Másfél év alatt nőtt triplájára a létszám egy budapesti székhelyű, de az amerikai piacra dolgozó szoftverfejlesztő cégnél. A vállalkozás nemrég költözött be a legfelső két emeletre az egyik belvárosi közlekedési csomópontban található felső kategóriás irodaházban. A munkatársak kreativitását a többi között ingyenes flipperautomata, pingpongasztal, darts és lézerkard ösztönzi egy közel 150 négyzetméteres, panorámás rekreációs szobában. „A flippernél néha sorban állás van” – vallja be a cég egyik munkatársa, aki olykor napi 12-14 órát dolgozik, de ez egyáltalán nem zavarja. Saját bevallása szerint egyik korábbi munkahelyén sem volt ilyen kiegyensúlyozott és motivált – ehhez persze a még az informatikai piacon megszokottnál is magasabb fizetése is hozzájárul.
Egy közelmúltban készült felmérés szerint Nagy-Britanniában makrogazdasági szinten 40 milliárd fontra tehető az a többletköltség, amit a motiválatlan munkavállalók okoznak. A tehetséges kollégák elvándorlása és azok, akik valamilyen okból jóval képességeik alatt teljesítenek, a világ minden táján jelentős veszteséget okoznak a vállalatoknak, miközben az elkötelezett csapatok, amelyekre ráadásul még alacsony fluktuáció is jellemző, egyértelmű versenyelőnyt jelentenek a piacon – ágazattól függetlenül.
A szolgáltató szektor és az infokommunikáció fejlődésének köszönhetően a legtöbben munkával töltött éveinknek csaknem harmadát irodákban, számítógépek előtt töltjük, ebben a környezetben pedig kulcsszerepet kap a berendezés, a fényviszonyok, a bútorok minősége és kialakítása.
A HB Reavis, Magyarország egyik vezető ingatlanfejlesztője a Szeretlek Magyarország online portállal együttműködve több mint 1100 résztvevő bevonásával online felmérést készített arról, milyen irodában szeretnének dolgozni a magyarok. Kiderült: a 20 és 50 közötti válaszadók több mint 81 százaléka – különösen a 40 év felettiek – az elválasztott terű irodákat preferálná, miközben a valóságban a kérdőívet kitöltők több mint 55 százaléka jelenleg is nyitott, egyterű irodában dolgozik.
Dúll Andrea környezetpszichológus a kutatásról elmondta: az adatok tükrözik a nemzetközi eredményeket. „A nyitott terű irodákban dolgozók jellemzően arra panaszkodnak, hogy nagy a zaj, de ami ennél is fontosabb, nehéz megtartaniuk magánszférájukat” – hívta fel a figyelmet a szakember, aki szerint az irodák tervezésekor az ergonomikus kialakítás mellett erre és a feladatok elvégzéséhez szükséges elvonulási lehetőségek megteremtésére, de a feltöltődést biztosító terek kialakítására is oda kell figyelni.
A HB Reavis felméréséből egyébként az is kiderült: Magyarországon 100-ból 82 ember számára kiemelten fontos, hogy az iroda központi helyen legyen, és minél kevesebb átszállással, gyorsan meg lehessen közelíteni. Az álomirodában a kreatív dizájnt és a munka közbeni kikapcsolódási lehetőségeket a 18 és 25 év közötti férfiak több mint 80 százaléka találta kulcsfontosságúnak. Minden második válaszadó meghatározó jelentőségűnek titulálta az építészeti stílust és a belső kertet vagy parkot is.
Az adatokból úgy tűnik, kiemelt jelentőségű a parkolási lehetőségek kérdése is: 100-ból 71 embernek ez igen fontos. Az pedig, hogy az irodaház rendelkezik-e biciklitárolóval, öltözővel és zuhanyzóval, mind az X generáció (azaz a 35–50 évesek), mind az Y generáció (azaz a 20–35 év közöttiek) számára egyformán fontos: ezt a tényezőt minden harmadik válaszadó megemlítette mint az álomiroda egyik paraméterét. A konditerem, uszoda vagy elektromos töltőállomás használatának lehetőségét elsősorban az X generáció, azon belül is a férfiak díjazzák nagyobb mértékben. Az idősebbek kevésbé tartják fontosnak, hogy az iroda környékén sok étterem és kávézó legyen, ahova akár ügyféltalálkozókat is szervezhetnek.
„A közeljövőben a központi, modern és stílusos irodák dominálnak majd az irodapiacon. Azok, amelyek lehetővé teszik, hogy a cégek a teret munkatársaik személyes igényeire szabják” – mondta Tóth Mariann, a HB Reavis Magyarország bérbeadási vezetője.
„Az irodatér ugyanúgy egy termék, mint egy lakás, gépkocsi vagy egy üdítőital. Olyan termékeket kell létrehoznunk, amilyenekre az ügyfeleinknek szükségük van. Nem elég csak építeni egy házat valami jó helyen, aztán várni, hogy majd kibérli valaki” – véli Radványi Gábor, a Futureal főépítésze. A szakember részben arra reagált, hogy a Kinnarps idei belső felmérése arról tanúskodik: változik a hazai cégvezetők vélekedése is, amely szerint az irodákra költött pénz felesleges beruházás. Míg a válság után az átalakítások mozgatórugója a költségcsökkentés volt, az elmúlt néhány évben egyre több, főként nemzetközi vállalat döntött a modernizálása mellett – és ezt részben a HR-célokkal indokolták.
A jól képzett, nyelveket kiválóan beszélő, a technológiai eszközöket professzionális módon kezelő Y generációs munkavállalók elvárásai és motivációja ugyanis merőben eltér az őket megelőző korosztályokétól: számukra sokkal fontosabb a térbeli és időbeli rugalmasság, az inspiráló, alakítható környezet.
Zöld nők
A HB Reavis felmérésében a megkérdezettek közel 30 százaléka állította: számára rendkívül fontos, hogy az irodaépület, ahol dolgozik, környezetbarát legyen, és olyan fenntartható megoldásokat használjon, mint az esővíz újrahasznosítása locsolásra vagy a zéró szén-dioxid-kibocsátás. A nők körében különösen nagy figyelmet kapott ez a kérdés: kétharmaduk szerint az irodaépület fenntartható megoldásai számítanak annak eldöntésében, hogy egy iroda mennyire vonzó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.