BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Születőfélben a kínai–orosz utasszállító repülőgép

Közösen gyártana széles törzsű polgári repülőgépet Kína és Oroszország, az erről szóló megállapodást még ez év végén aláírhatják – írta meg hétfőn a China Daily. A kínai napilap az orosz állami United Aircraft Corp (UAC) repülőgépgyártó elnökére, Jurij Szljuszarra hivatkozott, aki a szombaton véget ért pekingi légiipari expón beszélt erről a tervről. A projektben kínai részről az ugyancsak állami Commercial Aircraft Corp of China (CACC) venne részt, amely már a tavaly májusban aláírt szándéknyilatkozat óta egyeztet orosz partnerével a közös fejlesztésről. Az aláírásra váró megállapodás a felelősségek, illetve a profit megosztásának feltételeit tartalmazza – közölte Szljuszar –, a gép technikai részleteiről pedig jövő márciusig döntenek.

A CACC és az UAC együttműködése hosszabb távon megtörhetné azt a kettős hatalmat, amellyel az európai (francia–német–spanyol–brit) Airbus és az amerikai Boeing uralja a kétfolyosós, széles törzsű személyszállító gépek világpiacát. A feltételezett új gép főleg az A330 és A350-es Airbusoknak, illetve a Boeing 777-es és 778-as modelljeinek támaszthatna konkurenciát. Ezeket elsősorban a hosszú távú járatokon használják, az ülések elrendezésétől függően 210–350 utast szállíthatnak.

Kínának a következő két évtizedben 6330 új repülőgépre lesz szüksége, 950 milliárd dollár értékben – állította a múlt hónapban kiadott jelentésében a Boeing –, ez idő alatt a világ legnagyobb repülőgépgyártójává, egyszersmind legnagyobb légiforgalmi piacává nőheti ki magát. Az ország jelenleg is dolgozik saját személyszállító gépei fejlesztésén: a belső forgalomra szánt ARJ21-et az állami Xinhua hírügynökség szerint még idén bemutatják, a keskeny törzsű C919 pedig 2018-ban állhat szolgálatba.

A fontosabb orosz repülőgéptípusokat (Szuhoj, Iljusin, Tupoljev) gyártó UAC a Szuhoj Superjet 100 keskeny törzsű gépet mutatta be a pekingi expón. A kínai–orosz repülő fejlesztését a nulláról kezdik – mondta el az UAC elnöke, cáfolva azokat a találgatásokat, hogy esetleg az orosz Iljusin Il–96-os modellt újítják fel az együttműködésben. Szljuszar idén egyszer már beszélt az orosz Szputnyik hírügynökségnek a tervezett kínai–orosz gépről, akkor azt mondta, hogy 13 milliárd dollárba kerülhet a fejlesztés, a hajtóművet Kína adja, a szárnyakat és a gép farkát oroszok tervezik meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.