BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sok kisebb médiaügynökség tűnik el a piacról

Még nincs egyértelmű végrehajtási rendelet ahhoz a két hónapja hatályba lépett szabályozáshoz, amely a médiapiaci bónuszokat rendezi újra, így maradt a bizonytalanság – mondta el a Világgazdaságnak Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnöke. A július eleje és szeptember vége közti átmeneti időszakot is megnehezítette, hogy a hatóságok a piac által kért állásfoglalásokra nem reagáltak időben. A szabályozás homályos pontjaira a piac csak szeptember 28-án kapott hivatalos állásfoglalásokat, de nem minden kérdésre érkezett válasz – emelte ki Urbán. Hasonlóan látja a helyzet a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) is, amelynek elnöke, Hinora Ferenc lapunknak azt mondta, hogy a megbízók, az ügynökségek/szolgáltatók és a média szereplői jelenleg egyaránt próbálnak hozzászokni az új helyzethez.

A példa nélküli, 15 százalékos fix közvetítői jutalék bevezetése drasztikus, előzmények nélküli és kiszámíthatatlan beavatkozás a piac működésébe – hangsúlyozta Urbán. Óriási károkat tudott volna okozni, ha az eredeti tervezetet vezetik be, amelyben megtiltották volna a szerződéses kapcsolatot a reklámközvetítő és a reklámot közzétevő médium között. Az MRSZ korábban is jelezte: elutasítja a piaci folyamatokba való ilyen mértékű állami beavatkozást, illetve a jogszabálynak az egyeztetés és felkészülési idő nélküli bevezetését, ami egyértelműen bizonytalanságot okozott, és visszavetette a reklámköltéseket. Az MRSZ-hez hasonlóan az MMSZ kezdetben azért is lobbizott, hogy az új jogszabályt ne azonnali, illetve ne visszamenőleges hatállyal vezessék be, az ugyanis beláthatatlan következményekkel járt volna. Az átmeneti időszakkal ezt sikerült kivédeni, de továbbra is több megválaszolatlan kérdés maradt, például az, hogy miért éppen 15 százalékban maximalizálták az ügynökségi díjat – mondta Hinora Ferenc.

A szövetségek ugyanakkor üdvözlik a szabályozás általuk vélt célját. Átláthatóbbá válhatnak a folyamatok az egyes szereplők között, és ha ez volt a jogalkotó célja, akkor az támogatható, de kérdés, hogy milyen árat kell fizetni érte – vetette fel Hinora. Az új szabályozás ugyanis főleg a kisebb ügynökségek/szolgáltatók létét veszélyezteti, közülük többen is fordultak a szövetséghez azzal, hogy emiatt nem tudják folytatni médiaügynöki tevékenységüket. Az MMSZ elnöke arra számít, hogy sok kisebb ügynökség/szolgáltató tűnik el a piacról, a nagyok életére viszont nem lesz különösebb hatása a szabályozásnak.

Az EB még vizsgálja a beadványt

Már a reklámadó is nagy bizonytalanságot okozott a piacon, annak ellenére, hogy a 20 százalékos büntetőadó helyett 5,3 százalékos egységes reklámadót vezettek be júliustól. Ennek érdekében az MRSZ próbált konzultációt kezdeményezni a kormánnyal, de ezzel párhuzamosan felléptek az Európai Bizottságnál is a reklámadó ellen, ez az eljárás még nem zárult le.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.