BUX 39,256.26
-1.14%
BUMIX 3,747.98
-0.85%
CETOP20 1,747.54
-2.59%
OTP 8,152
-4.48%
KPACK 3,100
0.00%
-0.92%
-14.15%
+1.18%
-0.20%
ZWACK 18,650
+0.81%
0.00%
ANY 1,575
+0.64%
RABA 1,100
-2.22%
-3.14%
-2.40%
-2.52%
-1.93%
OPUS 166.6
-1.42%
-5.83%
0.00%
0.00%
+2.63%
OTT1 149.2
0.00%
-1.35%
MOL 2,932
-0.61%
DELTA 38.95
-2.38%
ALTEO 2,370
-1.66%
0.00%
-1.52%
EHEP 1,000
-4.76%
-0.83%
-0.63%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.83%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-2.31%
+0.78%
-3.60%
0.00%
-3.93%
-2.82%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
+2.78%
NAP 1,238
-0.16%
0.00%
-3.10%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Buszfejlesztés Budapesten, pénz nélkül

Sorra szervezi ki buszjáratait a BKV, a lépéstől az idén hatmilliárd forintos megtakarítást vár, de ennyit nem fog elérni az egyéb kiadásai miatt. A szükséges, buszos fejlesztésekre a társaság saját maga nem képes, mert nincs rá pénze. A hatályos szabályozás szerint a csúcsidei forgalomban lévő buszoknak akár a 66 százaléka is átadható más cégeknek.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) úgy oldja meg a fővárosi buszközlekedés fenntartását és fejlesztését, hogy a feladatra pénzügyi okból alkalmatlan Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) helyett annak feladatait más társaságokra testálja. Az év végén a BKK autóbusz-ágazatának teljes férőhelykilométer-teljesítményéből a BKV már csak 60 százalékot fog képviselni a BKK-tól kapott válasz szerint.

A változás mögött a 2013 júniusban született, új buszüzemeltetési modell áll. Ennek alapján és a BKV 2014–2015-ös üzleti tervével összhangban a BKK már mintegy 300 új autóbusz más társaságok általi üzemeltetésére írt ki pályázatot. E tenderek egy része már lezárult, és 160 busz üzemeltetéséről már szerződést is kötöttek. A 300-ból az idén, több ütemben 180-200 új busz áll forgalomba, a többi jövőre.

A BKK és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megállapodása szerint kiírt közbeszerzési eljárás nyertese, a Volánbusz Zrt. ezekben a hetekben állítja üzembe az új járműveket Budapesten és a hozzá közel eső településeken. Az agglomerációs buszpark egésze megújul: július 1-jétől már 135 új alacsonypadlós és környezetkímélő busz szállítja az utasokat. Az ősztől a kiemelt belvárosi területeken a T&J Busz Projekt Kft. állít munkába 25 hibridmeghajtású csuklós buszt. A harmadik ütemben, vagyis az év végén, vagy 2015 elején 20, és opcionálisan még ugyanennyi új, szóló és csuklós busz jelenik meg a dél-budapesti vonalakon. Lehetőség szerint további 20+20 új jármű a midiautóbuszos vonalakon is megjelenik. Az utóbbi járművekkel való szolgáltatás közbeszerzési eljárásai még folynak, vagyis még nem tudható, hogy mely társaság lesz az új szolgáltató.

A buszközlekedésben tavaly megvalósított és ebben az évben tervezett lépéseknek köszönhetően a BKV a folyó üzleti évében mintegy 6 milliárd forint költségcsökkentést vár. Ennyit azonban feltehetően nem tud megspórolni, mert, az idei kötöttpályás beruházásokhoz kapcsolódóan pótlóbuszokat kellett közlekednie, ami többletköltséggel járt. Viszont a megvalósuló intézkedések teljes éves hatásával számolva, illetve a pótlási feladatok várt mérséklődésével jövőre már nagyobb lehet a megtakarítás. „A BKV autóbusz-ágazatánál a valódi versenyképesség megteremtéséhez szükséges költségcsökkentést nehezíti az, hogy a BKV-nál magas a hosszú távra kötött beszállítói szerződések aránya, a beszerzések közbeszerzési kötelezettség alá esnek” – hangsúlyozta válaszában a BKK.

Az új közlekedési intézményrendszerben a költségek érdemi növekedése nélkül is jelentősen nőtt a busz-ágazat műszaki színvonala. A társaság flottája jelentős számú, használt, de a BKV-énél sokkal fiatalabb, korszerű, alacsonypadlós busszal is bővült.

Még több vonal kerülhet más céghez
Jelenlegi eladósodottsági szintje mellett nem reális, hogy a BKV újabb beruházási hitelt vehessen fel. Csak a beruházási keretéből vehet új buszokat, de így nem tudja kellő gyorsasággal felújítani a nagymértékben elöregedett járműparkját. A Fővárosi Közgyűlés éppen ennek a helyzetnek a megoldására fogalmazta meg tavaly az új buszüzemeltetési modellt. Egyik határozat előírja a BKK-nak, hogy közlekedésszervezőként fokozatosan, a teljes csúcsidei forgalmi autóbusz-állomány legfeljebb 66 százalékának megfelelő mennyiségig, versenyeztetéssel ítélje oda a buszvonalak üzemeltetését, a mindenkori megújítási igénynek és a finanszírozási lehetőségeknek megfelelően.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek