Cégvilág

Nyomkövető öszvér a BMW X4-es

Az X6-os által kitaposott útra lépett a bajor gyár a vadonatúj, középkategóriás kupé-terepjáró öszvér X4-esse

Arra talán még a BMW se számított az első X6-os bemutatásakor, hogy ilyen sikeres lesz. A kategóriateremtő (Sports Activity Coupé) modell első nemzedékéből 2008-tól napjainkig 250 ezer példány kelt el, pedig a koncepcióra a racionális jelző illik utolsóként. A modell egy szabadidő-autó és egy kupé megkérdőjelezhető házasításából született, de a vagány, tiszteletet parancsoló külső, az igényes megoldások gyorsan népszerűvé tették. Az X6-ossal megkezdett sormintát követi az X4-es is, annyi különbséggel, hogy a kiindulási alap nem az X5-ös, hanem a középkategóriás SUV-k között induló X3-as volt.

A vásárlók zöme valószínűleg a szokásos fehérben, feketében és a szürke különböző árnyalataiban rendeli majd meg az X4-est, azonban a formák, élek és ívek sokkal jobban átjönnek az olyan „élő” színek esetében, mint amilyen a tesztautó Melbourne-vörös fényezése is. Nem mintha alapból nem lenne elég látványos a 20 centis hasmagasságú kupétest az agyoncsépelt, de hatásos formai trükknek számító domborodó kerékjárati ívekkel, vagy a határozott kiállású frontrésszel. A BMW egyébként zseniálisan gyúrta össze a szögletes és kerek formákat, elég, ha az első fényszórókat nézzük meg. Az optikai hatást azonban tovább fokozhatjuk az M aerodinamikai csomaggal, így a felnik, a lökhárítók és a küszöbök is jóval sportosabbak lehetnek, mint a bázismodell esetében.

A formai szempontból zsugorított X6-osnak tűnő újdonság a frissített X3-as padlólemezére épül, s bár a lejtős tetőív miatt hosszabbnak tűnik, az X4-es valójában csak 13 mm-rel múlja felül. Az azonos tengelytáv miatt nem meglepő, hogy a hátsó sorban is elegendő a lábtér, ugyanakkor hivatalosan hiába ötszemélyes az autó, a hátsó ülések formázottsága olyan, hogy a középső hely csak szükségmegoldásként jöhet szóba. Kissé faramuci a helyzet, hogy a két hátsó, szélső ülés kényelme fantasztikus, miközben a kupés tetőív miatt a magasabb termetűek frizurája már súrolhatja a tetőkárpitot.

Elöl más a helyzet. Itt a nagyobb üvegfelületek miatt is szellősebbnek érezni az autót – egyedül a fix magasságpontú biztonsági övekbe lehet belekötni. Az X3-ashoz viszonyítva 20 mm-rel alacsonyabban ül a vezető, de így is eléggé magasan ahhoz, hogy kicsit felülről tekintsen a forgalomra – a szabadidő-autók esetében sokaknál ez komoly érv. Pedig vezetés közben simán letagadhatná a modell, hogy emelt hasmagasságú, ugyanis elképesztően agilis a méretéhez és a tömegéhez viszonyítva. A feszes futómű mellett az alapáron járó változó áttételű sportkormány és a hátsó kerekek közötti változó nyomatékelosztás nagyon élvezetéssé teszi az X4-est.

Míg az X3-as hátsókerékhajtással is elérhető, addig az X4-es kizárólag összkerékhajtással kapható, ráadásul a 20d (190 LE) bázismodell kivételével mindegyik verziónál széria a nyolcfokozatú automata váltó. A tesztautóban azonban nem az alapegység, hanem a 258 lóerős 3,0 literes munkálkodott. A sorhatos motornak létezik 313 lóerős kivitele is, de a gyengébbik egységgel is roppant gyors az X4-es, hiszen 5,8 másodperc alatt gyorsul 100-ra – érdekes, hogy ez az érték csupán pár tizeddel marad el az E46-os M3-as 0-100-as sprintidejétől.

A lényeg azonban, hogy alapjárattól erőteljesen húz a motor és 1500-as fordulattól már jöhet az 560 Nm-es csúcsnyomaték. Az 1,9 tonnás testet oly könnyedséggel mozgatja a nagy dízel, mintha nem is lenne tömege az autónak, így még a német pályákon sincs szégyenkeznivalója. A nyolcfokozatú automata remek partnere a motornak, így nincs indokolatlan visszakapcsolás vagy késői felváltás. Talán csak a start-stop rendszer újraindítása lehetne finomabb, de hosszirányba beépített motorról lévén szó, érthető, hogy a szokásosnál jobban megrázza a karosszériát.

A 12,9 millió forintos alapárral rendelkező 20d ígérkezik a legnépszerűbb X4-esnek, mivel a 30d már 15 995 000 forintot kóstál. Utóbbi modell 1,3 millió forinttal drágább az X3-as xDrive30d-nél, ami az extravagáns külsőt és a gazdagabb alapellátmányt nézve nem sok ebben az árkategóriában.
Kérdés azonban, a szerény hátsó fejtér miatt mégis hányan döntenek majd inkább az X3-as mellett.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek