„Az egyetlen szempont amit figyelembe veszünk egy termék árának meghatározásakor, hogy mennyire olcsón tudjuk adni” – így összegezte Karl Albrecht, az Aldi társalapítója a diszkontlánc filozófiáját. Albrecht a múlt szerdán, kilencvennégy évesen hunyt el, alig egy héttel azelőtt, hogy cége – most először – megszerezte a legnépszerűbb márkának járó pozíciót a brit BrandIndex listáján.
Minden terméket olcsóbban kell adni, mint a riválisok – az üzletpolitika hihetetlenül egyszerű, de kevesen voltak képesek olyan következetességgel sikerre vinni, mint az Aldi alapító testvérpárja, Karl és Theo Albrecht. A fivérek már a harmincas években, tinédzserként járták az esseni utcákat, friss zsemlét árultak egy gurulós kocsiból. A később az első Aldivá váló élelmiszerüzletet az édesanyjuk alapította, hogy eltartsa az apa betegsége miatt kereset nélkül maradt családot.
A második világháborúban Karlt a Wehrmacht tisztjeként az orosz fronton ejtették fogságba, az Afrika Korps tagjaként harcoló Theót pedig az amerikaiak fogták el Tunéziában. Nem csak a fivérek, de a családi bolt is szerencsésen túlélte a háborút annak ellenére, hogy Essent az ott működő Krupp fegyvergyár miatt több mint kétszáz szövetséges bombatámadás érte.
A két testvér a háború után átvette az üzlet irányítását. Alapvető élelmiszereket árultak olcsón a háború sújtotta városban, folyamatosan növelve a vállalkozás méretét: 1955-re már több mint száz üzletet vezettek, 1960-ban pedig a boltok száma elérte a háromszázat Nyugat-Németországban. Az üzleti modell megegyezett a mostanival: spártai egyszerűséggel berendezett boltok, rendkívül kicsi, átlagosan kétezer cikkelemből álló kínálat, alacsony árak.
A raklapokról, sokszor a szállítási kartonból árult olcsó, de jó minőségű élelmiszerek nem csak a helyi kisboltokkal, de a rivális diszkontokkal szemben is komoly előnyt biztosítottak az Aldinak, a lánc mostanra ötezer áruházat foglal magába, a BrandIndex féléves mutatója szerint idén először megszerezte a legnépszerűbb márka címét Nagy-Britanniában.
A csendes hatékonyság jegyében a fivérek 1961-es, cigarettaárusítással kapcsolatos nézeteltérésüket is békésen rendezték: régiónként két részre osztották maguk között az Aldi irányítását. Karl vezette az Aldi Süd, Theo az Aldi Nord áruházait, miközben tovább terjeszkedtek Európában. Az alapító testvérek feltűnés nélkül adták át a diszkont irányítását fiaiknak és évtizedek óta elvonultan éltek a Ruhr-vidéken.
Volt is miből. Karl Albrecht a 24. leggazdagabb ember volt a Forbes magazin legfrissebb becslése szerint 25,9 milliárd dolláros vagyonával, míg a négy éve elhunyt Theo 18,8 milliárd dollárt spórolt össze. Karl 1973-ban vagyonát és cége vezetését a család alapítványára hagyta. Az alapítvány neve Siepmann, az édesanya leánykori neve.
Magyarország és az Aldi-Dél
A 2006-ban bejegyzett Aldi Magyarország az Aldi-Dél csoport tagja, és átlagos statisztikai létszáma 143 fővel 1460-ra nőtt tavaly. Az Aldi-Délnek hatszáz üzlete van Nagy-Britanniában és Írországban, emellett mintegy 1300 egységgel rendelkezik az USA 31 államában, 320 pedig Ausztráliában létesült. Az Ausztriában Hofer név alatt több mint 440 üzlettel dolgozó csoport 2005-ben nyitotta meg első üzleteit Svájcban és Szlovéniában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.