Folyószámlahitelt már többször vett fel a Magyar Posta, 2011-ben ezt egyszerű vállalatfinanszírozási célokkal indokolták, mert a fizetési kötelezettsége gyakran korábban keletkezik, mint ahogy a bevételei a számláira beérkeznek. Tehát nem azért vett fel a vállalat hitelt, mert gondjai lettek volna, 2011-ig folyamatosan nyereséges volt az állami cég. Még a 2010-es beszámolója szerint 193 milliárd forint árbevétel mellett 3,2 milliárd forintos mérleg szerinti eredményt tudott elérni, 2011-ben pedig 196 milliárd forintos forgalom mellett 2 milliárd profitot is termelt. Osztalékot azonban legutóbb 2009-ben fizetett az államnak.
Tavaly veszteséggel zárt a Magyar Posta: a bevételei nem csökkentek, hiszen a szokásos 194 milliárd forintot 2012-ben is elérte, ellenben ehhez már 3 milliárd forintos veszteség párosult. A tavalyi beszámoló szerint egyre komolyabb kötelezettségei vannak a vállalatnak. A hosszú lejáratú kötelezettségek 190 millió forintról 1,7 milliárd forintra nőttek, míg a rövid lejáratú hitelek 52,5 milliárdról 60 milliárd forintra. Ennek jelentős része, 30,7 milliárd forint a pénzforgalmi tevékenységéből fakad, vagyis az ügyfelek által az év utolsó napjaiban végrehajtott tranzakciók elszámolása átcsúszik a következő évre. „A kimutatott követelések, illetve kötelezettségek év végi nagysága attól függ, hogy az év utolsó napjaiban az ügyfelek, milyen tranzakciókat (ki és befizetések), mekkora értékben bonyolítanak le. A 2012. december 31-én kimutatott követelések, illetve kötelezettségek a sajátos elszámolásnak megfelelően 2013. január első napjaiban pénzügyileg rendezésre kerültek” – olvasható a beszámolóban.
Ebből kiderült, hogy a szervezeti átalakításhoz kapcsolódó létszám racionalizálással, valamint a 40 éves szolgálati idővel rendelkező nők kedvezményes nyugdíjba vonulásával összefüggésben felmentési bérre 2,7 milliárd forintot, végkielégítésre pedig 342 millió forintot különítettek el. Idén eddig 875 embertől köszöntek el.
Médiatenderre azonban van pénz bőven, nemrég rekordösszegű pályázatot írt ki a Magyar Posta, ezúttal 1,4 milliárd forintos pályázaton keresi az állami cég a legjobb médiaügynökséget. A veszteséges vállalatnál folyamatosan növekszik a büdzsé reklámra fordítható része. Az elmúlt két évben az Initiative Media nyert, a legutóbbi szerződést még tavaly novemberben kötötték meg 1,1 milliárd forint értékben. Most szeptember 23-ig lehet pályázni.
Kölcsönös előnyök az FHB-val
A Magyar Posta és az FHB a nyáron kötött stratégiai együttműködési szerződést. „A Felek a jövőben kölcsönös előnyökön alapuló gazdasági együttműködést folytatnak a Felek irányítása alá tartozó vállalkozások által nyújtott szolgáltatások területén, beleértve ezen szolgáltatások kölcsönös értékesítését és igénybevételét a Magyar Postára vonatkozó közbeszerzési előírások és egyéb szerződések figyelembevételével” – írta júliusi közleményében a Posta. A cég vezérigazgatója, Szarka Zsolt 2009-től az FHB Szolgáltató Zrt. vezérigazgató-helyettese volt. Az FHB tulajdonában lévő DÜSZ Kft. 50 százalékos részesedéssel bír a Magyar Posta Befektetési Zrt-ben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.