Raúl Castro a 2011-es pártkongresszuson Kuba gazdasági rendszerét megreformáló törvényeket fogadtatott el: az 5,3 millió munkásból dolgozzon egyharmad a magánszektorban
Ezzel az új Kubával egy 1959-es évjáratú Chevrolet Parkwood ülésén szembesülünk. A 43 éves Javier Hernández gyűjtőtaxiként használja az autót. Régebben a kubaiak kénytelenek voltak órákon, néha napokon át az útkereszteződésekben várni, amíg egy kocsi elvitte őket, ma Hernándezhez hasonló magánszállítmányozók járják a fő útvonalakat. A férfi szállítmányozást tanult, a diploma azonban csak arra jó, hogy „otthon a falra akasszuk” – mondja. Most hajnali fél ötkor kel, heti hat napon át 12 órát tölt a kormány mögött, s átszámolva közel nettó 500 eurót keres egy hónapban. Piszok sok pénz ez Kubában, ahol a legtöbb ember nem fizet lakbért, a vízért és az áramért is csak filléreket.
Hernández Camagüeybe visz minket egy ismerőshöz. Orlando Leyva 49 éves, 12 éve, egy a kubai cirkuszról készített riportom során ismerkedtem meg vele. Akkoriban Leyva oroszlánszelídítőként lépett fel, de az már történelem – még akkor is, ha egy kieső területen még mindig ott vegetál két oroszlán. Leyva, aki bizalmatlanul tekintgető apró szemeivel mindig is egy medvére emlékeztetett, szidja a kormányzatot, sopánkodik a nehéz időkön. A valóságban azonban kiválóan szalad vele a szekér. Feleségét Ecuadorba küldte ruhát vásárolni, légkondicionáló berendezésekkel foglalkozó importüzletet készül nyitni. És amikor találkozunk vele, éppen eladott egy 1996-os évjáratú Peugeot 205-öst (Franciaországban az értéke szerint már roncsnak számít) 16 000 euróért!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.