BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rezeg a nagyprojektek léce

Oroszország alig egy éve jelentette be a Török Áramlat gázvezeték lefektetését, máris levette a tervet projektlistájáról. Először csak megkurtította a Déli Áramlat felváltójának majdani kapacitását, majd kivárt a beruházási döntéssel, végül fel is függesztette az előkészületeket. Mindezek mögött a két ország megromlott gazdasági, majd politikai kapcsolatai állnak. Ugyanezek miatt Törökország jövőre kevesebb orosz LPG-t importálna, de gázt azért továbbra is vásárol a Fekete-tenger alatti Kék Áramlaton. Az egyre távolabb kerülő török gázközponti szerephez már csak a Kaszpi-tengeri térség európai exportját segítő TANAP vezeték 2018-ra tervezett átadása vezet, de még ehhez is hozzá kell toldani a görög–török határról Európába tartó TAP vezetéket. Mivel ez elsősorban a Kaszpi-térség gázát hozná, most úgy tűnik, nem sok orosz gáz lesz a déli gázfolyosón. Így viszont okafogyottá válhatott a Török Áramlathoz kapcsolódó, Magyarországot is érintő Tesla gázprojekt, de talán a több forrásra alapozó, szlovák kezdeményezésű és szintén magyar részvételű Eastring is. A fő hazai gázimportútvonal tehát Ukrajnában marad, kiegészülve a szomszédos országokkal lévő, illetve létesítendő behozatali lehetőségeikel. Néhány év múlva jelentős mennyiségű romániai gázra számíthatunk. Részben ennek behozatalát és tranzitját segítené az FGSZ, az OMV és a Transgaz közös gázfolyosóprojektje is.

Egy további európai nagy projekt, az Északi Áramlat II. viszont halad, de ellenszélben. A napokban kilenc kelet-európai uniós tagország, köztük Magyarország jelezte, hogy (az őket és) Ukrajnát is elkerülő importútvonal nem uniós érdek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.