Nem alakult rosszul az első kilenc hónap a nagyhaszonjárművek – teherautók és buszok – finanszírozásának szempontjából. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint 2015 első kilenc hónapjában 86 milliárd forintot tett ki a finanszírozott összeg a hazai piacon, ez nagyjából 5 százalékkal meghaladja az egy évvel korábbi értéket. Ezzel párhuzamosan emelkedett a finanszírozott járművek darabszáma is: a szervezet statisztikája alapján szeptember végéig 4994 buszt és teherautót finanszíroztak a tagvállalatok, amely 7,4 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A finanszírozott összeg emelkedése ugyanakkor az idén egyértelműen a buszoknak köszönhető: a teherautóknál ugyanis 76 milliárdról 73 milliárd forintra csökkent az első háromnegyed éves finanszírozott összeg.
Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy a beszerzést végrehajtó vállalkozások igen nagy részben támaszkodtak az állami támogatási programokra. A jegybank növekedési hitelprogramja (NHP) keretében 17,3 milliárd forint értékben finanszíroztak a lízingcégek, de az Exim programja is 7,3 milliárdnyi új szerződést hozott.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint is elég jól teljesített 2015 első tíz hónapjában a teherautó- és az autóbuszpiac. A szervezet statisztikái alapján október végéig 4413 darab nagyhaszonjárművet adtak el Magyarországon, ez 16,1 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Amellett pedig, hogy a piac növekedése igen nagy mértékű, várhatóan a szervezet éves előrejelzését is túlszárnyalja majd, hiszen az összesen 4500 jármű eladásával számolt 2015-re. A buszoknál még nagyobb, 30,7 százalékos darabszám-növekedést regisztrált az MGE, 404 értékesített jármű mellett. Itt viszont nem biztos, hogy meglesz a prognosztizált darabszám, hiszen annak hozásához két hónap alatt majdnem száz új buszt kellene eladni. Kizárni ugyanakkor semmit nem lehet, hiszen az MGE rendszeresen felhívja a figyelmet arra, hogy a buszpiac a viszonylag kis mérete miatt igen nagy kilengéseket képes produkálni.
A jelenlegi növekedési ütemnél ugyanakkor gyorsabbat is el tudna viselni a magyar haszonjárműpark, hiszen a flotta átlagéletkora folyamatosan nő. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint tavaly már 12,5 év volt a kimutatott átlagos érték, míg hat évvel korábban a tíz évet sem érte el. Az viszont biztató a kilátások szempontjából, hogy a Volán-társaságok a piac tervezett liberalizációja miatt várhatóan rákényszerülnek járműparkjuk fiatalítására – hiszen a szolgáltató cégeknél annak átlagéletkora nem haladhatja meg a tíz évet –, ami elég komoly pluszkeresletet generálhat a piacon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.