Cégvilág

Roham az Apple Store-ban

A társaság számára pozitív eredménnyel zárult az Európai Bizottság első vizsgálata az új zenei szolgáltatása kapcsán, amelyet már 11 millióan használnak.

Júliusban 1,7 milliárd dollárt hozott az Apple alkalmazásboltja, az App Store, ez rekordösszeg a szolgáltatás történetében. A digitális áruházat 2008-ban indította el a társaság, azóta összesen 33 milliárd dollárt termeltek az oda feltöltött applikációk a fejlesztőiknek.

Az adatok azt mutatják, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a szolgáltatás és az ott elérhető programok iránt, ugyanis a fenti összegből 8 milliárd dollár ebben az évben jött össze. Az Apple közlése szerint a vásárló felhasználók száma is rekordot döntött, illetve korábban nem tapasztalt érdeklődés mutatkozott Kínából is az App Store és termékei iránt, az ország már nemcsak az iPhone-eladásokban, hanem az alkalmazások területén is a legfontosabb piaccá vált a cég számára.

A mobil applikációs adatokat összesítő, tanácsadói tevékenységet is végző App Annie becslése szerint idén áprilisban már Kínából töltötték le az legtöbb programot az Apple okoseszközein használt iOS rendszerre, miután az első negyedévben ugrásszerű fejlődés indult, és az egy évvel korábbihoz képest 30 százalékos növekedést mértek a letöltésekben. Ez a trend folytatódott a második negyedévben is, amikor már a három hónapos periódust vizsgálva is a távol-keleti ország felhasználói mentették le a legnagyobb mennyiségű alkalmazást az App Store-ból. Ez persze szorosan összefügg azzal, hogy Kínában is tömegével vásárolják a társaság új, 6-os sorozatú okostelefonjait.

Az Apple az elmúlt negyedévekben sorra döntötte meg a korábbi bevételi rekordjait, ám egyre feltűnőbb, hogy a cég forgalmának túlnyomó részét az iPhone-ok adják. A júniusban zárult negyedévben 49,6 milliárd dolláros bevételt ért el, 32,6 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A teljes forgalom közel kétharmada az okostelefon-értékesítésből származott: 47,5 millió iPhone-t tudtak eladni, szemben az egy évvel korábbi 35,2 millióval.

Az „egytermékes” társaság imázs ellen küzdve hangsúlyozza az Apple, hogy az App Store, illetve egyéb szolgáltatásai is egyre nagyobb részt képviselnek a bevételből. Sőt újabb megoldásokkal igyekeznek felfuttatni az ezekből származó forgalmat, erre jó példa az Apple Music elindítása. A június végi start után egy hónap alatt 11 millió potenciális előfizetőt gyűjtöttek a folyamatos internetkapcsolat mellett használható szolgáltatásra; egyelőre fizetés nélkül lehet igénybe venni a megoldást, mivel a debütálást három hónapos ingyenes periódussal támogatta meg a cég.

Az új szolgáltatás azonnal új problémákat is hozott, a riválisok, köztük a streaming zenepiac legismertebb szereplője, a Spotify jelzésére ugyanis az Európai Bizottság (EB) vizsgálatot indított az Apple Music kapcsán. Azt próbálták kideríteni, hogy az Apple és a zenekiadók között volt-e bármilyen illegális egyezség, amely korlátozta a piaci versenyt. A cégnél egyelőre megnyugodhatnak, a EB illetékesei ugyanis nem találtak erre utaló bizonyítékot. Még nem zárult le végleg az ügy, sajtóhírek szerint az európai hatóságok további információkat kértek az online zenepiac szereplőitől.

Órás titkolózás

Továbbra sem lehet tudni, hogyan teljesít az Apple legújabb terméke, az áprilisban piacra dobott okosóra. Tim Cook, az Apple vezérigazgatója a harmadik üzleti negyedéves adatok közlésekor mindössze annyit osztott meg a nyilvánossággal, hogy az értékesítés túlszárnyalta az előzetes várakozásaikat még úgy is, hogy a nagy kereslet miatt időnként készlethiánnyal küzdöttek. Több becslés is megjelent arról, hogy mekkora volt az Apple Watch forgalma, a Strategy Analytics elemzésében például négymillió eladott eszköz szerepel, ám több szakértő szerint is túlzott lehet ez a szám.


Apple Store
Kapcsolódó cikkek