BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lejárt a macsó vezetői stílus ideje

Elősegítheti a női cégvezetők arányának emelkedését, hogy a vállalatok sikerét manapság megalapozó képességek általában erősebben vannak jelen a nőknél, mint a férfiaknál – állítja Juhos Andrea karrier-tanácsadó. Szerinte a nők vezető pozícióba kerülését könnyítheti az is, hogy a fogyasztói döntések nagy részét nők hozzák meg

Egyáltalán nem vagyok híve annak, hogy kvótarendszerrel segítsük elő azt a jogos igényt, hogy minél több nő kerüljön a cégek operatív vezetői pozícióiba – mondta lapunknak Juhos Andrea, a Lee Hecht Harrison tanácsadó cég magyarországi vezetője. Szerinte egy vállalat élére annak a személynek kell kerülnie, legyen az férfi, vagy nő, aki erre a legrátermettebb, és aki egyben ambicionálja is ezt a feladatot. Az Európai Bizottság kötelező kvótarendszerre vonatkozó javaslata előírná, hogy 2020-ig a nagyobb tőzsdei vállalatok felügyelőbizottságában legalább 40 százalékos arányt kell elérniük a nőknek.

Juhos Andrea szerint a kötelező kvóta helyett inkább három tényező, a nők ambiciózusabb hozzáállása, a társadalmi attitűdök változása, valamint a céges kultúra fejlesztése tudná elősegíteni azt, hogy minél több nő kapjon helyet a hazai cégek felsővezetői posztjain. Úgy véli, hogy a nők hozzáállásának javítása azért lenne fontos, mert a női cégvezetők arányának emelkedése részben magukon a nőkön is múlik. „Sok nő ugyanis nem akar egyáltalán első számú vezető lenni, még ha fel is ajánlják számára a lehetőséget, hiszen egy cég vezetése jelentős időleterheltséggel, stresszel jár, a munka és a magánélet egyensúlya is jelentősen megbillen. A vezetői pozíciókkal szembeni ambíció hiányát, vagy a félszegséget azonban önismeret-fejlesztéssel kezelni lehet annak érdekében, hogy a nők vonzóbbá tegyék saját maguk számára a vezetői pozíciókat” – mondta a karrier-tanácsadó.

A társadalmi attitűdök változására azért lenne szükség, mert „Magyarországon még mindig azt halljuk, hogy a nők helye a konyhában van”. A szakértő úgy látja: a cégvezető nők a családi munkamegosztáson belül férjeiktől nem feltétlenül kapják meg azt a fajta támogatást a gyereknevelésben vagy a háztartásban, ami elengedhetetlen lenne ahhoz, hogy helyt tudjanak állni a munkahelyükön első számú vezetőként. Ennek a gondolkodásmódnak a megváltoztatását az is hátráltatja, hogy sok férfi nehezen viseli, ha felesége szakmai téren sokkal sikeresebb, mint ő – tette hozzá.

A felsővezetői coach szerint a vállalatok által kialakított céges kultúra is sokat tehet azért, hogy egyre több nő kerüljön vezető pozícióba. Ha egy cégen belül felbukkan egy nagyon tehetséges nő, akkor neki minden lehetőséget meg kell adni ahhoz, hogy ki tudja hozni magából a maximumot. Ennek egyik eleme a karriermenedzsment, a mentorálás lehet. Elengedhetetlen az is, hogy a közvetlen vezető segítse a női munkatárs előrejutását, önbizalom-erősítését, egyengesse a szervezeten belüli útját.

– Úgy vélem, hogy a macsó vezetői stílusnak abszolút vége, az öntörvényű, karizmatikus férfi cégvezetők ideje lejárt, sokkal inkább az együttműködő, egymásra odafigyelő, egymást tisztelő vállalati vezetési stílus felé megy a világ, és ezek a tulajdonságok, kvalitások, amelyek egy céget a XXI. században sikeressé tehetnek, általában erősebben vannak jelen a nőknél, mint a férfiaknál – mondta Juhos Andrea. Szerinte a nők sokkal nyíltabban és átláthatóbban kommunikálnak, együttműködőbbek, jobban tisztelik a másik véleményét, valamint általában kisebb az egójuk, mint a férfiaknak.

Emellett a másik kolléga fejlesztésére való odafigyelés, illetve a kapcsolatteremtés képessége is erősebb általában a nőknél. Az USA-ban azt látni, hogy mindenhol kiemelt a közösségi média szerepe, amely platformon a nők nagyon ügyesen mozognak. A cégről a fogyasztók körében kialakult képet pedig a nők igen pozitívan tudják formálni. A női cégvezetők arányának emelkedését segítheti elő az is, hogy felmérések szerint a vásárlási döntések nagy részét nők hozzák meg. „Ha a nőkhöz tud szólni egy cég, akár az első számú vezetőjén keresztül, aki mondjuk egy tapasztalt és sikeres nő, az nagyon sokat számít” – mondta a szakértő.

Juhos Andrea úgy véli, hogy a macsó vezetési stílusnak búcsút intő, illetve a női cégvezetői kompetenciákat előtérbe helyező globális trend előbb-utóbb teljesen érvényesül majd Magyarországon is, miután ez lesz a cégek versenyképességének záloga. Szerinte már most is látni javulást e tekintetben Magyarországon, hiszen az utóbbi időben egyre több tapasztalt, jó kvalitásokkal rendelkező nő került első számú vezetői pozícióba.

A nagyobb cégek 10 százalékánál van női vezető

Egy tavaly novemberben nyilvánosságra hozott kutatás szerint a Top 200 magyarországi vállalat esetében az első számú vezetők körében 10 százalékos a nők aránya. A Hungarian Business Leaders Forum (HBLF), a Bisnode Magyarország Kft, a Figyelő és a Budapesti Corvinus Egyetem közös felmérésének további eredményei szerint a magyar gazdaság 200 legsikeresebb vállalatának 15 százalékában van női vezető az igazgatótanácsban, és 17 százalékában találni női vezetőt a menedzsmentben. A HBLF – 25 női cégvezető által megalapított – 202020 Klubja azt a célt tűzte ki, hogy 2020-ra Magyarországon a vállalatok vezetőségében és az igazgatóságokban a nők aránya legalább 20 százalék legyen.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.