A kecskeméti NGM Motorfelújító Kft. oldtimer és a közelmúltban gyártott járművek motorjait újítja fel.
– A vállalkozás gyökerei 1932-ig nyúlnak vissza, amikor a nagyapám megvette az első hengerfúró gépét. A gépek javításának a szeretete úgy tűnik, hogy már a harmadik generációban is nyomot hagyott – nyilatkozta Nagy László. A cégvezető azt mondja, Nagy Károllyal, az öccsével édesapjuktól örökölték a szakma szeretetét. Munkájukat pedig alapvetően egy céges szlogen határozza meg: „A motorfelújítás akkor lesz tökéletes, ha az pontosan olyan, mint a gyári előírás”.
– Ehhez tartjuk magunkat – hangsúlyozta a szakember. A vállalkozásunk 21 embernek ad munkát, én és az öcsém gyakran járunk külföldre, mert nemcsak hazai autóbuszok, haszongépjárművek és személygépkocsik erőforrásait újítjuk fel, hanem oldtimer autókét is. Ez adja a megrendeléseink mintegy felét. A napokban egy csaknem 90 éves Austro-Daimler 3000 köbcentiméteres jármű motorját újítottuk fel. Annak idején egy ilyen luxusautó mintegy 30 ezer német birodalmi márkába (ez közel 40 ezer pengő volt – A szerk.) került, azaz csak a legtehetősebb németek vásárolták ezeket a járműveket. A javítás mintegy 200 órát vett igénybe. Érdekes, hogy a rendszerváltás előtt és az azt követő néhány évben nagyon sokan vitték autóik motorjait felújíttatni. Majd a 2008-as válság következtében fordultak sokan a céghez, de akkor sokan azt kérték, hogy ne felújítsák, hanem használt alkatrésszel helyettesítsék az elkopottat.
– Ebben nem vagyunk partnerek, mert senki sem tudja, hogy a bontott alkatrész jó-e vagy sem. A bontók kereskedői azzal biztatják a kuncsaftot, hogy igaz, nem új az alkatrész, de legalább kipróbált. Ez ugyan tényszerű, de azt senki sem garantálja, hogy néhány hónapnál tovább tart az élettartama a beépített darabnak. Ha tönkremegy, a bontós nem vállal garanciát, s hozzánk kerül a motor. Mi pedig gyári minőségűre újítjuk fel, új alkatrészeket használunk, s elégedett lesz a tulajdonos, aki így sajnos duplán költött a javíttatásra – tette hozzá a cégvezető.
– A 90-es években azért nyitottunk az oldtimerek felé, mert a korábbi két motorfelújító mellett még öten alapítottak hasonló vállalkozást Kecskeméten. Amikor több nyugati kiállításon magunk is standdal jelentünk meg, akkor láttuk, hogy ez egy nagyságrenddel nagyobb piac, mint amire számítottunk. A régi autók megújítása nem sablonmunka, nagyon sok alkalommal a már évtizedek óta nem gyártott alkatrészeket maguknak kell elkészíteniük a vállalkozásnál. Kihívás ez a javából, melyhez nem elég csak a precíz munka, kreativitás, magas fokú anyagismeret is kell. Az autógyártás elmúlt évszázadának egy-egy kora elevenedik meg a munka elvégzésénél. S ilyenkor látja a szakember, amit talán még a történész sem tud: voltak olyan autógyárak, melyek jobb járműveket készítettek, mint a mai nagynevű cégek, ugyanakkor valamilyen anyagi ok miatt felvásárolták őket, s csak a hírük, illetve néhány régi szép jármű maradt utánuk. A mi szakmánk érdekessége az, hogy a megrendelők maguk az autós szervizek, vagy az autószerelők. Magánember ritkán tér be hozzánk. Ezért személyesen tartjuk a kapcsolatot a partnerekkel. A fővárostól Heves megyén át a Duna–Tisza közéig, Szegedtől Békéscsabáig hordják hozzánk a motorokat a megrendelők. Egy személyautó felújítása átlagosan 8–12 órát, egy teherjármű motorja 20–40, míg egy régi autóé 150–300 órát vesz igénybe. Az oldtimer járművek tulajdonosai, akiktől a megrendelést kapjuk, többnyire németek, akik tisztában vannak azzal, hogy sokba kerül, amíg a motort az eredeti paraméterek alapján felújítjuk, de vállalják a költségeket – mondta végül Nagy László, az NGM Motorfelújító Kft. ügyvezető igazgatója.
Egy huszár többet foglalkozott a lovával
A gépműhelybe beérkező megrendelések alapján kézzel foghatóan tapasztalják a szerelők, milyen is a hazai autókezelési kultúra. Látni, mennyi időt is szentel a gépkocsi-tulajdonos a drágán megvett járműve karbantartására. Míg régen a honvédhuszár naponta lecsutakolta, megabrakoltatta és -itatta a lovát, addig sok sofőr csak annyira figyel a kocsira, amíg megtankolja. Ilyen mentalitással jó néhány hátasló elpusztult volna a honvédségnél, véli Nagy László.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.