Tetemes hiteltől szabadul meg a BKV, a Fővárosi Közgyűlés ugyanis tegnap áldását adta az 52,3 milliárd forintos kölcsön állami átvállalására. A kormány a múlt héten döntött erről, és egyben arra is kötelezettséget vállalt, hogy jövőre 40, 2017-ben 30, 2018-ban pedig 33 milliárd forinttal támogatja a fővárosi közlekedést – jelentette be Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter az előző héten. Tarlós István főpolgármester akkor nem volt maradéktalanul elégedett szavaival. A főpolgármester szerint ugyanis a költségvetési törvényt olyan szövegezéssel módosították, hogy az állam ellenérték nélkül vállalja át a BKV maradék adósságállományát. A kormánnyal folytatott tárgyalásokon arról is volt szó, hogy a kabinet átcsoportosítja az iparűzési adó megosztásának arányait, és az agglomerációt is bevonja a BKV finanszírozásába.
Most a közgyűlés egyhangúlag megszavazta Tarlós azon előterjesztését, amely szerint „az adósságkonszolidációt követően a közösségi közlekedés finanszírozásával kapcsolatos tárgyalások tovább folynak a kormánnyal. Az ennek eredményeképpen létrejövő tartós finanszírozási megállapodás megkötésével helyreállítjuk a BKV gazdálkodási egyensúlyát, és biztosítjuk a fővárosi tömegközlekedés tartós finanszírozását.” Azt a lapunk által megkérdezett szakértők nem tudták megmondani, hogy a kormány lépésével nem kerülhet-e újra adósságspirálba a közlekedési cég, ahhoz ugyanis ismerni kellene a társaság – ezt is kikerülő – stratégiáját.
Hasonló kérdésre kértünk választ a Nemzetgazdasági Minisztériumtól (NGM) is. „A kormány elismeri a fővárosi közösségi közlekedés átalakítása érdekében tett erőfeszítéseket, és elkötelezett a fejlődés folytonosságát biztosító, hosszú távú, rendszerszintű finanszírozási modell kialakítása mellett. Ennek része az említett hitel átvállalása” – fogalmazott válaszában az NGM. A tárca azt is hozzátette: kiemelt cél, hogy a főváros megfelelő feltételek és körülmények között képes legyen a helyi közösségi közlekedés hosszú távú fenntarthatóságát biztosítani, elkerülve ezzel azt, hogy a jövőben újratermelődjön a társaság adósságállománya.
A BKV jegyárbevételei az elmúlt években 10 milliárd forinttal nőttek, de így is csak a működés 33-36 százalékát fedezik, az éves működési költség mintegy 145 milliárd forint. A BKV helyzete tehát nem rózsás, de a cégbírósági adatokból biztató kép rajzolódik ki. A társaságcsoportnak ugyanis nincs öt éven túli kötelezettsége – derül ki a konszolidált adatokból. E szerint a csoport üzemi eredménye is pozitív, sőt 2014-ben ha minimális mértékben is, de növekedett, miközben az adózott, illetve a mérleg szerinti eredménye továbbra is a negatív tartományban van, de javult.
Kétszázmilliárdos összeköttetés
Támogatta a 2-es metróvonal és a gödöllői HÉV összekötése, valamint a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakításáról szóló projekt megvalósításának koncepcióját keddi ülésén a közgyűlés. A megvalósíthatósági tanulmány szerint a projekt összköltsége több mint kétszázmilliárd forint.
Mindeközben tegnap járt le az a határidő, ameddig a felújításra pályázó cégek pótolhatták hiányosságiakat. Lassan tehát a végéhez közelednek azok az eljárások, amelyek után a nyertes pályázó elkezdheti a járművek felújítását. A tervek szerint a metrókocsik felújítása 2017-re fejeződhet be.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.