Lindt: kigolyózzák a válságot – az emberek csokiba fojtják a bánatukat
Fittyet hánytak a csokoládé drágulásának az Európában és Amerikában élő édesszájúak, ennek köszönhetően annyira felpörögtek a svájci Lindt & Sprüngli eladásai, hogy felfelé kellett módosítaniuk az idei forgalmi prognózisukat. Az eddigi 7-9 százalékos bevételnövekedést vizionáló előrejelzésből a 9-11 százalékos sávba helyezték át a tervszámaikat, pedig a piac már eleve szkeptikus volt a korábban felvázolt organikus növekedési várakozásokkal kapcsolatban is.

Helytelenül, hiszen az első félévben – devizahatásoktól szűrten – már 11,2 százalékos többlettel zárt, és 2,35 milliárd svájci frankos árbevételt ért el a Lindt, szemben az LSEG által megkérdezett elemzők 2,30 milliárd frankos konszenzusával. A svájci frank erősödésével is dacolniuk kellett, a helvét devizában mérten 9 százalékos volt a bevételnövekedés az egy évvel korábbihoz képest.
A Lindt az áremelésekkel sem lőtt mellé
A gazdasági viharok közepette a biztonságos menedéknek tekintett svájci deviza értéke az év eleje óta közel 14 százalékkal nőtt a dollárral szemben. Európából kiemelkedően magas, 17,7 százalékos organikus forgalomnövekedést mutattak ki, míg Észak-Amerikában 3,6 százalékos növekedést regisztráltak. Úgy látszik, a svájciak gyakorlatilag semmit sem éreztek meg
- a fogyasztói bizalomvesztésből,
- a globális gazdasági bizonytalanságokból,
- az alapanyagárak drasztikus növekedéséből
- és a vámfenyegetések okozta keresleti problémákból
– legalábbis ez derül ki a kedd reggel közzétett első féléves gyorsjelentésükből. A Lindor csokoládégolyók ellenállónak bizonyultak ugyan a kihívásokkal teli piaci környezetben, mázuk nem olvadt meg, ám ugyanez nem állítható a Lindt adózott profitjáról, amely 218 millió frankról 189 millióra zsugorodott.

Ennek ellenére Adalbert Lechner vezérigazgató erős eredményről beszélt a közleményében, bár elismerte, hogy ehhez a kakaó árának drágulását tompító fogyasztói áremeléseik is nagyban hozzájárultak. Több lépésben összesen 15,8 százalékkal srófolták feljebb átlagáraikat az év első hat hónapjában. A kakaóterméssel kapcsolatos aggodalmak eközben oszladoznak, a piaci ár az idén 38 százalékkal csúszott lejjebb a történelmi magasságokból, ezzel párhuzamosan a Lindt költségei csak 11 százalékkal csökkentek.
A fejlesztésekkel sem maradtak adósak, kijöttek a maguk dubaji csokoládé változataikkal, amelyre annyira büszkék, hogy a gyorsjelentés borítóját is ezzel illusztrálták. (A sajtóközleményüket a gyömbéres csokijukkal „adták el”.)
Megbicsaklott a részvényárfolyam
A Lindt dubaji csokija nem olcsó mulatság: egy 145 grammos tábláért például az Egyesült Királyságban 10 fontot, azaz közel ötezer forintot kérnek, ez a duplája a más receptúrájú hasonló kiszerelésű termékeiknek. A fogyasztók lelkesedése azonban olyan nagy, hogy egyes boltok korlátozzák, hány táblával vásárolhat egy-egy vevő. A Lindt pisztáciakrémes húsvéti tojásokat is piacra dobott.
A Kantar BrandZ piacmutató idei márkaértékelési ranglistáján a csokoládégyártók kategóriájában első helyet szerzett Lindt továbbra is a prémium szegmensben kívánja erősíteni pozícióit. Nem csak a fogyasztók, a befektetők bizalma is teljes a svájci cég irányába, ezt jelzi, hogy a zürichi tőzsdén jegyzett részvény árfolyama az idén 33,3 százalékkal, 13 550 frankra erősödött, 31,52 milliárd frankra növelve a társaság piaci értékét.
Ebből azonban ma délelőtt 6,2 százalék elillant, azaz a részvényesek szájában keserű utóízt hagyott a féléves gyorsjelentés. Ennek okát egyelőre nem tudni, a vállalat szóvivője útján jelezte, hogy az augusztustól hatályba lépő emelt amerikai vámok a Lindtet kevéssé érintik, mivel az Egyesült Államokban eladott termékeinek 95 százalékát az öt helyi üzemükben állítják elő.


