Négy-öt indulóval lehet reálisan számolni az idénre tervezett helikopter-beszerzési tenderen: lapunk értesülései szerint az olasz Agusta Westland, az Airbus Helicopters, az amerikai Sikorsky és a Bell, illetve a koreai Korea Aerospace Industries (KAI) is ott lehet az érdeklődők között.
A honvédelmi tárca korábbi, lapunknak adott tájékoztatása szerint a tender előkészítő munkálatai már befejeződtek, és csak a kormány döntése hiányzik a pályázat kiírásához. A másik, egyelőre homályos tényező a beszerzés forrása: a HM idei költségvetésében nem szerepel a beszerzés, így feltehetően más irányból oldják majd meg a finanszírozást.
Hende Csaba honvédelmi miniszter az MTI-nek adott év végi interjújában több részletet is elárult a készülődő beszerzésről. Tájékoztatása szerint a kormány pozitív döntésével és a szükséges mintegy 172 milliárd forintos forrás biztosításával akár már idén is megkezdődhetnek a helikopterbeszerzések. Hozzátette: a Honvédelmi Minisztérium és a Belügyminisztérium vagyonkezelésében lévő helikopterek legkésőbb az évtized végére elérik a gyártó-tervező irodák által engedélyezett üzemidőt. Ezért a HM, együttműködve a társminisztériumokkal és azon állami, közfeladatot ellátó szereplőkkel (Terrorelhárítási Központ, ORFK-Légirendészet, Országos Mentőszolgálat, katasztrófavédelem), összeállítottak egy követelményrendszert, amely hosszú távra megoldhatja a helyzetet.
A tervekben maximum 30 helikopter beszerzése szerepel, a becsült forrásigény a Magyar Honvédségnél 142 milliárd, a rendvédelmi és közfeladatot ellátó szervezeteknél 30 milliárd, vagyis összesen mintegy 172 milliárd forint. A miniszter kiemelte: a kritériumokat általánosságban fogalmazták meg, hogy a lehető legtöbb helikoptergyártó cég ajánlatot tudjon adni. A szállítási szerződést akár 2015 végére aláírhatják, így a helikopterek szállítása 2016-17-től várható. A miniszter által elmondottak alapján az tűnik valószínűnek, hogy végül a párhuzamos beszerzés mellett dönt a kormány.
Ez leginkább azért előnyös, mert így egyszerre több feladat ellátására alkalmas gépek beszerzését is biztosítani tudják egy ütemben, másrészt így komolyabb árverseny alakulhat ki az egyes jelentkezők között.
Az eddig ismert paraméterek, illetve az érintettek megnyilvánulásai alapján két igazán esélyes jelentkező akad, amely biztosan ott lesz a tenderen. Az egyik az olasz Agusta Westland lehet, amely egyébként az elmúlt időszakban – kissé szokatlan módon – több hirdetést is elhelyezett kormányközelinek mondott sajtóorgánumokban. A gyártó az AW 139-es gépével indulhat a versenyben, amely elvben több célra is felhasználható. A beszerzés iránt nem titkoltan érdeklődik a világ első számú helikoptergyártójának számító Airbus Helicopters is: a vállalat vezetői bő egy éve jelentették be, hogy tudnak a készülődő magyar beszerzésről, és kedvező ajánlatot tudnak adni akár vegyes (mentő- és katonai) flottára is.
Bővült a légi utasforgalom
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint novemberben átlagosan 6 százalékkal bővült a globális légi utasforgalom 2013 novemberéhez képest – közölte az MTI. A bővülés elsősorban a belföldi, azon belül is a kínai határokon belüli utasforgalom emelkedésének köszönhető, utóbbi ugyanis 15 százalékot erősödött 2013 novemberéhez viszonyítva. A régiók közül, ahogyan több hónapja, így novemberben is a Közel-Kelet teljesített a legjobban, az itteni légitársaságok 11,7 százalékos bővülésről számoltak be. Európa a második legerősebb igénynövekedést produkálta 5,4 százalékkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.