BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vág a létszámon a Groupon

Elküldi az alkalmazottak tíz százalékát az újabb átszervezés részeként a közösségi vásárlási piacot megalapozó, napjainkra azonban komoly gondokkal küzdő Groupon. Itthon jól működik a kedvezményes ajánlatokra épülő modell, igaz, az elmúlt másfél évben konszolidáció ment végbe a szegmensben.

Munkatársainak mintegy tíz százalékát, 1100 embert küld el a közösségi vásárlási szolgáltatást nyújtó Groupon. Az elbocsátások főként az értékesítési és az ügyfélszolgálati csapatot érintik, emellett hét országból – köztük a Fülöp-szigetekről és Thaiföldről – kivonul a vállalat. A hét elején bejelentett lépés része annak az újabb átszervezésnek, amelynek célja, hogy stabilizálják a cég helyzetét. A rendkívüli kedvezményeket kínáló közösségi vásárlási modellt világszerte ismertté tevő Groupon 2008-ban indult hódító útjára, és a kezdetek olyan jól sikerültek, hogy 2010-ben már azt jósolták a cég vezetői, hogy rekordidő alatt érik el a nulláról indulva az egymilliárd dolláros éves bevételt. Nos, ha ez a bravúr nem sikerült is, a folyamatos növekedést megvalósították, és 2015. március végére világszerte 500 nagyvárosban vannak jelen, a felhasználóik száma meghaladta a 48 milliót, a kedvezményes áron elérhető napi ajánlatok száma pedig a 400 ezret. A 2011-ben tőzsdére lépett cég által kínált lehetőség igen egyszerű: a vállalkozások komoly kedvezménnyel kínálják rajtuk keresztül szolgáltatásaikat és termékeiket, cserébe hatalmas közönséghez juthatnak el, ami potenciálisan növeli a bevételüket. A fogyasztók számára nem kérdéses, hogy kedvező egy ilyen konstrukció, azonban a vállalat befektetői már korántsem lehetnek ennyire elégedettek. A kezdeti lendület ugyanis megtört, és a folyamatos földrajzi terjeszkedés, a közvetített forgalom és az árbevétel bővülése ellenére az utóbbi években veszteségesen működött a társaság. A Groupon 2013-ban közel 100 millió dolláros, tavaly több mint 73 millió dolláros adózás utáni veszteségről számolt be. A cég részvényein is érződik a bukdácsolás, csak az idén 50 százalék körüli mértékben csökkent az értékük. Kérdés, hogy a most bejelentett leépítés, az ezt követő átalakítás, valamint a veszteséges piacokról való kivonulás megfordítja-e majd a negatív trendet.

Magyarországon 2010-ben jelentek meg az első közösségi vásárlást kínáló szolgáltatások, és a következő években számos cég szállt be a versenybe, így 2013-ra több tucat ilyen felületen keresztül vásárolhattak a hazai fogyasztók. Az elmúlt másfél év azonban jelentős konszolidációt hozott, és nemcsak a piaci szereplők száma csökkent, de koncentrálódott is a forgalom. A meghatározó vállalkozások, különösen a legnagyobb szolgáltató, a Bónusz Brigád részesedése ugrásszerűen megnőtt, miközben a teljes közvetített forgalom tavaly már 16,5 milliárd forint volt.

Az első fél év lendülete a nyári hónapokban is folytatódott a legnagyobb hazai közösségi vásárlói szolgáltatást nyújtó cégnél, a Bónusz Brigádnál – mondta el érdeklődésünkre Kaprinay Zoltán, a társaság társalapítója és vezetője. A vállalat az első hat hónapban felével tudta növelni a forgalmát az egy évvel korábbihoz képest. Az év hátralévő részében komoly újításokra készül a cég, jelenleg dolgoznak egy új internetes oldal létrehozásán, amelyet ugyan a Bónusz Brigádot működtető Skoopy Kft. üzemeltet majd, azonban teljesen különálló márka lesz. A vállalat emellett a divattermékek területén erősít, ennek érdekében egy külön csapatot hoztak létre, amely erre a szegmensre fókuszál. „Eddig is lehetett már a divat kategóriába tartozó árucikkeket vásárolni a Brigádon, azonban hamarosan világmárkákkal bővítjük a kínálatot. Ruhák, kiegészítők, cipők, de órák, ékszerek is kaphatók lesznek nálunk, minden, ami a divat, a stílus témakörébe tartozik” – közölte Kaprinay Zoltán.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.