BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lindt: kigolyózzák a válságot – az emberek csokiba fojtják a bánatukat

A svájci csokoládégyártás legismertebb szereplője az idén tizedével növelheti a forgalmát, miután prémium termékeihez ragaszkodó vásárlóik aktivitása az idei 16 százalékos áremelés dacára sem csökken. A Lindt féléves profitja viszont 13 százalékkal olvadt, így a részvényesek szájában keserű utóízt hagyott a féléves gyorsjelentés.

Fittyet hánytak a csokoládé drágulásának az Európában és Amerikában élő édesszájúak, ennek köszönhetően annyira felpörögtek a svájci Lindt & Sprüngli eladásai, hogy felfelé kellett módosítaniuk az idei forgalmi prognózisukat. Az eddigi 7-9 százalékos bevételnövekedést vizionáló előrejelzésből a 9-11 százalékos sávba helyezték át a tervszámaikat, pedig a piac már eleve szkeptikus volt a korábban felvázolt organikus növekedési várakozásokkal kapcsolatban is. 

Lindt
A Lindt  csokigolyóit a világ minden táján keresik a vásárlók / Fotó: NurPhoto via AFP

Helytelenül, hiszen az első félévben – devizahatásoktól szűrten – már 11,2 százalékos többlettel zárt, és 2,35 milliárd svájci frankos árbevételt ért el a Lindt, szemben az LSEG által megkérdezett elemzők 2,30 milliárd frankos konszenzusával. A svájci frank erősödésével is dacolniuk kellett, a helvét devizában mérten 9 százalékos volt a bevételnövekedés az egy évvel korábbihoz képest. 

A Lindt az áremelésekkel sem lőtt mellé

A gazdasági viharok közepette a biztonságos menedéknek tekintett svájci deviza értéke az év eleje óta közel 14 százalékkal nőtt a dollárral szemben. Európából kiemelkedően magas, 17,7 százalékos organikus forgalomnövekedést mutattak ki, míg Észak-Amerikában 3,6 százalékos növekedést regisztráltak. Úgy látszik, a svájciak gyakorlatilag semmit sem éreztek meg

  • a fogyasztói bizalomvesztésből,
  • a globális gazdasági bizonytalanságokból,
  • az alapanyagárak drasztikus növekedéséből
  • és a vámfenyegetések okozta keresleti problémákból

– legalábbis ez derül ki a kedd reggel közzétett első féléves gyorsjelentésükből. A Lindor csokoládégolyók ellenállónak bizonyultak ugyan a kihívásokkal teli piaci környezetben, mázuk nem olvadt meg, ám ugyanez nem állítható a Lindt adózott profitjáról, amely 218 millió frankról 189 millióra zsugorodott.

Lindt Gold Bunnies
A Lindt a kakaódrágulás költségeit egy az egyben a fogyasztókra terhelte / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Ennek ellenére Adalbert Lechner vezérigazgató erős eredményről beszélt a közleményében, bár elismerte, hogy ehhez a kakaó árának drágulását tompító fogyasztói áremeléseik is nagyban hozzájárultak. Több lépésben összesen 15,8 százalékkal srófolták feljebb átlagáraikat az év első hat hónapjában. A kakaóterméssel kapcsolatos aggodalmak eközben oszladoznak, a piaci ár az idén 38 százalékkal csúszott lejjebb a történelmi magasságokból, ezzel párhuzamosan a Lindt költségei csak 11 százalékkal csökkentek.

A fejlesztésekkel sem maradtak adósak, kijöttek a maguk dubaji csokoládé változataikkal, amelyre annyira büszkék, hogy a gyorsjelentés borítóját is ezzel illusztrálták. (A sajtóközleményüket a gyömbéres csokijukkal „adták el”.) 

Megbicsaklott a részvényárfolyam 

A Lindt dubaji csokija nem olcsó mulatság: egy 145 grammos tábláért például az Egyesült Királyságban 10 fontot, azaz közel ötezer forintot kérnek, ez a duplája a más receptúrájú hasonló kiszerelésű termékeiknek. A fogyasztók lelkesedése azonban olyan nagy, hogy egyes boltok korlátozzák, hány táblával vásárolhat egy-egy vevő. A Lindt pisztáciakrémes húsvéti tojásokat is piacra dobott.

A Kantar BrandZ piacmutató idei márkaértékelési ranglistáján a csokoládégyártók kategóriájában első helyet szerzett Lindt továbbra is a prémium szegmensben kívánja erősíteni pozícióit. Nem csak a fogyasztók, a befektetők bizalma is teljes a svájci cég irányába, ezt jelzi, hogy a zürichi tőzsdén jegyzett részvény árfolyama az idén 33,3 százalékkal, 13 550 frankra erősödött, 31,52 milliárd frankra növelve a társaság piaci értékét. 

Ebből azonban ma délelőtt 6,2 százalék elillant, azaz a részvényesek szájában keserű utóízt hagyott a féléves gyorsjelentés. Ennek okát egyelőre nem tudni, a vállalat szóvivője útján jelezte, hogy az augusztustól hatályba lépő emelt amerikai vámok a Lindtet kevéssé érintik, mivel az Egyesült Államokban eladott termékeinek 95 százalékát az öt helyi üzemükben állítják elő. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.