A kínai BYD 2026-ig elhalasztja a tömeggyártás elindítását új magyarországi elektromos járműgyárában, és legalább az első két évben a tervezett kapacitás alatt fogja üzemeltetni a szegedi üzemet.
A Reuters cikke szerint ugyanakkor Kína első számú autógyártója a vártnál korábban kezdi meg az autók gyártását az új törökországi üzemében, ahol alacsonyabbak a bérköltségek. A török gyára a tervek szerint a bejelentett gyártási terveinél magasabb kapacitáson üzemel majd.
A gyártás áthelyezése Magyarországról Törökországba visszaesést jelentene az Európai Unió számára, amely korábban abban bízott, hogy a Kínában gyártott elektromos autókra kivetett vámok kínai befektetéseket és jól fizetett gyártói munkahelyeket hoznak majd az Unióba.
A BYD 4 milliárd eurós (1600 milliárd forintos), Szegeden épülő gyára a tervek szerint 2026-ban kezdi meg a sorozatgyártást, azonban a Reuters forrásai szerint a korábban bejelentettekkel ellentétben az első évben csupán néhány tízezer járművet fognak gyártani hazánkban.
Ez jelentős visszaesés az eddigi tervekhez képest, ugyanis az üzem kapacitását az első években 150 000 járműre tervezték, ami a gyár teljes elkészülését követően már évi 300 000 elektromos autó lenne.
A BYD nemrég még arról számolt be, hogy már idén októberben átadják majd a szegedi üzemet, azonban akkor nem tették hozzá, hogy a teljes kapacitáson mikor indulhat el a gyártás. A mostani hírek szerint a termelés 2027-ben növekedni fog a 2026-oshoz képest, de akkor is a tervezett kapacitás alatt marad.
Ezzel egyidejűleg a kínai autógyártó törökországi üzeme, amely a tervek szerint 2026 végén indította volna be a termelést 150 ezer autó éves kapacitással, felgyorsítja a tempót, és már jövőre több autót fog gyártani, mint a szegedi gyár. A Manisában található üzem termelése 2027-ben jócskán meghaladja majd a 150 ezer autót, és a BYD 2028-ban még nagyobb mértékben bővíti a termelést.
A Reuters kiemelte, hogy a forrásai névtelenségük fenntartása mellett nyilatkoztak, mivel nem voltak felhatalmazva arra, hogy nyilvánosan beszéljenek a BYD gyártási terveiről. A hírügynökség megkereste a kínai gyártót, aki azonban nem kívánt reagálni az értesülésekre.
A BYD azért építi a magyarországi üzemet, hogy ezáltal az Európai Unióban vámmentesen értékesíthesse a járműveit. Jelenleg minden Európában értékesített autója Kínában készül, és a Kínában gyártott elektromos autók behozatalára a szokásos 10 százalékos vámon felül az EU szubvencióellenes vámot is kivetett, így a BYD esetében a teljes vám 27 százalék.
Az új törökországi üzemben gyártott autók közül sok szintén Európába kerül, és az Európai Unióba történő kivitelük során mentesülnek a Kínából származó autókra kivetett vámok alól.
Az olcsóbb törökországi gyártás irányába történő elmozdulás rávilágít a kínai autógyártók által tapasztalt kihívásokra. Ugyan a magas vámok elkerülése miatt szeretnének az EU területén belül gyártani, azonban a magasabb bérek és energiaköltségek riasztják őket.
Magyarország a tervek szerint a BYD európai tevékenységének központja lesz, miután az elmúlt években Kína fontos kereskedelmi és befektetési partnerévé vált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.