BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Álcatrükkök az Opeltől, három évtizedes gyakorlattal rejtik el az újdonságokat

Harminc évvel ezelőtt maszkolta el először fejlesztés alatt lévő autóját az Opel. Manapság már 3D­ hatású fóliát használnak, és egyre nagyobb gondot fordítanak a beltér álcázására.

A legújabb Astra bemutatója kapcsán került reflektorfénybe az Opel álcázási technikája, hiszen néhány újságíró már a hivatalos – kora nyárra időzített – leleplezés előtt kipróbálhatta az új generációs kompakt autót. Három évtized tapasztalatai alapján készíti az álcázást az Opel, a manapság használt fólia különféle mintákkal és 3D hatású felülettel próbálja megvezetni az ember – és az optika – szemét.

Óvatosan kell bánni az álcázással, mert amellett, hogy annak a célja a végleges forma felismerhetetlenné tétele, az is fontos szempont, hogy a mérnökök által épp vizsgált alkatrész vagy paraméter (például utastér zajszintje) műszeres vizsgálatát ne zavarja. Fontos szempont a biztonság, a fényjelzéseknek minden irányból jól láthatónak kell lenniük – mielőtt egy álcázott Opel-prototípust az utcára küldenek, egy alkalmazott megvizsgálja, hogy az megfelel­-e a közúti közlekedés feltételeinek.

Az aktuálisan használt álcafólia-generáció 60x40 centiméteres darabokból áll, ezekből 6070-et használnak fel egy kompakt autó álcázására.

Noha meglehetősen rövid, alig pár hónapos az ilyen autók és vele együtt az álcázás élettartama is, fontos a megfelelő hőmérséklet és UV-ellenálló képesség. Például az Észak-Svédországban, mínusz 40 Celsius-fokon tesztelt autót repülővel átviszik a sivatagba, ahol akár plusz 80 Celsius-fok is lehet, és eközben nem mozdulhat el, nem zsugorodhat egy centit sem az álcázás.

Az új Astra újságírópróbája esetén olyan, a látószöget korlátozó fóliát használtak a műszeregységen, amelyet számítógépekhez lehet kapni – fényképezni csak az autón kívülről volt szabad, onnan pedig nem lehetett megörökíteni a kijelzőket.

A műszerfalat egyébként nagyméretű műanyag burkolatokkal és habosított rátétekkel teszik felismerhetetlenné.

Amíg analóg fényképezőgépekkel dolgoztak a fotósok, elég volt az éleket és a karaktervonalakat felismerhetetlenné tenni, de ahogy a fotótechnika fejlődött, úgy kellett egyre újabb megoldásokat kitalálni a titkok megőrzésére. Az Opel elsőként a C Corsa prototípusánál használt álcafóliát, egy háromfős csapat három-négy napon át dolgozott minden egyes autón, mire minden álcázó műanyag feltét és fólia a helyén volt – itt még minden egyes kis fehér fólia­darabot egyenként ragasztották fel a karosszériára. Az évekkel együtt jött a rutin, az Astra 2009-es fejlesztésekor már autónként két nap alatt végeztek az elmaszkolással a szakemberek. A 2011–2013 között használt „forgószél” motívum volt az első, amely nagyobb méretben jött, ezzel már egy nap alatt végeztek az álcázással.

A belső tér titkai sem derülhetnek ki

Az Opelnél 2008 óta fordítanak fokozott figyelmet a belső tér álcázására. Eleinte hatalmas méretű, tépőzárral rögzített műbőr takarót használtak. Ma már több darabból álló műanyag takarót alkalmaznak, amellyel a műszerfal egy­egy része szabaddá tehető – például szellőzőnyílások, kézifék, kapcsolók menet közben hozzáférhetőek, álló helyzetben nem láthatóak. A hátsó ablakokra egy irányból átlátható fólia kerül, ezenkívül minden sofőrnek megálláskor le kell takarnia a belső tér szabadon lévő részeit.




Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.