Cégvilág

Mol-PKN-harc várható az Agip-kutakért

A magyar Mol és a lengyel PKN Orlen számára a legfontosabb, hogy megszerezzék az olasz ENI-hez tartozó magyarországi Agip töltőállomás-hálózatot. Árthatna a százhalombattai finomítói árrésnek a lengyel győzelem.

A magyar Mol és a lengyel PKN Orlen számára a legfontosabb, hogy megszerezzék az olasz ENI-hez tartozó magyarországi Agip töltőállomás-hálózatot – értesült az ügyhöz közeli forrásból a Világgazdaság. A Népszabadság pénteki írása szerint a lánc eladásával kapcsolatos tárgyalások már a második fordulónál tartanak. A lap is az esélyesek között jelölte meg a Molt és a PKN-hez tartozó csehországi Unipetrolt, de feltételezésével ellentétben nem meglepetés a lengyel hátterű cseh érdeklődés. A PKN ugyanis tavaly már Csehországban is versenyre kelt a Mollal, de akkor alulmaradt a Lukoil-kutakért folyt csatában.

A Molnak két okból is fájhat a lengyel rivális megjelenése. Egyrészt a PKN a cseh piacon is nagyon nyomott árakkal tud dolgozni, másrészt onthatná ide a csehországi finomítói termékeket, amivel szűkítené a Mol százhalombattai olajfeldolgozójának értékesítési lehetőségeit, és rontaná finomításának marginját. A Molnak és a PKN-nek tehát sokkal többet megérhet az Agip-lánc megszerzése, mint a tárgyalásoktól már visszalépett riválisaiknak, például a Normbenznek. E cégek, amelyek „csak” terjeszkedési céllal vásároltak volna, jóval kevesebbet ajánlhattak a hálózatért, mint a két, értéklánca több pontjának pozícióit is féltő társaság.

Felmerült, hogy a Mol azért nem vásárolhatja meg a 180 (jórészt franchise) töltőállomásból álló láncot, mert már most is akkora a piaci részesedése, hogy ez nem férne bele. „Lehet, hogy a Mol ezt kommunikálja. Ám egy Mol-kút forgalma nagyjából évi hárommillió liter, vagyis nem túl nagy. A hálózatába tehát könnyen beilleszthető még 30-40 új töltőállomás, és közben bezárhatók a legkisebb forgalmúak” – mondta a Világgazdaságnak egy olajpiaci szakember. (A Shell egy magyarországi kútja átlag évi ötmillió liter üzemanyagot forgalmaz.)

Már egy ideje lehet hallani arról, hogy az ENI kivonul Magyarországról, mert az olajárakra erősen érzékeny vállalat egyre nehezebben viseli el a kisebb piacain keletkező veszteségeit és a működési környezet megromlását. Ezért adta vissza az egyetemes gázszolgáltatói engedélyét, és emiatt zavarhatja, hogy tavaly mintegy 30 százalékkal, 84 milliárd forintra csökkent az ENI Hungária Zrt. bevétele. Ha viszont tényleg teljes visszavonulót fújt, akkor fel kell hagynia Tigáz itteni egyéb, nyereséges tevékenységeivel is. Egyes piaci vélemények szerint azonban a társaság még az egyetemes gázszolgáltatás veszteségét is tudta volna tovább finanszírozni, az Agip olasz vezetése pedig tavaly éppen azért írt alá eladási szerződést csak a romániai, a szlovákiai és a csehországi kúthálózatról Hernádi Zsolt Mol-vezérrel, mert a magyarországi lánc jól szerepelt.

Már erősített nálunk az Unipetrol

Idén nagyon jók a finomítói marzsok, igyekszik mindenki üzemanyagot eladni, mind a Mol, mind a PKN Orlen meghirdetett stratégiája a kiskereskedelmi piacon való bővülés. Így mindkét cég számára jó célpont a magyar Agip-hálózat megvásárlása – monda lapunknak Pletser Tamás, az Erste olajipari elemzője. Egy olajcég minél közelebb ad el a finomítójához, annál nagyobb nyereséget tud rajta elérni; a PKN tulajdonában lévő cseh Unipetrol finomítói ugyan kicsit távol vannak, de Magyarországon az utóbbi időben erősödött a verseny az üzemanyag-kiskereskedelemben. A Mol nem sietett felvenni a versenyt az ultradiszkontkutakkal, ezek viszont nemcsak a Moltól vesznek benzint mostanában, hanem nagy mennyiséget vásárolnak éppen az Unipetroltól, amelynek az utóbbi időben nőtt a kapacitáskihasználtsága. Az első fél évben 11 százalékkal nőtt az üzemanyag-fogyasztás, tehát volt helye a piacon a friss importnak is. Ilyen szempontból racionális, hogy az Unipetrol érdeklődik leginkább a nagyon jó helyen levő Agip-kutak iránt – vélekedett az elemző.

Az Unipetrol egyik finomítójában nemrég történt tűzeset akár hónapokra csökkentheti a regionális üzemanyag-kínálatot (főleg dízelből), ez azonban aligha befolyásolja a stratégiai döntéseket – vélekedett Pletser. Az Unipetrolnak nincs adóssága, pénzügyileg erős, így nem okozna neki gondot a terjeszkedés. A Mol tőzsdei megítélését ugyanakkor nem befolyásolná érdemben, ha nem sikerülne megszerezni a 180 Agip-töltőállomást. M. G.

Az Unipetrol egyik finomítójában nemrég történt tűzeset akár hónapokra csökkentheti a regionális üzemanyag-kínálatot (főleg dízelből), ez azonban aligha befolyásolja a stratégiai döntéseket – vélekedett Pletser. Az Unipetrolnak nincs adóssága, pénzügyileg erős, így nem okozna neki gondot a terjeszkedés. A Mol tőzsdei megítélését ugyanakkor nem befolyásolná érdemben, ha nem sikerülne megszerezni a 180 Agip-töltőállomást. M. G. -->

Agip Mol
Kapcsolódó cikkek