Cégvilág

Zsákutcában a buszos városnézés

Várnegyed, Hősök tere, Bazilika, Parlament – csak pár kulcsfontosságú turisztikai nevezetesség Budapesten, ahol nem megoldott a buszos városnézés

Továbbra is katasztrofális állapotok uralkodnak a budapesti buszos városnézés területén a Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége (MISZ) szerint. „A Várkert Bazár gyönyörű lett, de busszal megközelíthetetlen, a turizmus szereplőivel semmilyen szinten nem egyeztettek, emiatt pedig a buszos városnézés az eddiginél is nagyobb bajba kerülhet” – magyarázta lapunknak Bálint Zoltán. A MISZ elnöke szerint nem lehet elvárni a nyugdíjas városnézőktől, hogy kilométereket gyalogoljanak a látványosságok között.

Már minden lehetséges illetékesnek levelet írtak, amiben felhívták a figyelmet a problémára. A Citadellánál évek óta gond van, a Fővám tér átépítése miatt a Nagycsarnok is megközelíthetetlen, de a Parlamentnél sem jobb a buszosok helyzete. „A Hősök terénél nagyon szűkös helyet jelöltek ki, pedig ott bőven elférne több busz is. Évtizedekig jól működött a rendszer, nem tudom, hogy mostanában miért kell számos turizmusellenes intézkedést hozni” – fogalmazott Bálint Zoltán.

Szintén problémának tartja, hogy sok a feketén tevékenykedő idegenvezető, akik helytelen információkat mondanak a turistáknak. A buszos városnézés a rendszerváltás előtt az IBUSZ monopóliuma volt. A hazai városnéző piac abszolút piacvezetője ma a Citytour Hop On Hop Off Kft., amelynek az EUrama és a Budatours utazási iroda a tulajdonosa. Előbbi tavaly mintegy 300 millió forintos forgalom mellett 42 millió forintos adózott eredménnyel zárt.

A Magyar Beutaztatók Szövetsége összeállított egy anyagot a turistabuszok fővárosi közlekedésének lehetséges feltételeiről. „A Várnegyed a városnéző túrák fő állomása. Szervezetten érkező turistáink nagy hányada időskorú, egészségügyi problémáik miatt feltétlenül szükséges, hogy számukra is megközelíthető maradjon a Várnegyed.

Az 56-os emlékműnél kellene kialakítani egy nagyobb fizetős és őrzött buszparkolót, ahol a turistabuszok a városligeti látogatás alatt, illetve éjszaka és napközben is hosszabb ideig parkolhatnának kulturált, biztonságos körülmények között” – javasolták.
Még 2012-ben szakmai egyeztető fórumot tartott a BKK a városnéző autóbuszok fővárosi közlekedésének szabályozásáról. „A többszempontú értékelés alapján a BKK megítélése szerint a menetrendszerű városnéző autóbuszok piacán jelenleg meglévő szabályozatlan verseny állapota fenntarthatatlan és egy szabályozottabb szolgáltatási rendszer kialakításának irányába szükséges lépéseket tenni” – szerepelt a társaság koncepciójában.

Megvizsgálták annak lehetőségét is, hogy a fővárosi önkormányzat koncessziós szerződéssel ideiglenesen átengedi a szolgáltatás jogát teljes monopóliummal egy vagy több vállalkozásnak. Azt is mérlegelték, hogy saját tulajdonú céget hoznak létre, amely a városnéző buszos szolgáltatás jogát egyedüliként gyakorolhatja. Ám végül a szabályozott verseny mellett döntöttek, amelynek lényege, hogy Budapesten csak olyan vállalkozó szervezhetnek buszos városnézést, aki rendelkezik a szükséges járati engedéllyel. Egy második, opcionális lépcsőben a szabályozott verseny tapasztalatain alapuló, széleskörű egyeztetések eredményeként kialakított koncessziós konstrukció kialakítása lehetne indokolt, azonban erre a mai jogszabályi környezetben nem nyílik lehetőség.

„A Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság együttműködésével kiadott járati engedélyektől függetlenül több kérdésben is sikerült megegyeznünk. Sikerült harmonizálni egyes társaságok szolgáltatási útvonalait, megszülettek a megállóhely-használati megállapodások, ésnormalizálódott az értékesítési és marketingtevékenységek rendje is” – közölte lapunkkal a BKK. Hozzátették: a korábbi állapotokhoz képest ma már rendezett körülmények között zajlik az érintett társaságok szolgáltatásának közterületi értékesítése.

Hol parkoljanak?

„A Liget Budapest projekt kapcsán a hatóságok anélkül határoztak a Városliget jövőbeni közlekedési rendjéről és a turistabuszok parkolásáról, hogy előzetesen konzultáltak volna a területre csoportokat szállító utazási irodák érdekképviseleteivel” – írta a Turizmus.com. Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke elmondta: ha az új múzeumokba évi 200 ezer látogatót várnak, gondolni kell a kényelmes és kulturált közlekedésre is. Főszezonban a Műcsarnoknál egyszerre legalább 35–40 busz vár az utasokra.


városnézés Turista buszos városnézés
Kapcsolódó cikkek