Közel egy hete folyamatos a kereskedés a magyar gáztőzsdén, üdítő cáfolataként annak, hogy a CEEGEX dologtalan lenne. Pedig lényegében az: 2011-es létrehozása óta alig fordult meg rajta pár molekula. Az intézmény az MVM-csoport erősítéseként jött létre, egyúttal megakadályozva a Molhoz tartozó FGSZ-t abban, hogy saját kereskedelmi platformját gáztőzsdévé fejleszthesse. A hoppon maradt FGSZ-nek 10 százalékot ígértek a gáztőzsdéből, de nem adtak. (Igaz, még a Gazpromnak sem kínáltak hányadot, holott a gáza segítette volna a tőzsde működését.)
Ráadásul az MVM sem járt jól, mert a CEEGEX 2013-ban 146 millió, 2014-ben 116 millió forintos veszteséget termelt neki. A tőzsdén hazai kereskedők szerint azért nem találnak vonzó árakat az érdeklődők, mert nem elég likvid az ország gázpiaca.
Kétpólusú gázpiacunk mellett kétpólusú gázrendszer-üzemeltetésünk is viszi a pénzt. Az egyik pólus az FGSZ országos, nagynyomású hálózata, amelyet ugyanez a társaság üzemeltet és irányít is. A másik az állami Magyar Gáz Tranzit Zrt.-é (MGT), amelynek csak az előbbihez képest nyúlfarknyi, magyar–szlovák összekötője van, amelyet ugyan üzemeltetne is, de egyelőre nincs kereslet a szolgáltatásaira. (Az MGT persze gázszállítás nélkül is hallat magáról: nagyjából havonta „egy-két perces, határértéken belüli zajhatást okozó” tesztet tart szadai kompresszorállomásán, néha a tesztgáz látványos elégetésével színesítve.)
Eredetileg ezt az interkonnektor projektet is az MVM kapta, de az állam elvette tőle. Az MVM ezt aligha bánja, hiszen így most neki termelődik a sokszoros csúszással átadott vezeték vesztesége. Az MGT ugyanis 2014-et 32 milliárd forintos hosszú lejáratú kötelezettséggel és –145 milliós adózás előtti eredménnyel zárta, a hitelszerződéseit módosítani kellett, a tőketörlesztését pedig átütemezni. A beruházásra felvett kölcsönöknek (korábbi cikkünk szerint) egyelőre csak a kamatait fizeti.
Azért az FGSZ-t sem hagyták ki teljesen az üzletből: a társaságnak egy rendelet alapján havonta kell pénzt utalnia az MGT-nek, hogy a két társaság „vezetékrendszere egységes tarifazónát alkosson”. A magyar–szlovák cső mindazonáltal ígéretes, sőt szakértők szerint máris hozott anyagi hasznot az országnak. Már a megléte is elég lehetett ugyanis ahhoz, hogy a hazai gáznagykereskedő alacsonyabb árat alkudhasson ki az orosz eladónál. Idővel importálhatunk rajta gázt észak felől, bevethetjük a csövet a tranzitra, de már most is számolhatunk vele kelet felőli behozatalunk esetleges elakadásakor. Viszont mindezen funkcióját akkor is jól – talán jobban is – betölthetné, ha az FGSZ hozzáértő tulajdonában lenne. Az Európai Bizottság már jó ideje vár arra, hogy mikor számoljuk fel az „egy ország, két gázrendszer-üzemeltető” állapotot.
Jók vagyunk állami gázkereskedő-halmozásban is. Szakmai indok itt sem látszik, inkább csak az „itt erősítünk, ott gyengítünk” megfontolás, illetve az, hogy az erősítés még várat magára. A 2014-ben alapított MFB Földgázkereskedő (MFBK) ugyanis „foglalt” piacra érkezett: a gáz állami nagykereskedelme már az MVM tulajdonú Magyar Földgázkereskedőé volt, a kiskereskedelme pedig a Főgázé, amelynek ráadásul szintén az MFB a tulajdonosa. Az MFBK-nak most az ENKSZ állami közműholdingon belül keresnek valamilyen feladatot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.