London, Párizs, Brüsszel – szeptemberben ez a három város vezette a budapesti repülőtér forgalmi listáját, de éves szinten Isztambul és Moszkva is beverekedte magát a ferihegyi top10-be. A Budapest Airport (BA) azt közölte a Világgazdasággal: az ősz első hónapjában 875 ezer utast regisztráltak, ami 5,7 százalékkal több, mint 2013 szeptemberében. Az első kilenc hónap alapján pedig a 6,9 millió utas 7,2 százalékos emelkedés jelent tavalyhoz képest. Így még mindig van remény arra, hogy idén először átlépjék a 9 millió utas/év küszöböt. Az is lendített a reptér forgalmán, hogy némileg felpörgött a nyári hónapokban a charterpiac, augusztusban például 17,5 százalékkal növekedett a ki- és beutazók száma. Csak a Travel Service 120 ezer utast szállított a főszezonban többnyire Egyiptomba, Tunéziába és Törökországba.
„Kétségtelenül kemény harc folyik a régióban az utasokért és a turistákért Budapest, Bécs, Prága és Varsó között, a szimpla párhuzamot a négy főváros repülőterei között mégsem olyan egyszerű megvonni” – mondta lapunknak Hardy Mihály, a BA kommunikációs vezetője. Különösen azért nem, mert bár nagyjából hasonló lélekszámú a szóban forgó fővárosok lakossága és vonzáskörzete, mégis egészen eltérő körülmények között működnek a repülőterek. Egy-egy repülőtér teljesítményét szerinte nem lehet pusztán az abszolút utasszámok összehasonlítása alapján mérni. Az utasforgalomra döntő hatása van ugyanis például az egy főre jutó GDP-nek, vagyis annak, hogy a lakosság mennyit képes repülőgépes utazásra áldozni, akár turistaként, akár üzleti utazóként. Azt sem lehet figyelmen kívül hagyni szerinte, hogy igencsak eltérő a régióban egy-egy város turisztikai vonzereje (nem meglepő, hogy ebben a kategóriában is Bécs vezet toronymagasan). Jelentősen eltér az is, hogy mennyit költ vagy költhet egy-egy főváros a marketingre. Ebben is nagyon nagy a verseny a régióban, amit szintén az osztrákok nyernek toronymagasan.
A varsói Chopin reptér szeptemberben több mint egymillió utassal büszkélkedhet. Ez volt a negyedik egymást követő hónap, amikor túlszárnyalták ezt a határt. A Budapest Airport termináljain még augusztusban, a legforgalmasabb nyári hónapban sem fordult meg egymillió ember. Összességében pedig az év eleje óta már 8,2 millió utasnál tartanak, ebből mintegy 900 ezer belföldi járatra szállt fel. A lengyeleknek idén főleg az okozott problémát, hogy a korábban jelentős forgalmat bonyolító Ryanair idén már nem repül Varsóból.
A cseheknél azonban megtört a lendület: másfél százalékkal – 2,5 millióra – visszaesett a prágai repülőtér utasforgalma a nyári hónapokban. A repülőtér kimutatásai szerint júliusban éves szinten 23 ezerrel, augusztusban 17 ezerrel kevesebb utas vette igénybe a Václav Havel Repülőteret. A legfőbb ok, hogy nagymértékben csökkent Kelet-Európából, elsősorban a Moszkvából, Kijevből és Szentpétervárról érkező utasok száma. Mindezek ellenére az idei év első nyolc hónapjában 7,5 millió utas vette igénybe a repülőteret, ami egyszázalékos növekedés.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) legutóbbi adatai szerint a világ régiói közül továbbra is a Közel-Kelet a legsikeresebb, az ottani légitársaságok 11,7 százalékkal növelték utasforgalmukat, a második helyre a latin-amerikai országok légicégei zárkóztak fel. Afrikában 7,5, Európában 6,8 százalékos növekedést regisztráltak.
Super Jumbo repül Miamiba
Elkészült Air France-KLM téli menetrendje, amely október 26-tól érvényes. Ezen a télen a csoport két újabb desztinációt szolgál majd ki Airbus A380-asokkal: december elejétől Miamit és Abidjant – a nyáron Los Angeles, New York, Johannesburg, Hong Kong és Sanghaj városokba már a Super Jumbók repültek. A KLM tovább növeli atlantai kapacitását, heti hétről tizenkét járatra, a szezonális, és a piaci keresletnek megfelelően. Az Air France tizenhárom új desztinácóval bővíti portfólióját Mexikóban és Közép-Amerikában, amelyek mindegyike Mexikóvárosból indul, köszönhetően az Aeromexicóval való együttműködésnek. A 2014-15-ös téli szezon idején a Transavia kilenc új, ebben az évben indított járatot üzemeltet majd a párizsi Orly repülőtérről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.