Cégvilág

Elkészítette a BKK a listát, milyen fejlesztéseik vannak csúszásban

A BKK Zrt. által megrendelt és az Európai Unió támogatását élvező projektek jelentős része műszakilag már teljesült, csupán a velük összefüggő számlázási és kifizetési adminisztráció tart tovább a tervezettnél - közölte a cég.

A főváros közlekedésfejlesztésével kapcsolatos uniós forrásfelhasználás jelenleg nincs veszélyben - jelezte a BKK. A Miniszterelnökség tájékoztatása szerint összességében 1715 projekt szerepel azon a múlt héten megjelent listán, amely azokat az állami vagy önkormányzati fejlesztéseket tartalmazza, ahol a projektgazdák a február 9-i állapot szerint elmaradnak az adott projekt támogatási szerződésében rögzített, 2014. december 31-ig elérendő kifizetési tervtől.

Akkora mennyiségű és ilyen volumenű beruházásnál, mint ami a fővárosi közlekedésben zajlik, teljesen természetes, hogy lehetnek csúszások az eredeti tervekhez képest - írta a BKK.

A jelenlegi munkák jelentős része műszakilag már teljesült, csupán a velük kapcsolatos számlázási és kifizetési adminisztráció tart tovább. Erre az 1-es és a 3-as villamosvonal felújítását hozta fel a cég példaként, ahol már elkészült szinte a teljes műszaki munka, azonban jelentős időt igényel az adminisztráció, ami az érintettek között még folyamatban van. Az 1-es és a 3-as villamosvonal felújításában és több más esetben is a 2015. év végi határidő – amelyik az EU-s források felhasználása szempontjából valóban szigorú, és forrásvesztési kockázattal jár – nincs veszélyben.

Ezenkívül azonban akadnak olyan fejlesztések, amelyeknél – legtöbbször a cég indoklása szerint a BKK Zrt.-től teljesen független okok miatt – elengedhetetlen volt a határidő-hosszabbítás.

Vannak olyan beruházások, amelyeknél a közbeszerzési eljárás tartott a tervezettnél tovább az ajánlattevők indította jogorvoslatok és az ezekkel járó vitarendezések miatt. Ilyen például a budai fonódó villamoshálózat,  amelynél a kivitelezési szerződés 2015. végi határidőt tartalmaz, és amely az előzmények ellenére a KÖZOP 7 éves ciklus zárási időpontját nem haladja meg.

Vannak olyan projektek (ilyen például a villamos és trolibusz járműprojekt), amelyeket – szintén a közbeszerzési eljárások elhúzódása miatt – át kellett ütemezni az eredeti támogatási szerződéshez képest, ezzel 2016-ra tolva a munkák egy részének befejezését. Ilyenkor a kormány döntése alapján történik, illetve történhet majd a munkák pénzügyi ütemezése.

Egyes esetekben (például a 2-es villamos tervezésénél) a tulajdonosi hozzájárulások késedelmes kiadása okozza a csúszást.

Mindezeken túl a BKK Zrt. több olyan, jelenleg uniós támogatási szerződéssel nem rendelkező projekt végrehajtásán is dolgozik, amelyek a 2015-ben teljesen be nem fejezhető budapesti vagy más hazai KÖZOP beruházások helyett – csereprojektként – a 2015-ben fel nem használt támogatási keret felhasználására nyújtanak lehetőséget az ország számára - írta a BKK.

csúszás közlekedés Budapest BKK EU pályázat
Kapcsolódó cikkek