A hitelkonstrukcióhoz az állam kamattámogatást biztosít, amelynek köszönhetően a hitel nettó kamata jelenleg 5,3 százalék, teljes költsége pedig 6,4 százalék körül alakul. Mivel a fuvarozó vállalkozások hitelképessége banki szempontból meglehetősen gyengének számít, így egyéb piaci hiteleket csak kevesen tudnak igénybe venni (vagy csak nagyon magas kockázati felár mellett), ezért a speciálisan számukra kialakított konstrukció már önmagában is segíti versenyképességüket – tette hozzá Krisán László. A szakember közlése szerint kiemelten fontos, hogy a fuvarozók – akiket érzékenyen érint az útdíj fizetési kötelezettség – a piacon elérhető legjobb kondíciókkal jussanak segítséghez, ezért a bevett banki gyakorlattól eltérően az Útdíj Hitelt kezdő vállalkozások is igényelhetik, az adható összeget nem korlátozza a vállalkozás múltbeli árbevétele, vagy bankszámlaforgalma.
„Az, hogy a hitel kedvezményes, nem mentesíti a KAVOSZ Vállakozásfejlesztési Zrt.-t a törvényi szabályozás alól, ennek megfelelően a szokásos piaci hitelbírálatot kell elvégezni” – hangsúlyozta Krisán László. Az eddig beérkezett hitelkérelmek túlnyomó többségét tudták teljesíteni, azonban a jogszabályi előírásoknak megfelelően több szempontot vizsgálniuk kell a KAVOSZ VF szakembereinek, és amennyiben a fuvarozók ezeknek nem felelnek meg, nem folyósíthatják számukra a kért összeget. Kizáró tényezőnek számít, ha az adott vállalkozás nem jogosult állami támogatás lehívására, például felszámolási eljárás folyik ellene, vagy lejárt köztartozása van.
Bár a kedvezményes forgóeszközhitelhez sem ingatlan, sem ingó fedezet nem szükséges, szigorúan vizsgálják a kérelmező fizetőképességét. Ez azért rendkívül fontos, mert ha a nemfizetők miatt az állami kezesség beváltása elér egy meghatározott szintet, az Útdíj Hitelprogram leáll, tehát a többi jól fizető fuvarozó sem tud új hitelekhez jutni.– mutatott rá Krisán László.
A program keretében útdíj fizetésre kötelezett gépjárművenként legfeljebb egymillió forintos rulírozó forgóeszközhitelt igényelhetnek a fuvarozók. Mivel egyelőre csak néhány hete érhető el a konstrukció még nem lehet megállapítani, hogy jellemzően mekkora vállalkozások élnek majd a lehetőséggel, a KAVOSZ Vállalkozásfejlesztési Zrt. vezetőjének közlése szerint azonban eddig többségében kisebb cégek igényelték, de van olyan hitelfeligénylő is, amelynek több mint 20 tehergépjárműve van.
A magyar kormány még június közepén döntött úgy, hogy a magántulajdonos árufuvarozók versenyképességének javítására bevezetnek egy e-útdíj fizetésre használható, államilag támogatott forgóeszközhitel konstrukciót. Az intézkedés célja, hogy a kis- és középvállalkozó fuvarozóknak ne okozzon likviditási nehézséget az útdíjfizetés bevezetése.
Eddig 26 milliárdot autóztak el
Augusztus végéig összesen 25,931 milliárd forint volt a megszolgált útdíj, vagyis a fizetésre kötelezettek által megtett útszakaszok után fizetendő tarifa. Ez azt jelenti, hogy a júliusi 14 milliárd forint után augusztusban 12 milliárd forint volt az e-útdíjból származó bevétel. A visszaesés nem érte váratlanul a szakembereket, hiszen az augusztus a nyári szabadságolások miatt a fuvarozásban is visszafogottabb hónapnak számít. Az őszi hónapokban lényegesen nagyobb forgalom várható, és az eddigi eredmények alapján tarthatónak tűnik a fél évre tervezett 75 milliárd forintos bevétel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.