Már az idén nyereségessé kívánja tenni a Normbenz Kft. a múlt év végén megvett Lukoil töltőállomás-hálózatot, amelyet egy ideig még a korábbi orosz márkanéven működtet. A lánc a hazai üzemanyag-kiskereskedelmi piacnak mintegy 7-10 százalékát ellenőrzi, ezzel a terület ötödik legnagyobb szereplője.

Az elmúlt év számai nem túl fényesek, de adott határig tulajdonosi döntés is, hogy egy társaság mely tevékenységénél vesz ki nyereséget, és hol tűr el veszteséget – mondta el a Világgazdaságnak Horváth-Dori Jenő ügyvezető igazgató. Ezzel együtt komplex átvilágítás folyik a Lukoil 75 egységből álló magyarországi és 19-ből álló szlovákiai hálózatában. Három csoportba sorolták a töltőállomásokat. Az elsőbe a fejlesztésre leginkább érdemes bő 40 kút tartozik, a másodikba a még fenntartandók, a harmadikba a menthetetlenek. A tiszaeszlári töltőállomást már biztosan be kell zárni. A következő lépés az átfogó hatékonyságjavítás, majd a fejlesztés a keletkezett eredmény terhére.


A fejlesztések egyik iránya a prémium üzemanyagok értékesítése, ezek irán az elmúlt másfél évben mintegy 40 százalékkal nőtt a kereslet. Egyúttal megszűnik a társaságnál a már alig igényelt 98-as oktánszámú benzin forgalmazása, így fel is szabadulnak töltőoszlopok az új minőségek számára. A másik irány a szolgáltatások bővítése, részben ingyenes elemekkel. A Lukoilnál például eddig mindenki maga tankolt, hamarosan ebben segítséget kérhetnek a cég alkalmazottjától. Igény szerint lesznek továbbá kézi autómosók és kiegészül az étel-ital kínálat is. A társaság épp most választja ki új kávészállítóját, és jó iránynak tűnik a reggelikínálat erősítése is, többek között nem előrecsomagolt szendviccsel. „Nem voltunk biztosak az ötödik után ingyen járó hatodik hot-dog akciónk sikerében, hiszen ki vesz ennyi hot-dogot? De bejött” – hozott példát a keresletre Horváth-Dori Jenő.

A boltokban a kevésbé fogyó termékek helyén megjelennek a vasárnapi zárva tartás nyomán várhatóan keresett, tartós élelmiszerek. A cserétől azonban az igazgató nem vár nagy felfutást, de még a vasárnapi zárva tartás miatti kiesés pótlását sem. Ez utóbbival ugyanis a Lukoil elveszítette azokat az üzemanyag-vásárlókat, akik azért tankoltak nála, mert valamelyik töltőállomása útba esett egy bevásárlóközpont felé. Ez már a második nagy érvágás, mert a dohánytermékek általános forgalmazásának betiltásával elvesztek a cigarettáért megálló, de végül tankoló és fogyasztó vevők is.
A fejlődés másik útja valamelyik magyarországi piacról kivonuló hálózat megvásárlása lenne, de erről az igazgató még nem tudott nyilatkozni. Korábbi hírek szerint a Shell és az OMV is fontolgatta a távozást, és állítólag a cseh, a szlovák és a román piacról már távozó Agip (ENI) sem maradna túl sokáig.

Az alternatív üzemanyagok diktálta versenytől kevéssé tart Horváth-Dori Jenő. Az európai személyautóknak ugyanis csak a 4-5 százaléka alkalmas ilyen termékek használatára, és ezek drágábbak a többinél. Ráadásul a sűrített gázosoknál a tartálynak extra helyigénye van, az LPG-snél pedig a parkolási korlátokkal kell számolni.

Ami nem, vagy később változik

Egyelőre marad a Lukoil árképzése, azaz az Agiphoz hasonlóan a cég kicsit olcsóbb három nagy riválisánál, mert az árverseny erős. A piac élénkülését így is kihasználhatja, a trend máris fordult: míg az elmúlt években a vevőknek csak az egyharmada tankolt tele, ma már a kétharmada. A cég ezentúl is a flottakártyával fizető ügyfelekre összpontosít. Töltőállomásait továbbra is a környező finomítókból látja el. A brandváltásra leghamarabb jövőre kerül sor, gondosan kiválasztva az új arculatot, a színeket és márkanevet. Vizsgálják a cégnél a nagykereskedelmi piacra visszatérés lehetőségét is.