BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vizsgázni kell az iparvágányokból

Több száz hazai, iparvágánnyal rendelkező vállalkozásnak fájhat a feje egy olyan rendelet miatt, amelyről tudhattak ugyan, de aligha foglalkoztak vele, hiszen számukra a vasútüzem csak sokadrangú tevékenység. Az érintett cégeknek február 1-jéig le kellett vizsgáztatniuk az iparvágányon dolgozó munkatársaikat a munkakörüket érintő tananyagból, előzőleg pedig képzést is kellett (volna) szervezniük számukra. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) adatai alapján a várt többezres létszámnak csak a tizedét vizsgáztatták le határidőre, legalábbis a Közlekedéstudomány Intézetben, pedig az NFM érintett képzési rendelete már három éve ismert volt. A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület minapi konferenciáján elhangzott, hogy e mulasztás pótlása sok pénzébe kerülhet az iparvágány-tulajdonosoknak

Mindazonáltal magas költségei csak azoknak a cégeknek keletkeznek, amelyek többéves elmaradásban vannak az említett oktatással és vizsgáztatásával – hívták fel a Világgazdaság figyelmét a fentiekben két okból is érintett MÁV-REC Kft. vezetői. „A vállalatok ugyanis megbízhatnak arra szakosodott cégeket az iparvágányuk üzemeltetésével, ezzel átadják az üzemeltetőnek a képzéssel összefüggő kötelezettségeiket is” – magyarázta Raizinger Ilona, a társaság vasúti divíziójának vezetője. Ezen üzemeltetők egyike éppen a MÁV-REC lehet, de az országban több hasonló profilú szolgáltató is működik. Másrészt, ha a társaságok folyamatosan eleget tesznek képzési kötelezettségeiknek, akkor később nem kell egyszerre mindent pótolniuk.

Raizinger Ilona szerint az állhat a vállalatok nagy késlekedése mögött, hogy iparvágányaikat korábban a MÁV szolgálta ki, így a vágánytulajdonosoknak nem volt dolguk sem a képzéssel, sem általában a vasúti jogszabályok követésével. A MÁV-nál folyt az oktatás és a vizsgáztatás. Még ma is az állami társaság oktatási központja e piac legnagyobb szereplője.
„A képzések február 1-ji határidejével kapcsolatban az egy főre felmerülő legmagasabb összeg körülbelül másfél millió forint, ami nagyjából 500 órás képzést takar. Ezt egy a céghez újonnan belépő, tehát még (dízelmozdonyra) kiképezendő mozdonyvezető esetében kell kifizetni” – válaszolt a MÁV-REC oktatási divíziójának vezetője, Matéczné Németh Ágnes.

Azoknál a cégeknél viszont, amelyek dolgozóinak csak a korábbi és az új utasítás ismeretei közötti különbözetből kell vizsgázniuk, a képzés kijön 100 ezer forintnál kisebb összegből is egy 8-10 főből álló csoport számára. Maga a vizsgadíj 7 ezer forint személyenként. A MÁV-REC-cel kapcsolatban álló iparvágány-tulajdonosok és -üzemeltetők mindegyike határidőre teljesítette a vizsgáztatási kötelezettségét – közölték.
A MÁV korábbi adatai szerint az országban 500-600 iparvágány volt, de azóta sok új létesült, sokat fel is kellett számolni, és soknak a tulajdonosa megváltozott. Az adatokat most frissíti a közlekedési hatóság.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.