A Népszabadság pénteken arról írt, semmi remény arra, hogy őszig - a feszült kelet-ukrajnai helyzet miatt - Ukrajnán keresztül el lehessen szállítani a sérült fűtőelem-kazettákat, és amíg azok az üzem területén vannak, a 2-es blokk nem kaphatja meg az engedélyt az üzemidő-meghosszabbításra. A cikk szerint ráadásul a 2003-as üzemzavarban megsérült paksi fűtőkazetták esetében az a legnagyobb baj, hogy senki nem tudja, hogy a kapszulák pontosan mit tartalmaznak és hogyan viselkednek.
A nukleáris hatóság főigazgatója pénteken az MTI-nek cáfolta a napilapban megjelenteket. "Pontosan felmértük, hogy melyik tokban mennyi fűtőanyag került. Az így készült anyagmérlegeket a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség is vizsgálta és rendben találta. Tudjuk, hogy mennyi van benne, tudjuk, hogy hogyan viselkedik, tudjuk, hogy milyen feltételek mellett, hogyan lehet, hogyan kell szállítani" - jelentette ki Fichtinger Gyula.
A 2003-ban, tisztítás közben megsérült kazetták az úgynevezett pihentető medencében vannak, tárolásuk a "biztonság szempontjából megoldott, fenntartható folyamat" - mondta. A 2-es blokk tervezett üzemideje 2014. december 31-én jár le, az üzemidő hosszabbításra évek óta készülnek - emlékeztetett a főigazgató. Hozzátette, azzal számoltak, hogy 2015 végéig elszállítják a fűtőelemeket.
A kazetták Oroszországba visszaszállításának műszaki feltételei - beleértve a szállításhoz szükséges eszközöket, járműveket - megvannak, csakúgy, mint az engedélyek - ismertette Fichtinger Gyula. Megjegyezte, hogy az Ukrajnában kialakult helyzet értékelése nem az ő feladatuk.
Hozzáfűzte: attól a pillanattól kezdve, amikor a szakemberek elkezdtek gondolkodni a sérült fűtőelemek sorsáról, az OAH ragaszkodott ahhoz, hogy bármilyen megoldást is preferálnak, legyen alternatíva. Ezt az elvet követve készítették elő oroszországi feldolgozásra a fűtőelemeket.
Jelezte: ha a szállítás végképp meghiúsulna, az atomerőművel szomszédos Kiégett Kazetták Átmeneti Tárolója fogadja be a tokozott üzemanyagot, a létesítmény egyik kamrájában az elhelyezés feltételei biztosítottak.
Az OAH főigazgatója az MTI kérdésére az üzemanyag-beszerzésre is kitért. Elmondta, az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. a jogszabálynak megfelelően két évre elegendő üzemanyagot tárol a telephelyén. A friss üzemanyag szállítása műszakilag sokkal könnyebben kivitelezhető, mint a kiégett fűtőelemek szállítása - hangsúlyozta. Hozzátette: a környező országokban légi szállításra is van példa, megfelelő engedélyek birtokában akár ez, akár más gyártótól való beszerzés is szóba jöhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.