BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olcsó boltokból 26 milliárd dolláros vagyon

A kemény árverseny, a nagy forgalom, kis haszon tette milliárdossá a diszkontokat feltaláló és az Aldi-láncot alapító fivéreket

„Az egyetlen szempont amit figyelembe veszünk egy termék árának meghatározásakor, hogy mennyire olcsón tudjuk adni” – így összegezte Karl Albrecht, az Aldi társalapítója a diszkontlánc filozófiáját. Albrecht a múlt szerdán, kilencvennégy évesen hunyt el, alig egy héttel azelőtt, hogy cége – most először – megszerezte a legnépszerűbb márkának járó pozíciót a brit BrandIndex listáján.

Minden terméket olcsóbban kell adni, mint a riválisok – az üzletpolitika hihetetlenül egyszerű, de kevesen voltak képesek olyan következetességgel sikerre vinni, mint az Aldi alapító testvérpárja, Karl és Theo Albrecht. A fivérek már a harmincas években, tinédzserként járták az esseni utcákat, friss zsemlét árultak egy gurulós kocsiból. A később az első Aldivá váló élelmiszerüzletet az édesanyjuk alapította, hogy eltartsa az apa betegsége miatt kereset nélkül maradt családot.

A második világháborúban Karlt a Wehrmacht tisztjeként az orosz fronton ejtették fogságba, az Afrika Korps tagjaként harcoló Theót pedig az amerikaiak fogták el Tunéziában. Nem csak a fivérek, de a családi bolt is szerencsésen túlélte a háborút annak ellenére, hogy Essent az ott működő Krupp fegyvergyár miatt több mint kétszáz szövetséges bombatámadás érte.

A két testvér a háború után átvette az üzlet irányítását. Alapvető élelmiszereket árultak olcsón a háború sújtotta városban, folyamatosan növelve a vállalkozás méretét: 1955-re már több mint száz üzletet vezettek, 1960-ban pedig a boltok száma elérte a háromszázat Nyugat-Németországban. Az üzleti modell megegyezett a mostanival: spártai egyszerűséggel berendezett boltok, rendkívül kicsi, átlagosan kétezer cikkelemből álló kínálat, alacsony árak.

A raklapokról, sokszor a szállítási kartonból árult olcsó, de jó minőségű élelmiszerek nem csak a helyi kisboltokkal, de a rivális diszkontokkal szemben is komoly előnyt biztosítottak az Aldinak, a lánc mostanra ötezer áruházat foglal magába, a BrandIndex féléves mutatója szerint idén először megszerezte a legnépszerűbb márka címét Nagy-Britanniában.

A csendes hatékonyság jegyében a fivérek 1961-es, cigarettaárusítással kapcsolatos nézeteltérésüket is békésen rendezték: régiónként két részre osztották maguk között az Aldi irányítását. Karl vezette az Aldi Süd, Theo az Aldi Nord áruházait, miközben tovább terjeszkedtek Európában. Az alapító testvérek feltűnés nélkül adták át a diszkont irányítását fiaiknak és évtizedek óta elvonultan éltek a Ruhr-vidéken.

Volt is miből. Karl Albrecht a 24. leggazdagabb ember volt a Forbes magazin legfrissebb becslése szerint 25,9 milliárd dolláros vagyonával, míg a négy éve elhunyt Theo 18,8 milliárd dollárt spórolt össze. Karl 1973-ban vagyonát és cége vezetését a család alapítványára hagyta. Az alapítvány neve Siepmann, az édesanya leánykori neve.

Magyarország és az Aldi-Dél

A 2006-ban bejegyzett Aldi Magyarország az Aldi-Dél csoport tagja, és átlagos statisztikai létszáma 143 fővel 1460-ra nőtt tavaly. Az Aldi-Délnek hatszáz üzlete van Nagy-Britanniában és Írországban, emellett mintegy 1300 egységgel rendelkezik az USA 31 államában, 320 pedig Ausztráliában létesült. Az Ausztriában Hofer név alatt több mint 440 üzlettel dolgozó csoport 2005-ben nyitotta meg első üzleteit Svájcban és Szlovéniában.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.