BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nő az internetes visszaélések száma

Megállt a virtuális kártyák számának növekedése a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint. Tavaly év végén 660 ezer ilyen kártya volt az országban, alig 23 ezerrel több, mint egy évvel korábban. A jelek szerint tehát ennek a biztonságosabb internetes vásárlásra szolgáló eszköznek az ideje lejárt. Az ilyen kártyák száma 2010 és 2014 között még dinamikusan nőtt, most nagyjából minden 12. kártyabirtokosra jut egy internetes kártya. A virtuális kártyához elkülönített számla tartozik, amelyre a kártyabirtokos annyi pénzt utalhat át, amekkora a vásárlás összege, így hiába is van meg a kereskedőnél a kártya minden adata, nem tudja több pénzzel megterhelni a számlát. A bővülésnek azonban nyilván gátat szabhat, hogy kényelmetlen a folyamatos utalgatás a virtuális kártyához tartozó számlára.

Az internetes vásárlásoknál viszont egyre több a visszaélés. Négy év alatt a négyszeresére nőtt azoknak a csalásoknak a száma, amelyeket a webshopokban megadott megadott kártyaadatokkal okoztak a hazai bankok ügyfeleinek. Tavaly csupán az első kilenc hónapban több mint 12 ezer ilyen eset volt, ezzel csaknem 380 millió forintnyi kárt okoztak. 2010-ben még egész évben csak 4800 visszaélés volt, a kár pedig nem érte el a 137 millió forintot. Igaz, az internetes kártyás vásárlások forgalma is hasonló mértékben növekedett az elmúlt években, 2010 óta körülbelül a négyszeresére nőtt. Sok visszaélés persze még így sincs, tavaly például az első kilenc hónapban több mint 26 millió internetes kártyás vásárlást bonyolítottak le a magyarok, vagyis nagyjából minden kétezer tranzakcióra jut egy visszaélés.

A kényelmetlen, számlák közötti utalgatással működő webkártya helyett vannak más megoldások is. A bankok azt is ajánlják, fizessen elő az ügyfél sms-értesítésre a kártyás tranzakciókról, így azonnal látja, ha illetéktelenül használták a kártyát. Ezek a megoldások azonban szinte mindenhol fizetősek. Többnyire nem külön fizetős az úgynevezett 3D Secure megoldás, amelynek az a lényege, hogy a kártya adatain felül egy jelszóra is szükség van a terheléshez. A hazai internetes kereskedők döntő többségénél működik ez, és van ilyen szolgáltatás a Visa és a MasterCard kártyáira is több hazai banknál. A jelszó ilyenkor, amellyel meg kell erősíteni a vásárlást, telefonon érkezik.

Az igazi megoldás persze az lenne, ha a kártya adatait egyáltalán nem kellene megadni a kereskedőnek, ezek a technológiák azokban még csak most kezdenek terjedni. A tokenizáció lehet az egyik megoldás: a token a tényleges számla adatait helyettesíti, így a kártya adatai továbbra is védettek maradhatnak. Ilyen rendszert használ például az Apple Pay.

Tavaly nyáron vezette be Magyarországon a MasterCard a MasterPass szolgáltatást, ennek az a lényege, hogy a kártyaadatok egy mobiltárcában vannak, ezeket sosem kell tehát megadni a vásárlásnál, az ügyfél telefonnal, illetve telefonszámmal vásárol. A szolgáltatás biztonságos és kényelmes is lenne, eddig viszont csupán 200 hazai webshopban érhető el, holott a hazai internetes elfogadóhelyek száma tavaly év végén már 8300 fölött volt. A Visának is van olyan szolgáltatása, amellyel elkerülhető a kártyaadatok megadása, a Visa Checkout, ez azonban egyelőre nem érhető el Magyarországon.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.