen, hogy a hazai fesztiválszervezők csak nagyon nehezen tudják összeállítani a többnapos programot, ugyanis június végétől már nagyon nehéz nemzetközi fellépőket szerződtetni. Európa talán két legnagyobb fesztiválja már véget is ért. Idén nyáron visszatért a Glastonbury is a piacra (Rolling Stones koncert), tavaly az olimpia miatt kihagyott egy évet. A dániai Roskilde fesztiválnak pedig július 7-én volt a zárónapja. Mindkét esemény százezreket mozgatott meg. Holnap pedig újabb két buli kezdődik, a Balaton Sound-nak az újvidéki Exit fesztivállal szemben kell helytállnia a versenyben.

A Malév kiesése miatt tavaly óriási gondban voltak a Szigetről hazautazó külföldi látogatók. Idén sem sokkal könnyebb Budapestet repülővel megközelíteni, a szervezők próbáltak charter repülőgépeket kibérelni, de nem jártak sikerrel. „Az elővételes bérletek 90 százalékát külföldiek veszik meg. A legtöbben idén is Hollandiából jönnek, utánuk francia, olasz, angol a sorrend” – mondta lapunknak Vető Viktória, a Sziget sajtófőnöke. Korábbi kutatásaik kimutatták, hogy a hozzájuk érkező fiatalok általában a felső-középosztályba sorolhatók. Ugyan nem sokcsillagos szállodákban foglalnak szobát, de a napi költésük ettől még bőven eléri vagy meghaladja a Magyarországra látogató többi turistáét. A buliturizmus és a fesztiválok nagyjából ugyanazt a fiatal felnőtt, fizetőképes réteget célozza meg. A hazai piacon már nehéz lenne nem hova bővülni. A Volt és a Balaton Sound teltházas és erre területileg sem alkalmas, a Sziget sem tud 380-390 ezer embernél többet produkálni. Arra pedig egyelőre nincs esély arra, hogy több magyar látogasson ki a Sziget fesztiválra.

A Magyar Turizmus Zrt. londoni képviselete június elején Facebook oldalt indított Hungary Tourism UK néven, ahol a fesztivált promotálták. „A Sziget Fesztivál Egyesült Királyságbeli ügynökségével, az Ostfest Limiteddel közösen megvalósuló akció során egy vírus-nyereményjáték, elektronikus hírlevél, twitter kommunikáció és egy blogger verseny is a budapesti fesztiválra irányítja a figyelmet” – tudatta a marketing cég. Intenzív kampánnyal csábítják az osztrák fiatalokat is a magyar fesztiválokra. Évente mintegy 10 ezer osztrák fiatal enged is a „csábításnak”, és látogat Magyarországra a rendezvények apropóján. Az egyetemistákat az elmúlt hónapban az Uniscreen egyetemi információs TV-csatornán keresztül reklám-szpotokkal, nagyméretű plakátokkal, valamint a közösségi médián érték el.

A bécsi Donauinselfest idejére időzítve Bécsben 1000 darab plakát és 3000 darab szórólap hívta fel a célcsoportba tartozó fiatalok figyelmét, hogy a Sziget Magyarországon folytatódik. A május közepén Linzben megrendezett magyar napokon tízezer szórólapra nyomtatott nyereményjáték csinált kedvet egy magyarországi fesztivál-körúthoz.

Fesztivál fesztivál hátán

Magyarországon összesen 400–600 olyan fesztivált rendeznek évente, amelyekre külföldiek is ellátogatnak. A fesztiválok 60 százaléka tízezer főnél kisebb látogatókört vonz, mintegy egytizedük nevezhető nemzetközi viszonylatban nagy rendezvénynek, 50 ezer feletti látogatókörrel. A Hegyalja például 300 millió forintos költségvetésből dolgozik, idén is 80 ezer fesztiválozó gyűlt össze Tokajban.

A Sziget fesztivál teljes büdzséje 3,3 milliárd forint, míg a Balaton Sound mintegy 1 milliárd forintos, a VOLT pedig 700-800 millió forintos költségvetésből gazdálkodhat.


A Sziget fesztivál teljes büdzséje 3,3 milliárd forint, míg a Balaton Sound mintegy 1 milliárd forintos, a VOLT pedig 700-800 millió forintos költségvetésből gazdálkodhat.

-->

party fesztivál
Kapcsolódó cikkek