Cégvilág

Nyolcmillió manipulált autó Európa útjain fut

Megszületett a lista a Volkswagen-csoport dízelbotrányban érintett modelljeinek műszaki átalakításáról. A költségeket becsülni sem lehet, minden modellnél más-más megoldást kell alkalmazni. Eközben az áprilisban a felügyelőbizottság éléről lemondott Ferdinand Piëch, a VW egyik főrészvényese készül a nagy visszatérésre.

A Volskwagen januárban kezdheti a dízelbotrányban érintett kocsik visszahívását, az esetek többségében csak egy szoftverfrissítésre lesz szükség - mondta a német társaság vezérigazgatója egy lapinterjúban.

Matthias Müller a Frankfurter Allgemeine Zeitungban megjelent interjúban elmondta, hogy a napokban bemutatták megoldási javaslataikat a szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatalnak, és ha minden a tervezett menetrend szerint halad, akkor 2016 végére "az összes kocsi rendben lesz".

A botrány miatt lemondott Martin Winterkorn utódjának kinevezett szakember a 12 márkát összefogó konszern vezérigazgatójaként adott első interjújában kiemelte, hogy a VW erős alapokra épült, és 2-3 év múlva "újra ragyoghat".

Az egyszerű szoftverfrissítéstől a szennyeződéseket elnyelő nagyobb katalizátorokon, nitrogén-oxid-csapdákon át egészen a járművek cseréjéig terjedő variációkat tartalmaz az a lista, amelyet a Volkswagennél a dízelbotrány technikai kezelésére összeállítottak. Az egy autóra eső költségek az egyszerű átprogramozás 20 eurós összegétől a 10 ezer euróig terjednek, de az egyes modelleknél más-más műszaki megoldást kell majd alkalmazni a „tisztító kúrához”. A visszahívások és az elrendelt javítás módja és számlája az egyes országokban eltérő lehet, így csak annyit lehet tudni, hogy az érintett 11 millió autót tekintve a legolcsóbb átalakítás elméletileg 220 millió euróba kerülne. Ez aprópénz ahhoz képest, hogy a VW a piaci értékéből a botrány kapcsán 42 százaléknyit, mintegy 30 milliárd eurót veszített. Hogy mekkora lesz a végszámla – ide nem számítva a VW-csoporthoz tartozó érintett márkákat ért presztízsveszteséget –, arról számos becslés látott napvilágot, de nagyban függ attól, milyen bírságokat rónak majd a cégre a csalás beismerését követően. Itt az Egyesült Államokban felmerült, 482 ezer járművet érintő, 18 milliárd dollárban maximált tétel lehet igazán húzós.

Mint kiderült, Európában 8 millió VW-t, Audit, Seatot és Škodát kell majd a szervizekbe visszahívni, de iparági források szerint vélelmezhető, hogy a károsanyag-kibocsátási értékeket manipuláló szoftver az autók többségében be volt építve, de nem aktiválták. Ez enyhítő körülmény lehet.

A cég nem győzi hangsúlyozni, hogy az új motorjai már eleget tesznek a még szigorúbb Euro 6-os emissziós szabványnak, s ehhez nincs szükségük olyan praktikára, amelyet az EA189-es motorcsalád 1,2, 1,6 és 2,0 literes dízeljeinél alkalmaztak az elmúlt hat évben. A felelősséget feltáró belső vizsgálat folyamatban van, annyit tudni, hogy a motorfejlesztést irányító Wolfgang Hatzot több mérnökkel együtt felfüggesztették erre az időre.

Egy nagy nyertese biztos van a botránynak, nevezetesen a konszern áprilisban, a Martin Winterkorn ex-vezérigazgatóval szemben vívott csatában vereséget szenvedő és félreálló felügyelőbizottsági elnöke, Ferdinand Piëch, aki egyben a VW egyik legnagyobb részvényese is. Akkor a cégben 20 százalékos tulajdonrésszel rendelkező Alsó-Szászország miniszterelnöke és a dolgozók képviselői a Winterkorn távozását kezdeményező Piëch ellenében szavaztak. Mégis ő győzött, hiszen öt hónapra rá Winterkorn a csalások miatt lemondani kényszerült. A VW-nél zajló hatalomváltás forgatókönyvét egyértelműen Piëch írja, hiszen mind a vezérigazgatói székbe emelt Matthias Müller, mint a felügyelőbizottság elnöki posztjának várományosa, Hans Dieter Pötsch bizalmi emberének tekinthető. Az új felállásban a 78 éves Piëch, aki unokatestvérével, Wolfgang Porschével együtt a Volkswagen többségi tulajdonosa, megkezdheti a rendteremtést, ami a költségek lefaragásához, így könnyen tömeges leépítésekhez vezethet. Ez viszont a dolgozók heves ellenállását válthatja ki – jegyzi meg cikkében a The Wall Street Journal. Piëch viszont közelebb kerülhet álmához, ahhoz, hogy a tavaly 202,5 milliárd eurós forgalmat lebonyolító,12,7 milliárdos nyereséget termelő óriáscéget „családi vállalkozássá” alakítsa át. Ehhez azonban még szövetségeseket kell magának megnyernie a húsztagú felügyelőbizottságban, ami nem lesz egyszerű feladat.

Beruházásokat törölnek

Wolfsburgban, húszezer dolgozó előtt jelentette be kedden Matthias Müller, a VW-konszern vezérigazgatója, hogy valamennyi folyamatban lévő és tervezett beruházásukat felülvizsgálják, tekintettel a dízelbotrány miatt kialakult új helyzetre. A nem létfontosságú fejlesztésekről mondanak le elsőként, miközben a két hete lemondott Martin Winterkorn vezérigazgató által elindított költségcsökkentő programon is szigorítanak. A nyilvánosság kizárásával tartott gyűlésen Müller – a kiadott közlemény szerint – elismerte, hogy mindez fájdalmas változásokkal jár, de egyelőre konkrét lépésekről nem szólt.


-->

Volkswagen dízelbotrány
Kapcsolódó cikkek