Cégvilág

Cégek éltetik a tabletpiacot

Egyre inkább csak az üzleti felhasználókra számíthatnak a táblagépeket gyártó vállalkozások, a Forrester Research elemzése szerint ugyanis a lakossági fogyasztók körében csökken a kereslet az ilyen eszközök iránt. Az idén 218 millió tabletet adhatnak el világszerte, míg 2018-ban 250 millió körül alakulhat az értékesítés.

Várhatóan 218 millió tabletet adnak el idén világszerte a Forrester Research előrejelzése szerint, ez mindössze hatszázalékos bővülést jelent a múlt évhez képest. Rossz hír a gyártók számára, hogy ennél gyorsabb fejlődést a következő években sem várhatnak, a társaság által vizsgált időszak végén, 2018-ban várhatóan 250 milliót tudnak majd értékesíteni.

Ez egyben azt jelenti, hogy a táblagépek virágkora mindössze három évig tartott, hiszen az első, 2010-ben megjelent modellek után gyorsan felfutó kereslet és forgalom a múlt évben már alig érződött. Az érdeklődés csökkenésében a szakértők szerint több tényező is szerepet játszik, így például a lakossági piac telítődése.

A Forrester Research adatai szerint a múlt év végén már 467 millió tablet volt a felhasználók kezében. A használatban lévő eszközök száma is jól jelzi az egyik okot, ami miatt jelentősen veszített fejlődési üteméből a táblagépek piaca. A fogyasztók ugyanis az első készülékek lecserélésekor már komolyabb, nagyobb tudású és hosszabb élettartamú eszközöket szereznek be, vagyis alaposan megnőtt az életciklus. Az év végére várhatóan 580 millió, 2017-re 744 millió, míg 2018 végére 781 millió táblagép lesz a felhasználóknál.

Az is egyértelmű, hogy az androidos tableteknél tapasztalható elképesztő árverseny – a nemzetközi piacokon 50 dollár körüli árszinten lehetett megvenni a belépő szintű eszközöket, míg itthon 15 ezer forint körül volt az áruk – sem kedvezett a további innovációnak. Az alacsony árrés ugyanis nem igazán hatott ösztönzően a gyártókra, így a nagy újítások elmaradtak, és inkább csak az okostelefonoknál bevezetett újdonságok közül vettek át néhányat.

Emellett komoly kihívóik is akadtak a táblagépeknek, az úgynevezett phabletek, amelyek az 5,5 és 7 hüvelyk közötti kijelzőmérettel készült telefonok. A nagy gyártók közül szinte mindegyik – Apple, Samsung, Huawei – rendelkezik már ebbe a kategóriába tartozó eszközzel, amely különösen az ázsiai fogyasztók körében aratott nagy sikert. A Samsung múlt ősszel bemutatott Galaxy Note 4-ese például 4,5 millió darabos eladást produkált, mindössze három hónap alatt. De hatalmas volt a kereslet az Apple iPhone 6+-ra is, ami nagy szerepet játszott az almás logójú cég rekordnyereséget hozó tavalyi utolsó negyedévének eredményeiben. A Forrester Research felmérése szerint az informatikai területen dolgozók 41 százaléka jelezte, hogy az elsődlegesen használt okostelefonja 5 hüvelykes vagy annál nagyobb kijelzővel készült.

Bár az egyéni felhasználók körében a hosszabb életciklus és a jó alternatívát jelentő riválisok csökkentették a táblagépek iránti érdeklődést, a kutatócég elemzése alapján a gyártók abban bízhatnak, hogy egy viszonylag új közegben tudnak majd hódítani. A Forrester kutatása során megkérdezett vállalkozásoknak közel egyharmada válaszolta azt, hogy szerepel a terveiben tabletekkel ellátni a munkatársait. Más kérdés, hogy milyen operációs rendszert használó készülékek lehetnek a befutók. Hasonlóan a lakossági piachoz, az üzleti környezetben is a Windows a legelterjedtebb operációs rendszer. Ráadásul a Microsoft új megoldásánál, a Windows 10-nél már azt ígéri, hogy olyan alkalmazást hoztak létre, ami egyformán használható a PC-ken, az okostelefonokon és a táblagépeken. Ezek alapján nem okozna nagy meglepetést, ha előretörnének a windowsos készülékek.

tabletpiac
Kapcsolódó cikkek