BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újra pezseg az Andrássy út

Hosszú vegetálás után hírek szerint újra magához térhet az Andrássy út. Több luxusmárka érkezik önálló üzlettel, sokan tárgyalnak nyitásról. A piacot az exkluzív turisták várható megjelenése mozgatja, nem a magyar kiskereskedelem élénkülése.

Az amerikai felső- és felsőközép-kategóriás márkák európai terjeszkedéséből az Andrássy út is profitálhat: információink szerint hamarosan saját üzlettel jelenik meg a Ralph Lauren és a Michael Kors. Az Abercrombie & Fitch tulajdonosa is régóta érdeklődik a magyar piac iránt, így nem lenne meglepő ha, ha belátható időn belül ő is az Andrássyn nyitna üzletet – a márka ugyan elsősorban a fiatalok kedvence és árszínvonalában sem közelít a luxushoz, a pesti sugárúttól azonban nem áll távol az olcsóbb világmárkák exkluzív megjelenítése.

A bevásárló utcának számító szakasz, vagyis az Oktogon és a Bajcsy-Zsilinszky út közti rész, ingatlanpiaci szakértők szerint újra a nemzetközi luxusmárkák, a nagy divatházak homlokterébe került. Különösen az amerikaiakat érdekli, akik most nagy befektetési kedvet mutatnak a kelet- és a kelet-közép európai kereskedelmi piacokon. Ismét érdeklődnek azonban az olaszok is: úgy tudjuk, Pestre készül a Missoni és a Versace is.

Az Andrássyn legutóbb akkor volt a mostanihoz hasonló pezsgés, amikor tíz éve az Operaház mellett üzletet nyitott a Louis Vuitton. E márka megjelenése mindenhol áttörést jelent a luxusszegmensben, így Budapesten is gyorsan követte a Burberry, illetve a Gucci. A válság azonban megviselte az Andrássy utat is: a külföldi vásárlók elmaradoztak, a gazdag magyarok pedig nem az üzletekbe jártak. Ezzel megfeneklett a sugárút és környéke luxus kereskedelmi negyeddé alakítása. Sem a főváros, sem az érintett kerületek nem tettek komolyabb erőfeszítéseket a fejlesztésekért, így lassan vegetálni kezdtek az ottani üzletek.

Nagy érvágást jelentett az is, hogy a Malév csődje nyomán elmaradtak Budapestről azok a fizetőképes vendégek, akikre a luxusmárkák építettek. A fővárost a fapados turisták töltötték meg, nekik viszont a Váci utca is drága. Az Andrássy úti Armani üzlet bezárása komoly jelzés volt, amit aztán csak a Gattyán György nagyvállalkozó befektetéseként megszületett Il Bacio di Stile luxusáruház próbált ellensúlyozni (az áruházról azóta sok ellenmondásos értesülés keringett, a napokban a NAV ellenőrzése miatt került a hírekbe).

Az Andrássy út most várható felélénkülése nem a magyar gazdasági növekedéssel, vagy a kiskereskedelmi forgalom erősödésével függ össze. Európa szerte megélénkült a hotelpiac, az ingatlanbefektetők hatalmas összegeket ruháznak be a nagyvárosokban a szállodákba. A vendégek zöme viszont vásárolni is szeret, ami kedvez a kereskedelmi fejlesztéseknek. A trend alól Budapest sem kivétel, tavaly az itteni szállodapiac mutatói a legjobbak voltak a közép- és kelet-európai térségben (becslések szerint 80 millió euró befektetés érkezett a magyarországi szállodapiacra, ami 17 százalékos arányt jelent a régióban). A következő években számos új szálloda nyílik a magyar fővárosban, a belvárosban több történelmi épületet építenek át. Lassan a Balettintézet hányatott sorsú épületének felújítását és hotellé alakítását is megkezdik a katariak. (Az arab országok beli szállodafejlesztők érdeklődése amúgy is elég erős Budapesten, amint azt az elmúlt években többször is gazdát cserélő Intercontinental vagy a Buddha Bar példája is mutatja.) Az Operával szemben megnyíló sokcsillagos szálloda egyértelműen tovább élénkíti majd az Andrássy út forgalmát, hiszen a várható vendégköre egyben a luxusmárkák célközönsége is.

Méltatlan környezetben

Egyes kereskedelmi elemzők szerint egyelőre túlzott hurráoptimizmus övezi az Andrássy utat, ugyanis a sugárút legnagyobb hátrányai változatlanok: megoldatlan a parkolás – nincs se parkolóház, se mindenki előtt nyitott mélygarázs –, továbbra is csúnya a járda burkolata, a még fel nem újított régi házakat pedig nemcsak az alsó szinten levő boltok homlokzatáig kellene renoválni.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.