Tavaly november óta a múlt hónapban bővült a legkisebb mértékben az EU autópiaca. Amíg júliusban még 5,6 százalékkal kelt el több személyautó, mint egy évvel korábban, augusztusban már csak 2,1 százalékkal emelkedett 670 ezer darabra.
Az ugyan nem meglepő, hogy augusztusban lanyhul az autópiac, hiszen a tartós fogyasztási cikkek forgalma ekkor a legalacsonyabb. De arra még nemigen volt példa, hogy mindhárom német prémiummárka eladásai egyaránt csökkenjenek, mégpedig jóval nagyobb mértékben, mint amennyivel a hazai piac szűkült. A legnagyobb autóvásárló Németországban 0,4 százalékkal 213 ezerre, Franciaországban 2,6 százalékkal 83 700-ra Olaszországban pedig 0,2 százalékkal 53 200-ra mérséklődött a forgalom. Elemzők attól tartanak, hogy a lendület tovább csökkenhet az unióban. A nagy piacok közül egyedül a brit bővül kitartóan: ezúttal 9,4 százalékkal 72 ezer fölé emelkedtek az eladások.
A gyengülő kereslet mellett előfordulhat, hogy az iparág egyes szereplőinek költségnövekedéssel is számolniuk kell, miután Joaquin Almunia, az EU versenyjogi biztosa közölte: folytatják az alkatrészgyártók árkartelljeinek felszámolására irányuló akciót. Az autóalkatrész gyártók, közülük is elsősorban a japán cégek évek óta folytattak áregyeztetéseket.
Az Európai Unió az amerikai és több ázsiai felügyelettel összefogva indított globális intézkedéssorozatot a kartellezés ellen és szabott ki több rekord mértékű büntetést. A trösztellenes szervezet tavaly egymilliárd eurónyi bírságot vetett ki, többek között olyan, óriási piaci szereplőket is sújtva, mint a svéd SKF vagy a japán Furukawa Electric. Októbertől Margrethe Vestager volt dán gazdasági miniszter veszi át a biztosi jogkört, Almunia pedig biztosította a közvéleményt arról, hogy igen hosszú listát ad át az új biztosnak a folyamatban lévő trösztellenes ügyekről.
Ehhez képest kisebb horderejű ügy, hogy a Ford októberben és novemberben összesen tizenegy napra szünetelteti a Fiesta gyártását kölni üzemben, jóllehet augusztusban az Európai Unióban 17 százalékkal növelte eladásait. A Ford azonban az év második felében a kereslet mérséklődésére számít. A Reuters azt írja, hogy a Ford Berlinhez fordul a rövidített munkaidő bevezetéséhez nyújtott támogatásért, így mérsékelve az intézkedésnek a kölni telephelyen dolgozó négyezer alkalmazottra gyakorolt negatív hatását.
A Fiat pedig október 16-a és 27-e között állítja le a Pomigliano-gyár termelését. Tizenegy napig nem szerel össze egyetlen Pandát sem a Fiat, a dolgozókat amerikai riválisához hasonlóan államilag támogatott munkaidő csökkentési programmal óvja meg az elbocsátástól.
A márka olaszországi gyárai évek óta a maximális kapacitásukon alul teljesítenek és március óta a 4500 pomiglianói alkalmazottból 1950-en rövidített munkaidőben, alacsonyabb bérért dolgoznak. A Fiat ugyanakkor leszögezte: minden érintettet újra teljes munkaidőben foglalkoztat majd, ha beindul a 2018-ig tervezett befektetési program, amelynek segítségével a tervek szerint 60 százalékkal, 7 millióra emelik az eladott kocsik számát éves szinten.
Leépít a Lotus
A brit sportkocsigyár, a Lotus teljes létszámának negyedétől, 325 munkatársától válik meg, hogy így mérsékelje veszteségeit. Bár a Lotus júniusig 14 százalékkal növelte eladásait a legnagyobb piacának számító Európában, a 2013 márciusával végződő üzleti évben a teljes cégcsoport 201 millió eurós veszteséget könyvelt el, tovább növelve a 2012-ben elszenvedett negatív eredményt. A malajziai DRB-Hicom csoport tulajdonában lévő márka menedzsmentje közölte: amint lehet, újra alkalmazza a most elbocsátott dolgozók egy részét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.