A gázhálózatunk bővítéséhez köthető egyik nagy esemény tavaly a magyar-szlovák interkonnektor lefektetésének az előkészítése volt. A cső része lesz majd annak a térségünket átszelő, észak-dél gázfolyosónak, amelynek mind a két végén lesz egy-egy cseppfolyós földgázt fogadó terminál, megkönnyítve a térség országainak új forrásból való gázhoz jutását. Februárban a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. megvette a projektre létrehozott Magyar Gáz Tranzit Zrt. (MGT) felé, így ma ugyanakkora tulajdoni hányada van benne, mint az MVM Zrt-nek. Májusban az MGT megállapodott a szlovákiai gázrendszer irányítójával, az Eustream a. s-szel a két ország közötti, évi ötmilliárd köbméter kapacitású gázvezeték 2015-ig történő közös lefektetéséről. Az építkezés már tart.
Előreléptünk a hagyományos forrásunkból, de új útvonalon érkező gáz szállítására építendő Déli Áramlat magyarországi szakasza ügyében is. Augusztus elején az MVM-hez került a Déli Áramlat Zrt. 50 százaléka az MFB-től, októberben a magyarországi szakasz kiemelt beruházási státuszt kapott, a hónap végén pedig megszületett a beruházási döntés is. A hazai szakasz közel 600 millió euróba fog kerülni, amit az MVM 30 százalékos önerőből és 70 százalékos hitelből finanszírozna. Az évi 30 milliárd köbméter kapacitású vezetéket 2016 január 1-jén kell üzembe helyezni.
A Nabucco projekt tavaly nemcsak a Déli Áramlattól látszott elmaradni, de az azeri gázért vele együtt versengő TAP projekthez képest is csökkent a támogatottsága. Mindez annak ellenére történt, hogy a konzorcium februárban előállt egy olyan beruházás-változattal, a Nabucco Westtel, amely szerint az eredetileg tervezettnél rövidebb, egyszerűbb és ezzel olcsóbb útvonalat kellene csak kiépíteni. Az azeriek 2012. helyett csak az idén mondták ki, hogy majd nem a Nabucco, hanem a TAP szállíthatja a gázukat Európában. Májusban bejelentették, hogy szeptemberre elkészül az azeri-görög-román-olasz-magyar AGRI gázvezeték terve, amelyen szintén azeri gáz érkezhetne Európába. Magyarországra a Szeged–Arad összekötő vezetéken érkezne a gáz. Tavaly nyár végén híre jött, hogy a német RWE Magyarországon keresztül kíván szállíttatni Ukrajnának.
A 100 milliárd forintos program szerint csak olyan beruházás valósulhat meg, amelyre az országnak szüksége van, vagyis csak az a cső épülhet meg, és csak akkora kapacitással, amennyit a piaci szereplők előzetesen lekötötték. A fejlesztés költségei be fognak épülni a szállítási tarifákba.
A terv megvalósítása némileg oldhatja azt a felemás helyzetet, amely szerint gázrendszerünknek a keleti országrészben lévő kapacitásai nagyobbak, mint a nyugati részé. A tervnek nem része a magyar-szlovák interkonnektor.
A 100 milliárd forintos program szerint csak olyan beruházás valósulhat meg, amelyre az országnak szüksége van, vagyis csak az a cső épülhet meg, és csak akkora kapacitással, amennyit a piaci szereplők előzetesen lekötötték. A fejlesztés költségei be fognak épülni a szállítási tarifákba.
A terv megvalósítása némileg oldhatja azt a felemás helyzetet, amely szerint gázrendszerünknek a keleti országrészben lévő kapacitásai nagyobbak, mint a nyugati részé. A tervnek nem része a magyar-szlovák interkonnektor.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.