Hatalmas küzdelem folyik az amerikai ügyvédek között arról, ki viheti „hazai pályára” a Volkswagen ellen indított 460 csoportos kártérítési kereset tárgyalását, azaz melyik állam bíróságát jelöljék ki eljáró testületként december végére. A múlt héten New Orleansben 22 ügyvéd fejtette ki érveit egy héttagú bírói panel előtt: sokan az autóipar fellegvárát, a michigani Detroitot javasolták, mások a csalást leleplező Kalifornia, illetve a VW amerikai székhelyét adó New Jersey mellett szóltak, de hat másik állam mellett is érveltek. A VW ellen indított perekben a jogcím is változatos: a tiltott kereskedelmi gyakorlattól, a megtévesztő reklámozástól a csaláson, a szerződésszegésen, a garanciális jogok megsértésén át az átélt sokkért járó fájdalomdíjjal bezáróan számos indokkal próbálnak vélt és valós sérelmeikért kártérítést kapni az amerikaiak. A VW megkopasztásában rejlő lehetőségeket már a botrány kipattanásának napján felismerték a tömeges perekre szakosodott ügyvédek, az ügyfelek toborzása azóta tart. Azt nem tudni, hogy az USA-ban futó félmillió, trükkös szoftverrel szerelt VW, Audi, illetve Porsche tulajdonosai közül hányat tudtak maguk mögé állítani, és mekkora lehet a teljes kártérítési igény. Az összeg 1,5 és 8,9 milliárd dollár között lehet – írta a Bloomberg –, attól függően, hogy a szuperalacsony kibocsátást hamisan garantáló „Clean Diesel” technológiáért fizetett felárat veszik-e alapul, vagy az autók visszavásárlási árát.
Jogi szempontból sima az ügy: a VW elismerte a bűnösségét, közreműködik a hiba kijavításában – amely nem okozott személyi sérüléses balesetet – és a károk megtérítésében. Az eljáró bíróságon méltányolhatják majd, hogy a VW bocsánatot kért, önszántából egy 500 dollárral feltöltött kártyát kínált fel megtévesztett ügyfeleinek, és ugyanekkora értékben ingyen szervizszolgáltatást is felajánlott. Az 500 millió dolláros csomag biztos, hogy kevés lesz, az ügyvédek a VW 20,5 milliárd dolláros készpénzállományából és a most felvett 21,4 milliárd dolláros áthidaló hitelből is szeretnének minél nagyobb szeletet kihasítani megbízóiknak.
Folytatódik a bűnbakkeresés
Leváltották az Audit 30 éve szolgáló Ulrich Hackenberg kutatás-fejlesztési igazgatót, akit felelősség terhelhet a luxusautó-gyártó modelljeibe épített 3,0 literes dízelmotorok emissziós értékeinek manipulálásáért. Helyét a korábban a Porschét szolgáló Stefan Knirsch veszi át. Hackenberg Martin Winterkornnak, a VW-csoport a botrány kipattanása után lemondott vezérének egyik bizalmi embere volt. A Bloomberg megjegyzi, hogy az érintett 3.0 literes motorokat a Volkswagen és a Porsche modelljeibe is beépítették.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.