Visszaszerezte vezető pozícióját az Apple a világ legértékesebb brandjeinek Top 100-as listáján: egy év alatt 67 százalékkal, 247 milliárd dollárra növelte értékét, miközben a tavalyi győztes Google csak 9 százalékkal 173,3 milliárd dollárra tudott erősödni.

A WPP média- és pr-ügynökség, valamint a Millward Brown tanácsadó cég által minden évben elkészített BrandZ Top 100 lista összeállítói a pénzügyi teljesítmény mellett a fogyasztói értékeléseket, illetve várakozásokat is figyelembe veszik. Az Apple elsősorban az iPhone 6-nak köszönhetően került a 2012-ben és 2013-ban is megszerzett első helyre, a nemrég bemutatkozó Apple Watch sikere ebben még kevés szerepet játszott.

Az Apple világossá teszi az értékeit, soha nem szűnik meg frissíteni az üzenetet, hogy különbözik másoktól, ez teszi olyan kívánatossá – hangsúlyozta közleményében Doreen Wang a Millward Brown illetékes vezetője. Vannak bonyolultabb esetek is: a tizedik helyezett Marlboro például 19 százalékkal növelte értékét – a lista készítői elismerik, hogy a dohányzás problémát is jelent, de mégiscsak egymilliárd emberről van szó.

A leggyorsabban a Facebook tart az első tíz felé: a 99 százalékos növekedés 71 milliárd dolláros értékhez vezetett, ezzel a közösségi média brandje a 12. a listán. Szorosan a nyomában van az e-kereskedelem kínai ura, az Alibaba, amely újoncként került rögtön a 13. helyre, megelőzve a hozzá képest már nagy öregnek számító Amazont, vagyis a két legértékesebb kiskereskedelmi brandhez nem tartoznak fizikai üzletek (a hagyományos veteránja, a világszerte 11 ezer üzlettel rendelkező Wal-Mart a 26. lett).

Az első tízben az IBM veszített értékéből a legtöbbet (13 százalék), és már a tavalyi 11. helyről a hetedikre ugró Verizon is megelőzi. A nagy lecsúszók között van a McDonald’s: 2013-ban még a 4. helyen volt, utána még 5. lett, idén azonban már csak a 9. lett,. Pedig a gyorsétteremláncokat nem vetik el a fogyasztók: a Burger King 19 százalékkal erősödött, a viszonylag új szereplőnek számító Chipotle pedig 44 százalékkal.

A BrandZ Top 100 tíz éve jeleni meg, ezt az időszakot áttekintve az idei jelentés szerint az a fő trend, hogy a kínaiak erősödnek, az amerikai brandek pedig nagyjából tartják korábbi pozíciójukat. Idén már 14 kínai brand volt az első százban, szemben az egyetlen 2006-ossal, összesített értékük ezalatt 1004 százalékkal nőtt. Európa viszont már csak 24 résztvevővel szerepel a listán a 2006-os 35 után, és a legtöbbüket valamelyik kínai szorította ki a Top 100-ból.

Vesztes a luxus

A BrandZ 13 kategóriája közül csak a luxusipar, valamint a bankszektor brandjeinek összesített értéke csökkent, az előbbi 6, utóbbi 2 százalékkal. A luxus értékvesztése azért is szembetűnő, mert egy évvel korábban még 16 százalékos növekedést értek el az ide sorolt brandek.