Több módosításról is döntött szerdai ülésén a kabinet – mondta a csütörtöki kormányszóvivői tájékoztatón Kurucz Éva. A kormány szándéka az új szabályozással az volt, hogy a jövőben valóban azok fizessék meg az útdíjakat, akik használják is az utakat, illetve fontos szempont volt a gyorsabb, biztonságosabb közlekedés elősegítése, és egyes települések környezetterhelésének csökkentése is – hangsúlyozta a szóvivő.
Az útdíjrendszerrel kapcsolatban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hétfőn 42 szakmai érdekképviselet és tudományos szervezet, közlekedési és közszolgáltató vállalat, települési és megyei önkormányzat, önkormányzati szövetség véleményét hallgatta meg. Az egyeztetések után úgy döntöttek, február 1-jétől a megyei matricák nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a megyehatár utáni első csomópontig lesznek érvényesek. Ezzel az M1 Fejér megyei és az M7 Veszprém megyei szakaszai a szomszédos megyékre érvényes matricákkal is használhatók majd, vagyis a Budapest és Győr, illetve Siófok között rendszeresen közlekedőknek négy helyett csak három megyei matricát kell váltaniuk.
A Bács-Kiskun megyei matricával igénybe vehető hálózat így 40 kilométerrel, 85 százalékkal, a Borsod, Csongrád, Hajdú-Bihar, Heves megyei matricával igénybe vehető hálózat 25-30 kilométerrel, átlagosan 40 százalékkal nő. A továbbiakban Fejér megyei matricával elérhető lesz Tatabánya, csongrádival Kiskunfélegyháza, vagy hajdú-biharival Nyíregyháza és Tiszaújváros. A kabinet döntött arról is, hogy a Megyeri-híd mintájára a dunaújvárosi és szekszárdi autópálya-hidak használatát is díjmentessé teszi. Ingyenes lesz a 4. sz. főútnak Budapest felől a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérig tartó, néhány száz méteres szakaszának használata is. Az M86 autóút szombathelyi és a 61. sz. főút kaposvári szakaszai esetében a csatlakozó gyorsfogalmi kapcsolatok megépítéséig felfüggesztik a díjszedést. A kormány eltörli az 1470 forintos szolgáltatási díjat is azok számára, akik januárban matrica nélkül hajtottak fel a fizetős útszakaszokra, ha az érintett autósok február végéig megvásárolják a megyei matricát.
Az ellenzék teljesen eltörölné
A kedvezmények ellenére a Jobbik, az MSZP és az Együtt is az újdíjrendszer eltörlését tartaná helyesnek. Az Autóklub szerint kedvező, hogy beépültek a javaslataik, de továbbra is elhibázottnak tartják az elkerülő utak és a bevezető főútvonalak díjasítását – közölte a szervezet az MTI-vel. Csalódásnak nevezik, hogy a kormány nem vonta vissza a január 1-jén bevezetett változtatásokat, és hogy nem mutatta be a fizetőssé tétel hatástanulmányait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.