„A Honvédelmi Minisztérium dolgozik a helikopterflotta megújításának ügyén, ha bármilyen fejlemény lesz az ügyben, tájékoztatni fogjuk a közvéleményt” – nyilatkozta lapunknak Hende Csaba honvédelmi miniszer. Lapunk annak kapcsán kérdezte a minisztert, hogy a kormányfő bejelentette: Magyarország növelni kívánja honvédelmi kiadásait, és a kormány végrehajtja a szükséges fejlesztéseket.
Orbán Viktor a múlt hét végén a walesi Newportban tartott NATO-csúcs után közölte: „mindenki növelni fogja a katonai kiadásait, új eszközöket is beszerzünk, NATO-csapatok jelennek meg Közép-Európa térségében, mi jelentősen megerősítjük a pápai repülőterünket, részt fogunk venni a balti államok területén hamarosan megtartandó hadgyakorlatban, és ami a legfontosabb, hogy a NATO eddigi elvont biztonsági garanciáját most lefordítottuk a konkrétumok nyelvére”. A katonai kiadásokkal kapcsolatban Orbán Viktor jelezte, hogy a korábbi döntésnek megfelelően Magyarország lépésről-lépésre növelni fogja a biztonsági kiadásait, most azonban vállalták, hogy ezt a folyamatot fel fogják gyorsítani, de hozzátette, hogy erről a parlamentnek kell döntenie.
A helikopterflotta megerősítése régóta téma a honvédelmi tárcánál. Több, végül elvetett megoldási terv után – például használt amerikai gépek hadrendbe állítása – most a tender kiírása tűnik a legvalószínűbb megoldásnak, viszont a kiírás időpontja egyre húzódik. A tenderkiírás elhúzódásának az lehet az egyik oka, hogy a honvédelmi tárcánál kellően megalapozott döntést kívánnak hozni a kérdésben. Hende Csaba korábban már utalt rá, hogy a beszerzésről szóló döntést komoly hatástanulmányoknak, vizsgálatoknak kell megelőzniük. Az, hogy a készülődő – becslések szerint nagyjából 100 milliárd forintos – beszerzésnek nincs nyoma az idei költségvetésben, önmagában nem sokat jelent, hiszen a finanszírozás módjáról ugyanúgy csak találgatni lehet, mint ahogy a beszerzendő gépek mennyiségéről, típusáról és áráról is.
Jelentkezőből mindenesetre biztosan nem lenne hiány. Az egyik esélyes jelölt az olasz Agusta Westland AW 139-es gépe lehet, amely elvben több feladatra használható: azzal kapcsolatban viszont komoly hátrányt jelenthet, hogy a harcra alkalmas változatból még nem adtak el a piacon, ráadásul a gyártóval kapcsolatban korrupciós vádak is felmerültek az elmúlt időszakban. Szintén komoly esélyekkel indulhat az amerikai Sikorsky és a Bell, amelyeknek gépei mellett leginkább a gazdag típusválaszték és a komoly múlt szólhat. Szintén komoly jelentkezőnek számít az Airbus Helicopters – korábbi nevén Eurocopter –, amely múlt év végén már jelezte is: versenyképes ajánlatot tud adni, ha a kormány elindítja a beszerzést. A német gyártó gépei mellett a komoly bevetési tapasztalatok, a széles típusválaszték, illetve a versenyképes ár szólnak. Az Airbus Helicopters gépei vannak rendszerben az Országos Mentőszolgálatnál is, a legutóbbi bérleti pályázaton is e gyártó gépe került ki győztesen.
Nincs hír a használt orosz gépekről
Három nappal az országgyűlési választások előtt, április 3-án érkezett – egy AN–124-es óriás szállítógépen – Kecskemétre az a három orosz Mi–8T szállítóhelikopter, amelyet a Honvédelmi Minisztérium szerint civil – katasztrófavédelmi – célokból szereztek be, 3 milliárd forintért. Az eladó a honvédség régi beszállítója, a Solar Kft. volt. A lépés viszont nem váltott ki osztatlan sikert: több szakértő is a helikopterek beszerzésének halasztására következtetett a három gép hirtelen érkezése nyomán. A helikopterek további sorsáról azóta sincsen hír.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.