Születőfélben a kínai–orosz utasszállító repülőgép
Közösen gyártana széles törzsű polgári repülőgépet Kína és Oroszország, az erről szóló megállapodást még ez év végén aláírhatják – írta meg hétfőn a China Daily. A kínai napilap az orosz állami United Aircraft Corp (UAC) repülőgépgyártó elnökére, Jurij Szljuszarra hivatkozott, aki a szombaton véget ért pekingi légiipari expón beszélt erről a tervről. A projektben kínai részről az ugyancsak állami Commercial Aircraft Corp of China (CACC) venne részt, amely már a tavaly májusban aláírt szándéknyilatkozat óta egyeztet orosz partnerével a közös fejlesztésről. Az aláírásra váró megállapodás a felelősségek, illetve a profit megosztásának feltételeit tartalmazza – közölte Szljuszar –, a gép technikai részleteiről pedig jövő márciusig döntenek.
A CACC és az UAC együttműködése hosszabb távon megtörhetné azt a kettős hatalmat, amellyel az európai (francia–német–spanyol–brit) Airbus és az amerikai Boeing uralja a kétfolyosós, széles törzsű személyszállító gépek világpiacát. A feltételezett új gép főleg az A330 és A350-es Airbusoknak, illetve a Boeing 777-es és 778-as modelljeinek támaszthatna konkurenciát. Ezeket elsősorban a hosszú távú járatokon használják, az ülések elrendezésétől függően 210–350 utast szállíthatnak.
Kínának a következő két évtizedben 6330 új repülőgépre lesz szüksége, 950 milliárd dollár értékben – állította a múlt hónapban kiadott jelentésében a Boeing –, ez idő alatt a világ legnagyobb repülőgépgyártójává, egyszersmind legnagyobb légiforgalmi piacává nőheti ki magát. Az ország jelenleg is dolgozik saját személyszállító gépei fejlesztésén: a belső forgalomra szánt ARJ21-et az állami Xinhua hírügynökség szerint még idén bemutatják, a keskeny törzsű C919 pedig 2018-ban állhat szolgálatba.
A fontosabb orosz repülőgéptípusokat (Szuhoj, Iljusin, Tupoljev) gyártó UAC a Szuhoj Superjet 100 keskeny törzsű gépet mutatta be a pekingi expón. A kínai–orosz repülő fejlesztését a nulláról kezdik – mondta el az UAC elnöke, cáfolva azokat a találgatásokat, hogy esetleg az orosz Iljusin Il–96-os modellt újítják fel az együttműködésben. Szljuszar idén egyszer már beszélt az orosz Szputnyik hírügynökségnek a tervezett kínai–orosz gépről, akkor azt mondta, hogy 13 milliárd dollárba kerülhet a fejlesztés, a hajtóművet Kína adja, a szárnyakat és a gép farkát oroszok tervezik meg.


