Mobillal száguld a Facebook
Az elmúlt években a Facebook a digitális reklámpiac egyik meghatározó szereplőjévé lépett elő, a múlt évben a teljes online hirdetési szegmens 7-8 százalékát tudhatta magáénak a cég. Ebben a felfutásban meghatározó szerepet játszott a még 2013-ban meghirdetett mobilstratégia, amelynek köszönhetően mind az okostelefonról érkező felhasználók számában, mind a mobileszközökre szánt hirdetésekből származó bevételben jelentős növekedést tudtak elérni.
A Facebookot a múlt hónapban naponta átlagosan 936 millióan használták, ez 17 százalékos fejlődést jelentett az egy évvel korábbihoz képest. A közösségi oldal havi aktív felhasználószáma 13 százalékkal, 1,44 milliárdra nőtt. A szolgáltatást mobileszközről használók számában lényegesen nagyobb fejlődés volt tapasztalható, okostelefonról és táblagépről összesen 1,25 milliárdan jelentkeztek be a Facebookra márciusban.
Ahogyan azt már a múlt évben is jelezte Mark Zuckerberg, a Facebook társalapítója és vezérigazgatója, az idén – főként az új fejlesztések miatt - jelentősen nőnek a vállalat kiadásai. Ez érezhető volt az első három hónapban is, hiszen a működési költségeik az egy évvel korábbihoz képest 83 százalékkal, 2,61 milliárd dollárra emelkedtek.
A háttérben az áll, hogy a cég jelentős erőforrásokat fordít új szerzeményei, az Instagram és a 22 milliárd dollárért megvett WhatsApp fejlesztésére. Az utóbbi szolgáltatásnak, amely egy üzenetküldő alkalmazás már 800 millió felhasználója van havonta, azonban egyelőre nem igazán sikerült megtalálni azt a módszert, amivel a népszerűségből üzleti sikert is tudnak kovácsolni. A Facebook eredményei és gyorsan bővülő bevétele alapján persze egyelőre nem sürgős ennek megvalósítása, azonban az mindenképpen figyelmeztető jel lehet a társaság számára, hogy mindössze néhány millió dolláros bevétel mellett többszázmillió dolláros veszteséget termel a WhatsApp. Emellett elgondolkodtató az is, hogy miközben a Facebooknál még csak keresik annak módját, hogyan növeljék az üzenetküldő applikációból származó bevételt, addig a riválisok már komoly forgalmat bonyolítanak. A kínai WeChat üzenetküldő például tavaly a második és harmadik negyedévben is 900 millió dollár feletti bevételt ért el.
A megugró költségek éreztették hatásukat a világ legnépszerűbb közösségi oldalát működtető cég üzleti és adózott eredményén is. Az előbbi mutatóban 13 százalék volt a csökkenés a január-márciusi időszakban az egy évvel korábbihoz képest. A profit még nagyobb mértékben zuhant, az 512 millió dolláros nyereség 20 százalékkal maradt el a 2014 első negyedévében elért adózott eredménytől.
Fizetés: első az amerikai piac
Márciusban jelentette be a Facebook, hogy pénzt is küldhetnek egymásnak a Messenger üzenetküldő alkalmazást használók, ezzel a társaság egy lépést tett abba az irányba, hogy egy szélesebb körben is alkalmazható fizetési megoldást vezessen be. Az androidos és iOS operációs rendszert használó eszközökre telepített applikációval lehet élni a lehetőséggel, igaz kezdetben az amerikai felhasználók számára nyitott ez a megoldás. A világ legnépszerűbb közösségi oldala által bevezetett új szolgáltatás egyelőre csak a magánszemélyek közötti pénzküldést teszi lehetővé, de adná magát a következő lépés, vagyis egy igazi mobilfizetési megoldás bevezetése.


