BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Perek özöne zúdul a Volkswagenre

Hatalmas küzdelem folyik az amerikai ügyvédek között arról, ki viheti „hazai pályára” a Volkswagen ellen indított 460 csoportos kártérítési kereset tárgyalását, azaz melyik állam bíróságát jelöljék ki eljáró testületként december végére. A múlt héten New Orleansben 22 ügyvéd fejtette ki érveit egy héttagú bírói panel előtt: sokan az autóipar fellegvárát, a michigani Detroitot javasolták, mások a csalást leleplező Kalifornia, illetve a VW amerikai székhelyét adó New Jersey mellett szóltak, de hat másik állam mellett is érveltek. A VW ellen indított perekben a jogcím is változatos: a tiltott kereskedelmi gyakorlattól, a megtévesztő reklámozástól a csaláson, a szerződésszegésen, a garanciális jogok megsértésén át az átélt sokkért járó fájdalomdíjjal bezáróan számos indokkal próbálnak vélt és valós sérelmeikért kártérítést kapni az amerikaiak. A VW megkopasztásában rejlő lehetőségeket már a botrány kipattanásának napján felismerték a tömeges perekre szakosodott ügyvédek, az ügyfelek toborzása azóta tart. Azt nem tudni, hogy az USA-ban futó félmillió, trükkös szoftverrel szerelt VW, Audi, illetve Porsche tulajdonosai közül hányat tudtak maguk mögé állítani, és mekkora lehet a teljes kártérítési igény. Az összeg 1,5 és 8,9 milliárd dollár között lehet – írta a Bloomberg –, attól függően, hogy a szuperalacsony kibocsátást hamisan garantáló „Clean Diesel” technológiáért fizetett felárat veszik-e alapul, vagy az autók visszavásárlási árát.

Jogi szempontból sima az ügy: a VW elismerte a bűnösségét, közreműködik a hiba kijavításában – amely nem okozott személyi sérüléses balesetet – és a károk megtérítésében. Az eljáró bíróságon méltányolhatják majd, hogy a VW bocsánatot kért, önszántából egy 500 dollárral feltöltött kártyát kínált fel megtévesztett ügyfeleinek, és ugyanekkora értékben ingyen szervizszolgáltatást is felajánlott. Az 500 millió dolláros csomag biztos, hogy kevés lesz, az ügyvédek a VW 20,5 milliárd dolláros készpénzállományából és a most felvett 21,4 milliárd dolláros áthidaló hitelből is szeretnének minél nagyobb szeletet kihasítani megbízóiknak.

Folytatódik a bűnbakkeresés

Leváltották az Audit 30 éve szolgáló Ulrich Hackenberg kutatás-fejlesztési igazgatót, akit felelősség terhelhet a luxusautó-gyártó modelljeibe épített 3,0 literes dízelmotorok emissziós értékeinek manipulálásáért. Helyét a korábban a Porschét szolgáló Stefan Knirsch veszi át. Hackenberg Martin Winterkornnak, a VW-csoport a botrány kipattanása után lemondott vezérének egyik bizalmi embere volt. A Bloom­berg megjegyzi, hogy az érintett 3.0 literes motorokat a Volkswagen és a Porsche modelljeibe is beépítették.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.