Cégvilág

Meghozta eredményét a reggelireform 

Trendfordulóhoz ért a McDonald’s: a gyorsétteremlánc legfőbb piacán, Amerikában végre növekedésnek indult, s ebben a tyúkoknak is meghatározó szerepük volt.

Úgy látszik, a vásárlók mégis díjazták a McDonald’s sok kritikát kiváltó, októberben elindított „egész napos reggeli” programját, melynek keretében estig a kínálatukban tartották a napindító menüket. Az amerikai gyorsétteremlánc jórészt ennek tulajdonítja, hogy a legalább egy éve működő amerikai egységeiben 5,7 százalékkal nőtt a tavalyi záró negyedévben a forgalom az egy évvel korábbihoz képest.

Ezzel a negyedévek sorozatában másodszor könyvelhetett el bevételnövekedést a lánc az azt megelőző majd két év folyamatos forgalomcsökkenése után. A hazai piac erősödése mellett azonban globális méretekben 6,34 milliárd dolláros forgalmat, azaz 3,5 százalékos visszaesést mutat a mérleg. A lényeg azonban a profiton van, az pedig a tavalyi negyedik negyedév 1,10 milliárdjáról 1,21 milliárd dollárra nőtt, meghaladva az előzetes elemzői várakozásokat. Ehhez az is kellett, hogy költségoldalon 7,5 százalékos megtakarítást érjenek el. A a kedvező híreket 3 százalékos árfolyam-erősödéssel díjazta.

Ezek a számok a McDonald’snak előrelépésnek számítanak, különösen annak tükrében, hogy az utóbbi időben az egészséges táplálkozást hirdető diétás, valamint kézműves hamburgereket kínáló reformétkezdék csökkentették a cég hazai piaci részesedését. Magyar szemmel nehezen hihető, de a szakértők szerint a trendfordulóban a menü „karcsúsítása” mellett azt is közrejátszott, hogy az ételekhez felhasznált tojást garantáltan szabadban futkorászó tyúkok tojták. Mindez azt jelzi, hogy a cégóriás irányítását tavaly átvevő Steve Easterbrook vezérigazgató jó lóra tett, amikor a tyúktartást liberalizálta, és korlátozta az antibiotikumok használatát, továbbá egyszerűsítette a már-már átláthatatlanná vált menürendszert, egyszersmind felfrissítve ezzel a világcég imázsát. Easterbrook azt is elismerte, hogy az utóbbi hónapok enyhe időjárásának köszönhetően többen keresték fel az éttermeiket. A tempót szeretnék tartani, ennek érdekében kétmilliárd dollárt értékű fejlesztéseket terveznek az idén, az összeg felét új éttermek kialakítására fordítják.

Amerikán kívül főleg az ausztrál, a brit, a kanadai és a kínai piac teljesített kiemelkedően. Nem is szólva az oroszokról, ahol több egység látványos és provokatív bezárása és az Amerika-ellenes hangulat szítása ellenére is jobban teljesített a lánc a korábbinál. Mi több, a McDonald’s helyi beszállítókat előnyben részesítő új stratégiája tökéletesen bevált, a cég a Reuters értesülései szerint a tavalyi 59 után az idén 60 új éttermet nyit Oroszországban.

A rubel brutális gyengülése miatt logikus döntés a helyi kapcsolatok megerősítése, a cél a 85 százalékos beszállítói arány elérése.
Nem mindenhol biztos üzlet a McDonald’s üzemeltetése. Romániában például az amerikaiak eladták 67 saját éttermüket az e téren jelentős tapasztalatokkal rendelkező Premier Capitalnek, a franchise-t a máltai cég viszi tovább – értesült a Ziarul Financiar című üzleti napilap. A cég Máltán kívül a Baltikumban és Görögországban lát el hasonló feladatokat. A román piacon a McDonald’s piacvezető, évi 100 millió eurós bevételt ért el, ám ez a gazdaságos üzemeltetéshez nem elegendő. A saját hálózat fenntartása költséges, különösen úgy, hogy a konkurensek legtöbbje eleve franchise rendszerben üzemel Romániában.

McDonald’s
Kapcsolódó cikkek