Még kérdés, hogy a brókercégek botrányai lendítenek-e a műtárgybefektetéseken, az már biztos, hogy a Kieselbach Galéria tavaszi árverésén felkészülten várja azokat, akik ilyesmin törik a fejüket. A csaknem 250-et elérő tételszám a régi szép időkre emlékeztet, vége a „kisszámú, válogatott anyagot árverezünk” korszaknak.
Az erős anyagot felvonultató Kieselbach-árverést május 27-én tartják, és elkezdődött a galéria 20. születésnapi árverésének beharangozása is, amelyre év végén kerül sor. A mostani aukciót a végéről is kezdhetjük: az utolsó tétel itt is egy nagyértékű Vaszary-kép, szintén virágcsokor, ahogy a napokban Virág Juditnál is. Még néhány napig lehet találgatni, megdönti-e az ott kialakult Vaszary-csúcsárat. A Virágok kék háttér előtt 1936-os datálású, gyakorlatilag ugyanabból az időszakból való, mint a konkurenciánál, ekkoriban szinte kizárólag a természetet, virágcsendéleteket festett Vaszary. Becsértéke, mérete is hasonló, a színorgia is, ott világos a háttér, itt kék. A festmény licitje 26 millió forintól indul, becsértéke 30-50 millió.
Vaszary láthatóan megint fókuszba került, pontosabban nem került ki onnan 2007-es életműtárlata után. Múzeumok és magángalériák rendre vele lendítik fel a látogatószámokat. Ezen az árverésen összesen 9 alkotás kerül tőle kalapács alá. Kisebb értékű, de bizonyos értelemben érdekesebb a többinél az 1936-os pasztellkép, a Pasaréti kilátás, mert a pesti odalt, a korzót sokszor lefestette, budai témájú képe kevés van. A kezdő ára 6 és félmillió, bescértéke 8-14 millió, ha olajkép lenne a háromszorosát is érhetné. Másképp, de szintén különleges az életmű korai szakaszából való Kertben című, a zöld különböző árnyalataiban pompázó olajkép 30-50 milliós becsértékkel. Ugyanilyen becsértékkel egy tengerparti kép is indul, lehet válogatni a nagy értékű Vaszaryk közt.
A 30-50 milliós becsértékű festmények közt találjuk Szinyei Merse Pál Patakpartját is, amely egykor báró Kohner Adolf gyűjteményének részét képezte. Aba-Novák Vilmos Cirkuszban (Gazdag cirkusz) 1935 című temperája is rangos gyűjteményeket gazdagított, minden fontos Aba-Novák kiállításon szerepelt. Jó kép, magas az ára is, 16 millióról kezd és 22-44 milliós a becsértéke. Aba-Novák képeinek beállt ára van, nem szenvedtek el áresést, inkább nem kerültek piacra rosszabb időkben, meghatározó gyűjteményekben laknak.
Ha Vaszary a magyar műkereskedelem egyik állócsillaga, akkor Rippl-Rónai a másik. A piac mindig lecsap a nyilvánosság elé kerülő kukoricás képire, a galéria előző év végi árverésén 60 millióért kelt el egy, és most is könnyen lehet, hogy ez lesz az este legmagasabb leütése. A Nyár a mezőn (Cséplés) egyszer már szerepelt árverésen, 1972. decemberében 34 ezer forintért, az akkori katalógus védett képként tartja nyilván. Most 25 millió forintról indul érte a licit, becsértéke 35-60 millió forint. Műkereskedelmi szempontból számos előnnyel bír, a foltokkal való olajfestészet harsány színvilággal és a mai ízléssel is találkozik. A festmény széles közönségnek tetszetős, a művész laikusok számára is ismert, láthatóan drága, presztízs és pénzügyi szempontból is remek beruházás.
Batthyány Gyula nagyszabású kiállításáról most itt egy kép az árverésen is, a Kalapos nők 40-65 milliós becsértékkel alkalmas lehet új életműrekord beállítására. Scheiber Hugónak szintén rendzett egy látványos kiállítást a galéria, innen érkezett a Japán nappali tűzijáték a berlini Lunaparkban című olajkép, a festő legjobb korszakából 1925-ből. A kép mérete, technikája, témaja, a korszak és a kiállítás mind-mind benne van a 26-40 milliós becsértékében. Mednyánszky is kötelező elem lett minden magyarországi árverésen, most 7 tétellel készült belőle a Kieselbach Galéria. A Vízparti hangulat becsértéke 12-16 millió forint.
A konkurenciánál a kubista Szobotka főművét árverezték, itt egy kisméretű akvarell van tőle 2-3 milliós becsértékkel. Itt is van egy értékes Ferenczy-mű, a Kalács és kék porcelán 30-50 milliós becsértékkel, gyengébb kép, mint a Virág Judit féle virágcsendélet, de a provenienciája rendben van.
A. Tóth Sándor 1931-es Párizsban festett Bábjátékosa különleges kép, 12-18 milliós becsértéke reálisnak tűnik. Ország Lili Ikonfal III. Arany-barna Madonnák című farostra festett 1969-es nagyméretű munkája, ha eléri a 24-40 milliós becsértékes sávot életműrekordot is dönthet. Egykori tulajdonosa, Rácz István barátja és első gyűjtője volt Ország Lilinek. Czene Béla művei egyre nagyobb számban bukkanak fel árv árveréseken, hosszú élete során sokat festett, képei számánál csak a barátnőié magasabb. A legjobb/legdrágább korszaka a háború előtti időszak, amikor még a korszak patinája is rákerült a vászonra, hatvanas évek munkái csak utána jönnek, de színvilága mindegyiknek tetszetős. A barna és szőke női aktjainak és a római képeknek becsértékei egyaránt 400-700 ezer forint.
Weiler Péter a tavaly év végi siker megismétlésére tör, akkor tízszeres áremelkedés után 1,1 millióért kelt el egy giclee nyomata, most itt az újabb, 2015-ös dátummal, a Kerítésen át fekete rúzzsal, 120 ezres kikiáltási áron. Szász Endrét akár a modern kor Munkácsyjának is nevezhetjük, abban az értelemben, hogy életében drágább és keresettebb művész volt, mint halála után. Valorizált értéke nagyot esett, aki mondjuk 1985-ben Szász Endrébe fektetett nem járt jól, és a helyzet belátható időn belül nem is fog változni, de csekély érdeklődés maradt iránta. Az 1968-as Különleges világ (Bombázók) becsértéke 700 ezer-1 millió forint.
Dénes Valéria Párizsi parkban című festménye kiemelkedik az egyébként csupán 12 darabot számláló életműből, de meglepetés lenne, ha elérné a 40-70 milliós becsértékes sáv alját, a tetejét pedig szinte kizárt, főleg ha Rippl-Rónai vagy Vaszary áraihoz viszonyítjuk. A katalógusban ugyan nem tüntetik fel, de az árverés anyagában több festmény visszaköszön az árverezéstől visszavonult Polgár Árpád többször is publikált gyűjteményéből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.