BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új gáztérképe lesz Európának

A mostanintól jelentősen eltérő útvonalon jutnak gázhoz 2018 után azok az európai országok, amelyek jelenleg az Ukrajnán keresztül érkező tranzitra is támaszkodnak. A közelgő Orbán-Putyin találkozón is téma lehet, hogy ekkortól az orosz eladó valóban csak a török-görög határig akarja-e eljuttatni a nekünk eladandó gázt

Lekerült a Gazprom 2018-as európai gázszállítási térképéről az a ma még aktív útvonal, amelyen keresztül Ukrajna felől érkezik Magyarországra a földgáz. Igaz, keleti szomszédunk felől már az orosz hátterű Déli Áramlat átadása után sem importáltuk volna, a mostani helyzet mégis nagyon más. A Déli Áramlat ugyanis elhozta volna a magyar-szerb határig, sőt, még Magyarországon keresztül is utaztatta volna a Gazprom áruját, viszont a helyét átvevő Török Áramlat gázát magunknak kell elhoznunk a görög-török határról. (Ebben célszerű összefognunk a hozzánk hasonló helyzetbe került, térségi országokkal.)

Ez azt jelenti, hogy a szállítással kapcsolatban a Gazprom a mostaninál kevesebb kötelezettséget fog a magyar-orosz hosszú távú gázimport-szerződésnek a Török Áramlat átadása utáni időszakára. A 2015. december 31-én lejáró megállapodás szerint ugyanis az eladó a magyar határig hozza el a gázt, és e célra két betáplálási pontot is igénybe vehet. Ha ezt 2018-tól nem akarja, vagy nem tudja megtenni, az központi kérdés lehet az új megállapodás közelgő tárgyalásain, így jó eséllyel Vlagyimir Putyin orosz elnök budapesti látogatásán is. E „mínusz” javíthatja a magyar fél alkupozícióját, de nem kizárt, hogy orosz részről már formálódott egy elképzelés, javaslat arra, miként jutassák el a gázt a magyar határra.

A hivatkozott, és az Itar-TASZSZ által rajzolt térkép szerint 2018-ban lesz Ukrajnán keresztüli európai tranzit (erről Ukrajnának 2018 végéig van szerződése), de a gázt hozó Urengoj-Ungvár vezeték már csak Szlovákián át Ausztriáig, illetve egy leágazáson keresztül az ukrán-lengyel határon lévő Drozdwiczéig halad. Ám ez csak ideiglenes állapot, mert a Gazprom már több fórumon, így Brüsszelben is bejelentette, hogy keleti szomszédunkon keresztül 2019-től egyáltalán nem továbbít gázt Európába.
Az orosz hírügynökség összeállításából kiolvasható, hogy ekkortól melyen szállítások milyen útvonalakra terelődhetnek át.

A kiiktatandó (átirányítandó) Urengoj-Ungvár vezeték éves kapacitása 142 milliárd köbméter, de rajta keresztüli 2013-ban csak 83,9 milliárd köbméter gáz érkezett, tavaly pedig 58,9 milliárd köbméter. (Ezen belül Magyarországra, Szerbiába és Bosznia-Hercegovinába együtt 6,3, illetve 6,4 milliárd köbméter.) E lecsökkent mennyiség egy része a tőlünk északabbra lévő országokba elszállítható az évi 55 milliárd kapacitású, északi-tengeri Északi Áramlaton, amely 2013-ban csak felerészben volt kihasználva. A Fehéroroszországon át Lengyelországba tartó Jamal-Európa viszont nem ígér további lehetőséget, mert az évi 33 milliárd köbméteres kapacitását 2013-ban már pár milliárddal így is „túlhasználták”. A közép- és dél-európai vevők ellátásra, és hatalmas kerülővel vehető igénybe, vagy úgy sem a Fekete-tenger alatt Törökországba érkező, 16 milliárd köbméteres Kék Áramlat szerény, kihasználatlan kapacitása.

A megoldást természetesen a még csak a tervekben szereplő Török Áramlat jelentené, amely a török-görög határon lévő gázközpontban évi 50 milliárd köbméter gázt juttathat, további 13 milliárdot pedig egy másik csövön át a török piacra. Az orosz tervek megvalósulásával módosul az érintett országokban gázvezeték-rendszerének kihasználtsága, leterheltsége is. Szélső esetben teljes csőszakaszok válnak feleslegessé. Ugyanakkor új lehetőségeket kínál az az új szlovák-ukrán-román-bolgár gázszállítási terv, amelyhez esetleg a magyar rendszerüzemeltető is csatlakozhat.

Kerülőúton a görögök is

Bár a Török Áramlat gáza görög földön haladna tovább európa felé, a görög vezetés erősen támogatja az orosztól független gázt hozó Transz-

Adria Vezeték (TAP) lefektetését még úgy is, hogy túl nagy tranzitbevételt nem remél tőle. A TAP része a Brüsszel által támogatott déli gázfolyosónak, és rajta keresztül azeri, később más kaszpi térségbeli és közel-keleti gáz is érkezhetne Törökországon át a földrészre. Ez az a beruházás, amely elnyerte az azeri termelők tetszését, így elvette a Nabucco sokak által amúgy is vitatott létjogosultságát. Éves kapacitása 10 milliárd köbméter lenne, átadása 2017-2018-ra várható.

Adria Vezeték (TAP) lefektetését még úgy is, hogy túl nagy tranzitbevételt nem remél tőle. A TAP része a Brüsszel által támogatott déli gázfolyosónak, és rajta keresztül azeri, később más kaszpi térségbeli és közel-keleti gáz is érkezhetne Törökországon át a földrészre. Ez az a beruházás, amely elnyerte az azeri termelők tetszését, így elvette a Nabucco sokak által amúgy is vitatott létjogosultságát. Éves kapacitása 10 milliárd köbméter lenne, átadása 2017-2018-ra várható. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.